کد خبر: ۴۱۷۶۹۵
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
شهردار اوشان، فشم و میگون در ایسنا اعلام کرد

احداث اولین پارک هیجانی خاورمیانه در «میگون»/ تعریض ۷۰ درصدی مسیر فشم

شهردار اوشان، فشم و میگون با تاکید بر لزوم مسئولیت پذیری همه دستگاه‌های دولتی گفت: باید در شهرها علاوه بر شهرداریها سایر دستگاه‌ها نیز وظایف خود را به درستی انجام دهند؛ رضایتمندی مردم از دولت‌ها در گرو رضایت از شهرداری‌ها است در حقیقت اگر شهروندان از شهرداری‌ها رضایت داشته باشند از دولت نیز راضی خواهند بود.
آفتاب‌‌نیوز : سعید علی بخشی ضمن حضور در ایسنا و بازدید از تحریریه اجتماعی در تشریح مشکلات، معضلات و روند توسعه شهر اوشان، فشم و میگون گفت: سه ناحیه شهری اوشان، فشم و میگون با وسعتی معادل ۱۱ هزار هکتار و ۸ هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۳۴ با تصویب هیات وزیران به شهر تبدیل شد. اوشان، فشم و میگون جز شهرستان شمیرانات است و از غرب و جنوب با شهر تهران، از شرق با لواسان و از شمال با شهر شمشک هم مرز است.


وی افزود: اوشان، فشم و میگون از شهرهای توریستی کشور محسوب می شوند و با ایجاد ارتباط میان سه استان تهران، البرز و مازندران سالانه شاهد عبور حجم زیادی از گردشگران به ویژه برای استفاده از پیست‌های اسکی نیز هست.


تعریض ۷۰ درصدی مسیر فشم به میگون


شهردار اوشان، فشم و میگون با اشاره به افزایش درآمدهای این شهرداری از ۱۲ میلیارد به ۴۲ میلیارد تومان ظرف مدت سه سال به رغم رکود اقتصادی کشور و کاهش ۶۰ درصدی ساخت و سازها گفت: در میان شهرداری های کل کشور تنها شهرداری هستیم که ۸۱.۵ درصد بودجه برای کارهای عمرانی و تنها ۱۸.۵ درصد برای امور جاری اختصاص پیدا کرده است در حالی که در کل کشور معمولا ۴۰ درصد بودجه عمرانی و مابقی جاری درنظر گرفته می شود.


وی افزود: در روند توسعه عمرانی شهر یکی از خواسته های به حق شهروندان تعریض مسیر فشم به میگون بود که با همت شهرداری ۷۰ درصد این مسیر در حال حاضر تعریض شده است و یکی از مشکلات مردم مرتفع شد. درحقیقت با تعریض این مسیر و تبدیل آن به بلوار ۳۵ متری، ایمنی تردد در این مسیر برقرار شد. تعریض این مسیر با توجه به کوهستانی بودن آن با ساخت جاده در سایر نقاط استان متفاوت است و از پیچیدگی بسیاری برخوردار است اما با توجه به اهمیت جان شهروندان این کار با عملیات خاکی با حجم بالغ بر ۶۰۰ هزار مترمکعب سنگ بری و کوه بری و با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی انجام شد.


وی ادامه داد: در مسیر اوشان نیز ۷۰۰ متر به صورت تک باند بود که به دو باند تبدیل شد و در حال حاضر از ورودی شهر تا میگون تمام مسیر دو باند شده است.


نوید ساخت تونل اتصال انتهای بزرگراه امام علی به حاجی آباد


شهردار اوشان، فشم و میگون از اتمام مطالعات زیست محیطی و فنی پروژه تونل اتصال بزرگراه امام علی(ع) و حاجی آباد خبر داد و افزود: امیدواریم با حمایت فرمانداری شمیرانات این طرح برای تصویب به هیات وزیران برود تا بتوانیم پیگیر احداث آن باشیم. البته این پروژه دولتی نخواهد بود و سرمایه بخش خصوصی انجام خواهد شد در حال حاضر نیز چند شرکت برای ساخت این مسیر امن اعلام آمادگی کرده‌اند.


وی افزود: برای اجرای این پروژه بودجه‌ای معادل ۴ میلیارد تومان نیاز است اما با اجرای آن انتهای بزرگراه امام علی (ع) به ابتدای شهر اوشان، فشم و میگون متصل می شود و در حقیقت مسیر ۴۰ کیلومتری به ۹ کیلومتر کاهش می یابد و حجم ترافیکی که در روزهای تعطیل شاهد آن هستیم نیز کاسته می شود.


در اوشان، فشم و میگون کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی وجود ندارد


شهردار اوشان، فشم و میگون درباره تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی و مشکلات شهروندان در این بخش گفت: بی تردید برای شرکت اتوبوسرانی شهر تهران اداره سرویس به این شهر به عنوان حومه تهران سخت است لذا در سال ۱۳۸۲ اتوبوسرانی جمع شد و برقراری خطوط اتوبوسرانی با توجه به توریستی بودن شهر امکان پذیر نیست. در دوره های گذشته نیز به دلیل نبود صرفه اقتصادی، خطوط مینی بوسرانی و اتوبوسرانی به بخش خصوصی واگذار شد و نهایتا امروز در شهر خطوط اتوبوسرانی و مینی بوسرانی وجود ندارد.

وی افزود: برای توسعه حمل و نقل عمومی و تسهیل عبور و مرور شهروندان تلاش کردیم سازمان حمل و نقل را تقویت کنیم. امروز در هریک از میادین شهر تاکسی برای رساندن مسافرین به سه مقصد موجود یعنی تهرانپارس، مترو در دشت و تجریش وجود دارد که نظارت کاملی بر ارائه خدمات و نرخ ها وجود دارد به طوری که حتی قیمت های موجود از روند قیمت گذاری شهر تهران پایین تر است. در حال حاضر در اوشان، فشم و میگون کمبود مسافر داریم تا کمبود تاکسی.


محدودیت های محیط زیستی و منابع طبیعی علت عدم بهره گیری مناسب از ظرفیت گردشگری اوشان، فشم و میگون


بخشی در تشریح توسعه زیرساخت های اوشان، فشم و میگون و تلاش برای بهره گیری از ظرفیت گردشگری شهر گفت: به زودی مجتمع های گردشگری در شهر افتتا ح خواهیم کرد و تا دهه فجر دو نمازخانه بین راهی در فشم و میگون که تاکنون نداشته ایم افتتاح خواهد شد. این نمازخانه‌ها دارای پارکینگ، سرویس بهداشتی ، محل بازی برای بچه‌ها و تعدادی مغازه برای خدمات به شهروندان هستند.

وی افزود: در کنار کارتینگ حاجی آباد تا پایان سال شهربازی کوچکی با حدود ۶ بازی افتتاح خواهد شد. همچنین در کنار همین کارتینگ، محلی وجود داشت که شهرداری های دوره های گذشته برای ۶۰ سال زباله های شهر را در این مکان دپو می کردند؛ در سال ۱۳۸۳ رانشی در این منطقه اتفاق افتاد و باعث شد حجم زیادی زباله وارد رودخانه‌ای شوند که منبع تامین آب شرب تهران است؛ اما طی دو سال گذشته ما این منطقه را به منطقه‌ای گردشگری تبدیل کردیم به طوری که المانی برای ورودی شهر و آبشار مصنوعی بر روی همین منطقه ساختیم علاوه بر این تنها پد بالگرد دو بخش رودبارقصران و لواسانات نیز در همین منطقه قرار دارد.


احداث اولین پارک هیجانی خاورمیانه در میگون


وی ادامه داد: در محدوده هملون میگون اولین پارک هیجانی خاورمیانه را پایه گذاری کردیم که در حال حاضر پل معلق آن به طول ۱۲۱ متر و ارتفاع ۱۱۷ متر در قالب فاز اول این پارک احداث شده است.


شهردار اوشان فشم و میگون با تاکید بر اینکه هیچ یک از این اقدامات میسر نبود مگر با شناخت خوب شهر عنوان کرد: محدودیت های منابع طبیعی و محیط زیست از علت های اصلی عدم بهره گیری کافی از ظرفیت گردشگری شهر است. متاسفانه در حال حاضر منابع طبیعی شکایتی از من تحت عنوان تصرف عدوانی برای منطقه گردشگری نزدیک کارتینگ انجام داده است درحالی که این منطقه برای استفاده مردم آماده شده است و منابع طبیعی برای مردم است اگر هم شکایتی بوده باید از شهرداری اوشان، فشم و میگون انجام می شد نه اینکه از شخص من شکایت می‌شد.

محدودیت های منابع طبیعی و محیط زیست از علت های اصلی عدم بهره گیری کافی از ظرفیت گردشگری شهر است.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره واگذاری منابع طبیعی به مردم افزود: متاسفانه مدیران منابع طبیعی و محیط زیست منطقه همراه نیستند و این عوامل موجب مغفول ماندن گردشگری در این شهر شده است. طبق بند ج ماده ۱۴۷ برنامه توسعه پنجم تمامی اراضی واقع در محدوده و حریم قانونی شهرها در راستای حفظ و نگهداشت باید به شهرداریها واگذار می‌شد در همین راستا بیش از ۱۰۰ نامه نگاری با مسئولان استانی و ملی منابع طبیعی و محیط زیست داشتم اما هنوز حتی یک متر زمین به شهرداری داده نشده است و حتی زمین هایی که از گذشته گرفته شده بود و در آنها درختان ۱۶ ساله وجود دارد، امروز منابع طبیعی مدعی بازگشت این زمین‌هاست.


وی تاکید کرد: در حالی که برای محدودیت حریم ۱۵۰ متری رودخانه عنوان شده بود اگر شهری شبکه فاضلاب شهری را تکمیل کرد این محدودیت برداشته خواهد شد، پس از ۲ سال از تکمیل شبکه فاضلاب شهری این محدودیت برای اوشان، فشم و میگون برداشته نشده است.


بخشی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه یافتن منابع درآمد پایدار برای شهرداری ها از اصول شهرسازی است افزود: تصور میکنم موضوع گردشگری علاوه بر اینکه در اوشان، فشم و میگون مغفول مانده، در کل کشور با مشکلاتی روبرو است اما در راستای توسعه گردشگری فعالیت های گسترده ای انجام شده است و زیرساخت ها در این شهر تقریبا نهایی شده است. در حال حاضر اوشان، فشم و میگون شبکه فاضلاب خود را تکمیل کرده است و گازرسانی به طور کامل در منطقه انجام شده است.


راه اندازی سیستم پایش تصویری در اوشان، فشم و میگون


شهردار اوشان، فشم و میگون از راه اندازی سیستم پایش تصویری این شهر خبر داد و افزود: درحال حاضر شهر کاملا در کنترل پایش تصویری است و در پی پایش تصویری نیز به دنبال شهر الکترونیک هستیم چرا که از ظرفیت ایجاد شده می توانیم برای سایر زیرساخت ها مانند مخابرات نیز بهره بگیریم.


شهردار اوشان، فشم و میگون با تاکید بر لزوم مسئولیت پذیری همه دستگاه های دولتی گفت: باید در شهرها علاوه بر شهرداری ها سایر دستگاه ها نیز وظایف خود را به درستی انجام دهند؛ رضایتمندی مردم از دولت ها در گرو رضایت از شهرداری ها است در حقیقت اگر شهروندان از شهرداری ها رضایت داشته باشند از دولت نیز راضی خواهند بود. در حال حاضر همه ارگانها مسئولیت خود را به دوش شهداریها می اندازند در حالی که بسیاری از اقدامات انجام شده در شهرها ابتدا باید توسط ارگانهای متولی انجام شود و در مرحله بعد شهرداری به دنبال آنها باشد.


وی ادامه داد: پروژه‌های مهمی در این سه سال انجام شد؛ از جمله اینکه ساخت سایت دیجیتال میگون را ظرف مدت ۳۰ روز با کمک دوستان انجام شد. سه سال بود که اوشان و فشم دستگاه‌های دیجیتال را داشت و همه شبکه‌ها را می‌گرفت، اما میگون از این امکانات برخوردار نبود که خوشبختانه ما توانستیم؛ این سایت دیجیتال را راه‌اندازی کنیم.


تراکم فروختیم، اما به مفت نفروختیم


بخشی با تاکید بر اینکه تراکم در اوشان، فشم و میگون به مفت فروخته نشده است افزود: متاسفانه امروز شهرداری ها به سمت حریم فروشی رفته اند امری که چند شهرداری از جمله شهرداری اوشان، فشم و میگون از آن مستثنی هستند. از تجربه ۱۷ ساله ام بهره گرفتم و مکانیزمی در نظر گرفته شد تا تراکم به مفت فروخته نشود بر همین اساس شهر اوشان، فشم و میگون را به سه منطقه تقسیم کردیم. منطقه‌ای شامل بافت بومی و قدیمی شهر است که در آن علاوه بر اینکه افزایش نداشتیم بلکه کاهش هم داشته‌ایم چرا که ساکنان این منطقه بومی هستند و حق ساخت و ساز در منطقه را دارند.

متاسفانه امروز شهرداری ها به سمت حریم فروشی رفته اند امری که چند شهرداری از جمله شهرداری اوشان، فشم و میگون از آن مستثنی هستند.
وی افزود: منطقه دوم پیرامون منطقه اول قرار دارد که غالبا دو گروه بومی و مهاجرین در آن بودند که افزایش متناسبی در آن داشته‌ایم اما در منطقه سوم که در آن به طور کلی بومی وجود ندارد قیمت ها حدود ۱۰ برابر می شد. افرادی در این منطقه وارد می شوند که اکثرا به دنبال سود هستند لذا تراکم متری ۳۰۰ هزار تومان را به ۳ میلیون تومان افزایش دادیم که با این فرمول سود ساخت و ساز تقریبا به نرخ سود بانکی رسید درحالی که در گذشته فرد متری ۲ میلیون تومان می ساخت و متری ۷ میلیون تومان می فروخت.


کاهش صدور پروانه های ساخت و ساز در اوشان، فشم و میگون


شهردار اوشان، فشم و میگون با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۲، ۱۵۴ پروانه با متراژ ۹۵ هزارمتر مربع صادر شده که در سال ۹۳ به ۵۴ پروانه و در سال ۹۴ به ۶۰ پروانه رسیده است اما تا آبانماه امسال ۲۹ پروانه با متراژ ۴هزارو ۷۰۰ مترمربع صادر شده است؛ این درحالی است که تعداد آراء منتهی به جریمه در کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز کاهش یافته است به طوری که در سال  ۱۳۹۲ ، ۱۳۵  پرونده تشکیل شده و این رقم در سال ۱۳۹۴ به ۸۶ پرونده رسیده است. همچنین تا آبانماه سال جاری نیز ۱۰ پرونده در کمیسیون ماده۱۰۰ تشکیل شده است.


وی درباره متراژ تخلفات صورت گرفته تاکید کرد: در حالی که در سال ۱۳۹۲ بیش از ۴۷ هزار متر تخلف داشتیم این رقم به ۳۹ هزار متر در سال ۱۳۹۴ کاهش پیدا کرد و تا آبانماه سال جاری نیز به دو هزار متر رسیده است اما جریمه ریالی آن از ۱۶ میلیارد تومان در سال ۹۲ به بیش از ۳۴ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۴ رسیده است.


بخشی درباره آمار ممانعت و تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: در سال ۱۳۹۲ ، ۳۱ پرونده تخلف در حریم شهر و ۲۶ پرونده در محدوده قانونی تشکیل شد اما این رقم تا آبانماه سال جاری به ۴۱ پرونده در حریم شهر و ۴۱ پرونده در محدوده قانونی رسید البته در سه سال گذشته باتوجه به پیگیری های جدی فرماندار شمیرانات حدود ۸۰ مورد تخریب داشتیم و به طور کل وقوع تخلف جدید غیرممکن شده است بر همین اساس می توان گفت شهرداری اوشان، فشم و میگون در ۱۲ سال گذشته یکی از قانونمندترین شهرداری های کشور بوده است.

وی تاکید کرد: در شرایطی که ماهانه ۶۰۰ میلیون تومان حقوق پرسنل باید پرداخت کنیم  با احتساب ۲۰۰ میلیون تومان هزینه نگهداشت ماهیانه و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه جمع آوری زباله هر ماه حدود دو میلیارد تومان هزینه جاری داریم که بدون فروش تراکم این هزینه ها از کجا باید تامین شود؟.


توزیع مالیات بر ارزش افزوده باید بر اساس خدمات هر شهر باشد


شهردار اوشان، فشم و میگون با تاکید بر اینکه در قانون ارزش افزوده بیان شده است که هر چیزی که در کشور تولید می شود باید ۹ درصد آن را به دولت بدهد و ۵ درصد آن برگردد به شهرداری ها افزود: آبی که در تهران استفاده می شود در اوشان، فشم و میگون تولید و محدودیت های آن برای این شهر است، دیوارکشی و پاکسازی رودخانه بر عهده ما است اما آب و فاضلاب آب را می فروشد و ۹ درصد آن را به خزانه واریز می کند و ۵ درصد شهرداری را هم شهرداری تهران می گیرد؛ سایر شهرداری های اطراف تهران نیز با چنین مشکلی مواجه هستند.

آبی که در تهران استفاده می شود در اوشان، فشم و میگون تولید و محدودیت های آن برای این شهر است، دیوارکشی و پاکسازی رودخانه بر عهده ما است اما آب و فاضلاب آب را می فروشد و ۹ درصد آن را به خزانه واریز می کند و ۵ درصد شهرداری را هم شهرداری تهران می گیرد. سایر شهرداری های اطراف تهران نیز با چنین مشکلی مواجه هستند.
وی ادامه داد: برابر آخرین سرشماری اوشان، فشم و میگون ۸ هزار نفر جمعیت دارد و ممکن است به دلیل مهاجرت رشد منفی جمعیت داشته باشیم لذا باید ارزش افزوده که بر اساس جمعیت توزیع می شود خدمات ارائه شده توسط شهرها را نیز در نظر بگیرد.


جمع آوری زباله‌ها در تابستان در سه مرحله انجام می شود


بخشی با اشاره به اینکه روزانه ۱۸ تن زباله در اوشان، فشم و میگون تولید می شود گفت: این حجم زباله روزانه در یک مرحله جمع آوری می شود اما در تابستان حتی با سه مرحله جمع آوری نیز زباله ها تمام نمی شوند این افزایش حجم زباله در تابستان به دلیل وجود مسافران تهرانی است اما ارزش افزوده برای شهرداری تهران است که منابع درآمدی بسیارمتعددی دارد.


پیشنهاد ایجاد منطقه ویژه گردشگری در اوشان، فشم و میگون


شهردار اوشان، فشم و میگون پیشنهاد داد دولت در این شهر منطقه ویژه گردشگری در نظر بگیرد و بودجه اختصاصی نیز در نظر گرفته شود. درحال حاضر شهرداری اوشان، فشم و میگون نیروی مازادی ندارد و حتی در دو ایستگاه آتش نشانی موجود شهر کمبود نیرو داریم. در هر شیفت در هر ایستگاه سه نفر حضور دارند در حالی که در هریک از این ایستگاه ها سه ماشین حضور دارد که اگر قرار بر اعزام همزمان باشد با مشکل مواجه می شویم این در شرایطی است که باید به روستاهای حومه نیز خدمات بدهیم.


تعامل بی نظیر با شورای اسلامی شهر اوشان، فشم و میگون


بخشی با تاکید بر اینکه بسیاری از اقدامات موثر شهر اوشان، فشم و میگون با همت شورا و شهرداری این شهر محقق شده است افزود: اوشان، فشم و میگون شورای بی نظیری دارد و تعامل و همکاری مناسبی بین شهرداری و این شورا شکل گرفته و موفقیت ها و توسعه شهر نیز دستاورد همین تعامل، همکاری و همدلی است.


وی درخصوص مقابله با آسیب های اجتماعی در این شهر نیز گفت: تلاش کرده‌ایم با افزایش سرانه های ورزشی و تجهیز سه فرهنگسرا و برگزاری جشنواره های فرهنگی همچون کوهسران به نوعی جوانان را ترغیب به کارهای فرهنگی کنیم تا از آسیب های اجتماعی دور شوند اما درخصوص اعتیاد، شهرداری متولی نیست و سایر دستگاه‌های ذیربط و متولی باید وظایف خود را انجام دهند. آنچه که ما می دانستیم به گوش مقامات سیاسی، انتظامی و قضایی رسانده‌ایم و در حد توان، محلی را به صورت رایگان برای برگزاری جلسات هفتگی بهبودیافتگان ایجاد کردیم. در شهر اوشان، فشم و میگون کمپ وجود ندارد چرا که معضل اعتیاد در ساکنان خیلی وجود ندارد. در حد توان اگر از افراد بومی کسی گرفتار اعتیاد شود کمک خواهیم کرد که از این گرفتاری نجات پیدا کند.


ساخت موزه مردم شناسی قصران


شهردار اوشان، فشم و میگون از آغاز ساخت موزه مردم شناسی قصران در ۲۲ بهمن سال جاری خبر داد و افزود: برای این موزه ساختمانی قدیمی همزمان با دهه فجر احیاء می شود که قطعا کار بی نظیری برای این شهر خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین