کد خبر: ۴۱۸۱۱
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۵:۳۹

معاون وزیر خارجه هند به ایران می‌آید

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفر آهامد و دیدار با مهدی صفری همتای ایرانی وی، نخستین دیدار در سطح مقامات عالیرتبه دو کشور پس از رای موافق هند به ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت در 4 فوریه است.

روزنامه «پرس تراست آو ایندیا» به نقل از یک مقامات ناشناس گفت: سفر معاون وزیر امور خارجه هند به ایران در راستای شرکت در نشست کشورهای حاشیه اقیانوس هند است و وی در این سفر ضمن ملاقات با مهدی صفری درباره مسایل هسته‌ای ایران گفت‌وگو خواهند کرد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که دو روز پیش «مان موهان سینگ» نخست‌وزیر هند به مجلس این کشور گفت که هند بسیار از تندگویی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران نگران است.

سینگ درباره مسئله هسته‌ای ایران گفت: «حق قانونی» ایران است که از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز مانند تولید الکتریسیته در چارچوب تعهدات و قوانین بین‌المللی استفاده کند و موظف است از این حقوق در قالب مفاهیم حمایتی که به طور داوطلبانه و بر اساس قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پذیرفته است، بهره بگیرد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 4 فوریه پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت فرستاد. تهران نیز در واکنش به این اقدام، غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس کوچک که به واسطه آن هم می‌توان سوخت مورد نیاز راکتورها و هم مواد مورد نیاز برای ساخت بمب را تولید کرد، هفته گذشته آغاز کرد که این کار خشم غرب را برانگیخت.

نخست‌وزیر هند گفت: دهلی‌نو نمی‌تواند چشمان خود را بر روی امکان وجود تولید سلاح هسته‌ای در همسایگی‌اش ببندد.

وی در عین حال گفت رای هند بر روابط قوی و ارزشمند با ایران که می‌توان آن را به طریقی پیش برد که به نفع هر دو کشور باشد، تاثیری نخواهد گذاشت و می‌خواهیم اطمینان دهیم که پشت این تعهدات چیز پنهانی وجود ندارد.

متحدان کمونیست ائتلاف حاکم سینگ در کنگره، که بقای دولت تا حد زیادی بستگی به حمایت آنها دارد، رای هند را تقبیح کرده و گفتند این تصمیم در اثر اعمال نفوذ واشنگتن بر سیاست خارجی دهلی‌نو گرفته شده است.

ایالات متحده که به شدت به دنبال نزدیک‌تر شدن روابط نظامی و اقتصادی با هند است، دهلی‌نو را برای به انزوا کشیدن ایران تحت فشار قرار داده است.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین