کد خبر: ۴۱۸۱۲۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱
از شکست در جنگ‌ یمن تا کاهش درآمدهای‌ نفتی/ملک سلمان و شاهزاده نایف در سوریه شکست خوردند

۲۰۱۷؛ سال بحران و شکست برای عربستان/افراطیون از سوریه به عربستان بازمی‌گردند

وضعیت حلب نمادی از شکست عربستان سعودی بود. آن کشور نتوانست بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه را از مقام خود برکنار کند. اکنون مزیت نسبی اتحاد روسیه با ایران و شبه نظامیان شیعه آشکار شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- سایت تحلیلی «میدل ایست آی» با انتشار گزارشی پیش‌بینی می‌کند که سال ۲۰۱۷ میلادی سالی انباشته از بحران برای دولت عربستان سعودی خواهد بود. این سایت این پرسش را مطرح  می‌کند که آیا باید منتظر نتیجه شکست عربستان سعودی در داخل آن کشور باشیم؟

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ رهبران عربستان سعودی در سال جدید با مجموعه‌ای از شکست به دلیل ماجراجویی‌های نظامی خود در سرتاسر منطقه مواجه خواهند بود. وضعیت حلب نمادی از شکست عربستان سعودی بود. آن کشور نتوانست بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه را از مقام خود برکنار کند. اکنون مزیت نسبی اتحاد روسیه با ایران و شبه نظامیان شیعه آشکار شده است. 

از شکست در جنگ یمن تا کاهش درآمدهای نفتی

عربستان سعودی با تمام پول‌های خرج‌شده و شبکه‌های تلبغیاتی خود مدعی بود که رهبر بی‌چون و چرای جهان اسلام است. اکنون اما در سال ۲۰۱۷ میلادی ملک سلمان و شاهزاده محمد بن نایف و محمد بن سلمان می‌بینند که در سوریه شکست خورده و شورشیان مورد حمایت آنان نیز متحمل شکست شده‌اند. شورشیانی که از سوی عربستان سعودی و غرب تسلیح شده بودند. 

عربستان سعودی می‌ترسد که در تاریک‌ترین ساعات خود از سوی غرب رها شود. سقوط مبارک در مصر و بن علی در تونس و عدم تمایل متحدان غربی آنان و عربستان سعودی به حمایت از آن دیکتاتورها نشان داد که عربستان سعودی هر روز تنهاتر می‌شود. غرب از تجربه عراق آموخته بود که مداخله مستقیم در خاورمیانه با وعده آوردن دموکراسی شکست خورده است. بعید به نظر می‌رسد که ترامپ رییس‌جمهوری منتخب امریکا نیز بخواهد از عربستان سعودی محافظت کند و به آن کشور برای غلبه بر کسری بودجه و بدهی‌هایش کمک کند. تغییر سیاست امریکا در منطقه در دوران اوباما به ضرر عربستان سعودی تمام شد.»

از شکست در جنگ یمن تا کاهش درآمدهای نفتی

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که عربستان سعودی در منطقه با چالش‌های گسترده‌ای مواجه است و می‌نویسد: «اکنون متحد سنتی سازگارتر با آن کشور یعنی عبدالفتاح السیسی به عربستان سعودی در درگیری‌های یمن و سوریه پشت کرده است و معتقد است که جدای از منافع عربستان سعودی، منافع ملی مصر ایجاب می‌کند بر اساس تصمیمات خود و مستقل از عربستان عمل کند و دلیلی برای پشتیبانی بی‌قید و شرط از سعودی‌ها نمی‌بیند. به همین دلیل و به سبب از دست دادن قدرت منطقه‌ای و تحقیر‌شدن سعودی‌ها در سوریه ملک سلمان به احتمال زیاد در سال ۲۰۱۷ میلادی بر روی یمن تمرکز خواهد کرد. بیش از هجده ماه از جنگ در یمن گذشته است و پیشرفت کمی دیده شده است و انتقادات بین‌المللی از سوی لندن و اشنگتن، اصلی‌ترین فروشندگان تسلیحات به عربستان سعودی به دلیل استفاده بیش از حد و نامناسب آن کشور از سلاح‌های مرگبار علیه مردم یمن مطرح شده است.» 

از شکست در جنگ یمن تا کاهش درآمدهای نفتی

این سایت در بخش پایانی گزارش خود اشاره می‌کند که باید بزودی منتظر بازگشت اسلام‌گرایان افراطی سرخورده‌ای بود که به عربستان سعودی باز‌می‌گردند و موج تازه‌ای تروریسم را مشابه با سال ۲۰۰۳ میلادی اغاز می‌کنند؛ مشابه آن چه پس از بازگشت نیروهای جهادی از افغانستان پس از جنگ با شوروی روی داد. یکی از مولفه‌های موثر در چالش‌های کنونی عربستان سعودی کاهش درآمدهای نفتی آن کشور است. 

از شکست در جنگ یمن تا کاهش درآمدهای نفتی


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
0
0
شکست عربستان سعودی

عربستان موزه هایش نشان گر غارت و قتل و تجاوز به همسایه گان در طول تاریخ بوده است .

از فصل جدید تاریخ باید جبران خسارت های مالی و جانی به ملت های منطقه و یازده سپتامبر ی ها به حکم دادگاه ستم دیدگان از جاهلان وهابی و اجدادشان ( مانند منا و....)
شوع گردد . یک پیش دادگاه امریکا این فصل را شروع کرده .
نیما
|
Canada
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
0
0
آفتاب دست بردارید از این مطالب بی خاصیت
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین