کد خبر: ۴۱۸۱۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
از مجری گری تلویزیون تا رهبری حزب یش عاتید

با جانشین احتمالی نتانیاهو و مواضع او در قبال ایران آشنا شوید/سیاستمداری معتدل و منتقد سر سخت نتانیاهو

موضوع بازجویی اخیر پلیس اسرائیل از نتانیاهو گمانه زنی ها درباره احتمال مجبور شدن نخست وزیر اسرائیل به استعفا و تعیین نخست وزیر تازه را تقویت کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-نوژن اعتضادالسلطنه:برخی از رسانه های اسرائیلی از جمله هاارتص اشاره کرده اند که بیش ترین بخت در صورت استعفای نتانیاهو برای عهده داری منصب نخست وزیری از آن یائیر لاپید سیاستمدار اسرائیلی است. او کیست و چه نظری درباره ایران و منطقه دارد؟ 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛لاپید وزیر دارایی و روزنامه نگار سابق و رهبر حزب یش عاتید است. او در فاصله سال های ۲۰۱۳ تا  ۲۰۱۴ میلادی به عنوان وزیر دارایی فعالیت کرده بود. علاوه بر روزنامه نگاری مجری تلویزیون و گوینده اخبار نیز بوده است. حزب او در انتخابات سال ۲۰۱۳ میلادی با کسب ۱۹ کرسی دومین حزب در کنست (پارلمان اسرائیل) شد. این اولین انتخاباتی بود که نمایندگان آن حزب شرکت می کردند و پیروزی بزرگی برای شان بود. 

از لاپید به عنوان سیاستمداری میانه رو یاد می شود. در مارس سال ۲۰۱۳ میلادی لاپید و اعضای حزبش قبول کردند در دولت ائتلافی با ریاست حزب لیکود حضور یابند. در مه سال ۲۰۱۳ میلادی لاپید برای نخستین بار در فهرست بانفوذترین یهودیان جهان به انتخاب روزنامه جروزالم ست قرار گرفت. 

او متاهل است و در تل آویو به همراه همسر و سه فرزندش زندگی می کند. حرفه روزنامه نگاری را از زمانی که در ارتش بود آغاز کرد و به عنوان خبرنگار نظامی برای مجله هفتگی ارتش اسرائیل فعالیت می کرد و سپس برای روزنامه معاریو به یادداشت نویسی پرداخت. در سال ۱۹۸۸ میلادی زمانی  که تنها ۲۵ سال داشت سردبیر روزنامه یدیعوت آحارونوت شد. او در ستونی تحت عنوان پول کجاست؟ یاداشت های هفتگی منتشر می کرد.  در سال ۱۹۹۴ میلادی کار در تلویزیون را آغاز کرد و به مجری گری در تلویزیون کانال یک اسرائیل پرداخت. او فردی ثروتمند است. در ستامبر سال ۲۰۱۳ میلادی مجله فوربس ارزش ثروت او را  ۲۲ میلیون شکل (واحد پول اسرائیل) تخمین زده بود. 
او در ژانویه سال ۲۰۱۲ میلادی اعلام کرد که حرفه روزنامه نگاری را به منظور ورود به سیاست ترک می کند. در ماه مارس آن سال به طور رسمی حزب یش عاتید (در عبری به معنای آنجا اینده ای وجود دارد) را تاسیس کرد. 

با جانشین احتمالی نتانیاهو و مواضع او در قبال ایران آشنا شوید/سیاستمداری معتدل و منتقد سر سخت نتانیاهو

موضع در قبال فلسطینیان چگونه است؟‌
یائیر لاپید برخلاف نتانیاهو خواستار از سرگیری مذاکرات میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین بوده است. پلتفرم حزبی او از خواست اجرای طرح تشکیل دو کشور برای دو ملت حمایت می کند. البته حزب او معتقد به لزوم حفظ شهرک نشین های اسرائیلی و تضمین امنیت اسرائیل است. در ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی پس از  انتخابات مارس آن سال لاپید به امریکا سفر کرد و مصاحبه ای طولانی با جفری گلدبرگ روزنامه نگار مطرح امریکایی داشت. 

این روزنامه نگار درباره او نوشت:«لاپید عضوی از سیاستمداران سرخورده اسرائیلی است. او ممکن است روزی در صورت غیاب نتانیاهو بتواند نخست وزیر شود. لاپید باور دارد اسرائیل اگر می خواهد به عنوان یک دموکراسی با اکثریت یهودی باقی بماند باید ابتکار عمل مذاکرات دیپلماتیک با فلسطینی ها را در دست گیرد. سیاستمداری چپگرا محسوب نمی شود اما به مصالحه بر سر اراضی به عنوانی ضرورتی سیاسی و اخلاقی باور دارد و معتقد است که نتانیاهو اسرائیل را به طور اجتناب ناپذیری به سوی پرتگاه سوق داده است». 

او در سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در سخنرانی ای در دانشگاه بار عیلان گفته بود که هدف استراتژیک اسرائیل باید توافق با جهان عرب و ایجاد روابط کامل و طبیعی با اعراب برای تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی غیر نظامی در کنار اسرائیل باشد که هزمان اسرائیل نیز امنیت اش تضمین شود». 

یائیر لاپید درباره ایران و توافق هسته ای چه نظری دارد؟ 
او در اکثر موارد نتانیاهو را به دلیل رویکردش در قبال ایران تحقیر کرده است. او پیش تر گفته بود که توافق هسته ای با ایران و ۱+۵ شکستی بزرگ برای اسرائیل بود.پیش از حصول توافق هسته ای گفته بود که اگر توافق بدی با ایران بر سر برنامه هسته ای آن کشور روی دهد نتانیاهو باید از سمت خود استعفا دهد. لاپید خواستار تشکیل کمیسیون تحقیقی به منظور بررسی شکست سیاست خارجی نتانیاهو شده بود. و از توافق هسته ای به عنوان بدترین شکست در تاریخ اسرائیل یاد کرده بود. 

او گفته بود:«در زمانی که لازم بود تا از توافق بد با ایران جلوگیری شود هیج کس نمی خواست به حرف های نتانیاهو گوش دهد». 

همچنین گفته بود که این نتانیاهو بود که با عبور از خطوط قرمز سبب شد تا کاخ سفید دیگر تمایلی به گوش دادن به حرف های اسرائیل نداشته باشد. معتقد است که سیاست های نتانیاهو سبب اسیب وارد شدن بر همکاری های امنیتی امریکا و اسرائیل شد. و از این موضوع به عنوان بسته شدن در کاخ سفید به سوی اسرائیل یاد کرده بود. 

او در سال ۲۰۱۶ گفته بود که اگرچه خواستار بازسازی روابط اسرائیل و امریکا است اما این باعث نمی شود که از تصمیم اوباما درباره لغو تحریم ها علیه ایران انتقاد نکند. او مدعی شده بود که امریکا با لغو تحریم ها و ارائه پول به ایران سبب می شود تا ایران برای جنگی احتمالی علیه اسرائیل مجهز شود.و اشاره کرده بود که این پول به حماس و حزب الله خواهد رسید و به ضرر اسرائیل خواهد بود. 

 در مصاحبه ای در سال ۲۰۱۵ میلادی درباره توافق هسته ای با المانیتور گفته بود که مطمئن است ایران در جریان اجرای برجام مرتکب تقلب و نقض مفاد آن خواهد شد و به همین خاطر نیاز است که اسرائیل روابطش را با امریکا مستحکم تر کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
0
1
کاش در همه دنیا فقط آدمهای معتدل سرکار بیایند از این همه جنگ و نفرت کاسته شود
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین