کد خبر: ۴۱۷۹۰۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
به اتهام دریافت غیر‌قانونی اموال هنگفت و خیانت در امانت

بازجویی پلیس اسرائیل از ‌نتانیاهو/آیا نتانیاهو مجبور به استعفا خواهد شد؟‌/هاارتص: تصویری وحشتناک برای نتانیاهو و اسرائیل رقم خورد

« آیا نتانیاهو مظنون اصلی است؟ ایا این بازجویی در نتیجه انتخابات بعدی اسرائیل تاثیرگذار خواهد بود؟ آیا اسرائیل باید منتظر استعفای قریب‌الوقوع نتانیاهو از سمت خود باشد؟»
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- پلیس اسرائیل از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به اتهام دریافت غیر‌قانونی اموال هنگفت و خیانت در امانت مورد بازجویی قرار گرفته است.‌ پیش از این نیز صحبت‌هایی درباره دست داشتن او و همسرش در پرونده‌های فسادمالی به میان آمده بودند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه چپگرای اسرائیلی «هاارتص» که از جمله منتقدان اصلی نتانیاهو و دولت دست‌راستی او محسوب می‌شود با انتشار گزارشی سوالات مهمی را مطرح کرده است: آیا نتانیاهو مظنون اصلی است؟ ایا این بازجویی در نتیجه انتخابات بعدی اسرائیل تاثیرگذار خواهد بود؟ آیا اسرائیل باید منتظر استعفای قریب‌الوقوع نتانیاهو از سمت خود باشد؟ 

بازجویی پلیس اسرائیل از ‌نتانیاهو/آیا نتانیاهو مجبور به استعفا از مقام نخست وزیری خواهد شد؟‌/هاارتص: تصویری وحشتناک برای نتانیاهو و اسرائی رقم خورد

این روزنامه در ادامه به بازجویی پلیس درباره هدایای مختلفی به ارزش صدها هزار شکل (واحد پول ملی اسرائیل) که به نتانیاهو داده شده‌اند و به پیامدهای آن پرداخته است و می‌نویسد: «تصویری وحشتناک برای نتانیاهو و اسرائیل در سال جدید میلادی رقم خورد؛ تماشای کاروانی از پلیس‌ها که وارد خانه نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در شب دوشنبه شدند. پس از نه ماه تحقیق و جمع‌آوری اسناد اکنون آنان در حال بازجویی از نتانیاهو هستند و روند بررسی پرونده شتاب گرفته است. در رویدادی مشابه نیز ایهود اولمرت نخست‌وزیر سابق اکنون در زندان به سر می‌برد و مشغول گذراندن مدت محکومیت ۱۹ ماهه به اتهام رشوه‌خواری ‌و ممانعت از اجرای عدالت است.

 پرونده اتهامات او مربوط به دورانی است که نخست‌وزیر نشده بود و شهردار اورشلیم (بیت المقدس) بود. اما تحقیق درباره اتهام وارده علیه نتانیاهو درباره چیست؟ پلیس در حال تحقیق درباره دو موضوع جداگانه است. اولی ابعاد کوچکتری دارد و مربوط به دریافت هدایای مختلف از افراد ثروتمند توسط نتانیاهو است. مشخص نشده که منظور ‌از هدیه چیست اما احتمالا موضوع درباره پول نقد و یا هدایای کوچک‌تر دیگر است. 

پلیس تنها اشاره کرده که ارزش هدایا ده‌ها هزار دلار بوده است. نتانیاهو احتمالا قادر نخواهد بود دریافت هدایا را انکار کند اما با این حال، ممکن است بگوید که هدایا صرفا اتفاقی بوده‌اند و از جانب دوستان میلیونر و میلیاردرش به او داده شده‌اند. پرونده دوم در مقایسه با اولی ابعاد گسترده‌تری دارد اما جزئیات بسیار کمی درباره آن علنی شده است.»

هاارتص در ادامه در پاسخ باین پرسش که آیا نتانیاهو پس از بازجویی اخیر مجبور به استعفا خواهد شد، می‌‌نویسد: «صرف بازجویی‌های پلیس حتی اگر در بازه زمانی گسترده‌ای نیز صورت گیرد نتانیاهو را مجبور به ترک سمتش نخواهند کرد. قرائت کیفرخواست و بررسی آن می‌تواند طولانی و زمان‌بر باشد‌. در مورد اولمرت این موضوع چندین ماه طول کشید.» 

این روزنامه اشاره می‌کند که اگر کیفرخواست علیه نتانیاهو تنظیم شود و اتهامات وارد باشند اختمالا به دلیل آن که دیگر اعضای کابینه او  نیز متهم به تخلف و جرم خواهند شد، نتانیاهو مجبور به استعفا خواهد شد. اگر نتانیاهو استعفا دهد این لزوما به معنای برگزاری سریع انتخابات در اسرائیل نخواهد بود چرا که اگر حزب لیکود و کابینه موفق به اجماع برای تعیین جانشینی به جای نتانیاهو شوند می‌توانند قدرت خود را حفظ کنند اما تصور امکان اجماع آنان در این‌باره بسیار دشوار و دور از ذهن خواهد بود. 

این روزنامه در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از طرح کیفرخواست امکان برگزاری انتخابات وجود دارد،می‌نویسد: «بله و این چیزی است که نتانیاهو احتمالا می‌خواهد روی دهد. اگر کنست (پارلمان سارائیل) منحل شود و انتخابات زودهنگام برگزار شود این موضوع می‌تواند روند تحقیقات عیله نتانیاهو را به تعویق بیندازد. در چنین سناریویی نتانیاهو قادر خواهد بود خود را به عنوان یک قربانی همدستی رقبای سیاسی‌اش نشان دهد و بگوید که این توطئه‌ای از جانب اپوریسیون، نخبگان سیاسی و حقوقی و البته رسانه‌ها بوده است». 

هاارتص در این‌باره که چه کسی بهترین و بیشترین شانس را برای تبدیل شدن به نخست‌وزیر تازه اسرائیل دارد می‌نویسد: «با توجه به زیر سوال رفتن اعتبار نظرسنجی‌ها پس از رای اکثریت رای‌دهندگان بریتانیایی به خروج آن کشور از اتحادیه اروپا و پیروزی‌ ترامپ در انتخابات، پیش‌بینی واقعی در این‌باره کاری احمقانه است. اما با شگ و تردید کمی می‌توان گفت که «یائیر لاپید» رهبر حزب یش عاتید می‌تواند جایگزین احتمالی به جای نتانیاهو باشد. با توجه به نتایج نظرسنجی ۳۱ دسامبر که توسط کانال ۱۰ اسرائیل انجام شده است اگر انتخابات کنست اسرائیل برگزار شود، یائیر لاپید و نمایندگان حزبش به بزرگترین جریان در مجلس تبدیل خواهند شد در مقابل حزب لیکود ۳۰ کرسی اش به ۲۳ کرسی کاهش خواهد یافت ‌و این موضوع به موقعیت نتانیاهو اسیبی جدی وارد خواهد ساخت.» هاارتص اشاره می‌کند که در این میان به احتمال زیاد احزاب متحد نتانیاهو در دولت راستگرای او از جمله خانه یهودی به رهبری‌ نفتالی بنت وزیر آموزش و پرورش با ۱۲ کرسی به سومین حزب تبدیل خواهد شد و اویگدور لیبرمن و طرفدارانش نیز در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. 

هاراتص اشاره می‌کند که به شکل قابل توجهی اقبال عمومی نسبت به حزب اپوزیسیون اتحادیه صهیونیستی کاهش یافته است. این روزنامه معتقد است که اسحاق هرتزوگ رهبر این حزب تنها نیازمند یک معجزه است تا بتواند پس از نتانیاهو در مقام رهبری اسرائیل قرار گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
0
6
به این میگن قانون...
پاسخ ها
سینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
کو احترام به قانون؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
4
2
من کاری به خبر ندارم ولی از یه خبرگزاری تو این سطح اشتباه دستوری تو جمله نگاری بعیده. اولین جمله خبر رو یه بار دیگه بخونید:
پلیس اسرائیل از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به اتهام دریافت غیر قانونی اموال هنگفت و خیانت در امانت مورد بازجویی قرار گرفته است.
ناشناس
|
-
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
0
3
نتانیاهو هم از دلواپسان برجام بود کلا مخالفین برجام اختلاس گرند اگر قانون در همه جا حاکم باشد
پوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
0
2
ببخشید افتاب نیوز سایت خبریه یا خبرگزاری ؟ تا جایی که میدونیم سایت خبری هست. بعد تو این سطح مگه در چه سطحیه ؟! سی ان ان هست ؟!!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین