کد خبر: ۴۱۸۴۸۷
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
پرسپولیس برای هواداران صبحانه،ناهار و شام است

برانکو: برای دعوا به ایران نیامدم اما با فریبکاری و دروغ‌پردازی موافق نیستم/ کله‌پوک نیستم که تحت تأثیر کسی حرفی بزنم!

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: من به ایران نیامدم که با همه دعوا کنم اما با فریبکاری و دروغ‌ پردازی موافق نیستم و با آن مقابله می‌کنم.
آفتاب‌‌نیوز :
هفته‌ای که گذشت برای برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم پرسپولیس که همواره او را فردی آرام می‌دانیم پرتنش و پرحاشیه گذشت. ابتدا 7 بازیکن پرسپولیس به تیم ملی دعوت شدند و سپس سرمربی سرخپوشان در چند مصاحبه جنجالی علیه کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی به دلیل آنچه که او اردوی امارات را برای تیم ملی بی‌فایده می‌دانست موضع گرفت که در نهایت باعث شد کی‌روش 7 بازیکن پرسپولیس را به تهران بازگرداند. 

در همین رابطه با برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت‌وگویی انجام دادیم تا در خصوص موارد مختلف از جمله بیانیه‌ای که سرمربی تیم ملی علیه او صادر کرد صحبت کند. این مصاحبه را در زیر می‌خوانید. 

برانکو: برای دعوا به ایران نیامدم اما با فریبکاری و دروغ‌پردازی موافق نیستم/ کله‌پوک نیستم که تحت تأثیر کسی حرفی بزنم!

 با توجه به اتفاقاتی که در چند روز اخیر رخ داده و مصاحبه‌های شما که شاید همه را غافلگیر کرد الان فضای حاکم بر پرسپولیس و حتی فوتبال ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

قبل از هر چیز باید بگویم که من با هیچ کس خصومت شخصی ندارم. من که به ایران نیامدم تا با همه دعوا به راه بیندازم. من اینجا آمده‌ام تا به صورت حرفه‌ای و با تجربه زیادم مسئولانه کار کنم و می‌خواهم همه معلومات خودم را در خدمت پرسپولیس و به واسطه این تیم در خدمت فوتبال ایران درآورم. شما از نتایج من اطلاع دارید اما موضوعی را باید بگویم و آن اینکه می‌دانید نه در ایران بلکه در کل دنیا کدام مربی تحصیل‌کرده‌ترین است؟ جواب مشخص است؛ من! من! من 4 سال در دانشگاه درس خواندم و بعد از دو سال فوق لیسانس خودم را در تخصص فوتبال گرفتم و در کنار آن مدرک لیسانس فوتبال اروپا را هم دریافت کردم. من راجع به مربی فعال در دنیای فوتبال صحبت می‌کنم که در حال حاضر مشغول به کار است نه کسی که در دانشگاه تدریس می‌کند. حرف من از مربی است که لباس تمرین بپوشد و هر روز با تیم کار کند. هیچ گونه خصومتی با کسی ندارم و به همین دلیل با فریبکاری، دروغ‌پردازی و کذابی موافق نیستم. با برنامه‌های غیرکارشناسانه هم مشکل دارم.

اما کسی هم انتظار چنین مصاحبه جنجالی از شما نداشت.

در اتفاقاتی که در هفته گذشته رخ داد به هیچ عنوان قصد این را نداشتم که از خودم محافظت کنم بلکه هدف من حفاظت از تیمم و هواداران پرسپولیس است. من بهترین‌ها را برای تیم ملی می‌خواهم چراکه همه ما کار می‌کنیم و نفس می‌کشیم تا تیم ملی موفق باشد حتی می‌توانید از بازیکنانم بپرسید که بابت دعوت به تیم ملی به آنها تبریک گفتم. به برخی از بازیکنان دیگر هم گفتم که شما هم لیاقت دعوت به تیم ملی را دارید. هیچ گاه علیه تیم ملی و سرمربی آن صحبت نکردم اما این بار عصیان کردم. علیه این اردو وقتی که فقط 15 روز بین دو نیم‌فصل فاصله گذاشته‌اند. در این شرایط ما باید جو تیم را درست کنیم و با هم باشیم اما در این مدت کوتاه نمی‌توانیم این همه مشکل را درست کنیم. از طرفی بحث نقل و انتقالات هم وجود دارد و اگر بازیکنی به ما اضافه شود نیاز به زمان دارد تا با جو تیم هماهنگ شود. 

این صحبت‌های شما در حالی مطرح می‌شود که گفته می شود شما بیشتر از آنکه به فکر قهرمانی پرسپولیس باشید به فکر رسیدن به نیمکت تیم ملی هستید. آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟

پاسخ من به این سوال خیلی ساده‌ است. همه چیز می‌شود نوشت. در این بین وقتی می‌نویسند از قرار معلوم یا گفته می‌شود یا شنیده می‌شود بعد از آن هر چیزی می‌توان نوشت. قرارداد من با پرسپولیس یک سال و نیم دیگر اعتبار دارد و اهداف من هم کاملا مشخص است. ما در حال حاضر نقل و انتقالات‌مان را برای دو زمان انجام می‌دهیم اول برای نیم‌فصل فعلی و سپس بازیکنانی که قرار است خرداد ماه به ما اضافه شوند. هدف من و طاهری سرپرست باشگاه این است که در برنامه کوتاه‌مدت تیم را شکل دهیم و فلسفه تیمی را برقرار کنیم. در این شرایط طبعا قهرمان هم می‌شویم اما این مسئله خیلی سخت خواهد بود. در آسیا هم هدف ما این است که بتوانیم از گروه خودمان صعود کرده و تیم را آماده کنیم تا به سمت قهرمانی در آسیا حمله‌ور شویم. این هدف درازمدت ماست. بعد از آن هر اتفاقی رخ بدهد ما هم نمی‌دانیم. من می‌توانستم سرمربی تیم ملی کرواسی شوم اما نخواستم چون دوست داشتم در باشگاه کار کنم. 7 سال در تیم ملی کرواسی بودم و مدال برنز جام جهانی 1998 فرانسه را دارم. همراه با ایران به جام جهانی 2006 رفتم و تقریبا همه تورنمنت‌های بزرگ فوتبال در دنیا را پشت سر گذاشتم. در جام ملت‌های 1996 انگلستان همراه با کرواسی شرکت کردم، به جام جهانی 1998 فرانسه رفتم و سپس با تیم ملی ایران قهرمان بازی‌های آسیایی پوسان در سال 2002 شدم. در جام ملت‌های آسیای سال 2004 هم همراه با ایران به مقام سوم رسیدم و صعود راحتی به جام جهانی 2006 آلمان داشتیم. من در سه کشور مقام قهرمانی دارم. در لیگ کرواسی هم قهرمان لیگ و هم قهرمان جام حذفی شدم آن هم با 20 امتیاز اختلاف نسبت به تیم هایدوک که دوم بود. وقتی به چین رفتم در همان سال اول قهرمان چین شدیم آن هم در حالی که حتی یک ملی‌پوش هم نداشتیم و با 13 امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم قهرمان شدیم.بعد به پرسپولیس آمدم و باید بگویم عملا سال گذشته ما قهرمان لیگ شدیم آن هم به دلیل انجام بازی‌های رودررو با تیم قهرمان. بازیکنان ایرانی زحمت‌کش و با قدرت هستند و تلاش کردن را دوست دارند.

کی‌روش اعلام کرده که بعد از جام جهانی 2018 از تیم ملی می‌رود و از طرفی قرارداد شما با پرسپولیس هم در همین تاریخ به پایان می‌رسد و شاید این مسائل باعث دامن زدن به این شایعات شده است. 

من دلیلی نمی‌بینم که کسی بخواهد چنین شکی انجام دهد. خود شما می‌دانید که در فوتبال خیلی سخت است که بخواهید این گونه برنامه‌ریزی کنید. ما الان در صدر جدول هستیم اما با یک شکست شاید پایین بیاییم و حتی یک سانتی‌متر باعث شود یک توپ گل شود یا نشود. کسی نمی‌داند تا یک سال و نیم دیگر چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. ما در دنیا دو نوع مربی داریم؛ مربیانی که اخراج شده‌اند و حکم‌شان در دست‌شان است و نوع دیگر مربیانی است که قرار است حکم اخراج را دریافت کنند. در مربیگری قانون نداریم و شما باید همیشه چمدان‌تان در کنارتان باشد. 

* بازگشت ملی‌پوشان پرسپولیس به ایران فشار را روی آنها بیشتر کرده است

دیپورت 7 ملی‌پوش پرسپولیس از اردوی دبی به نظر می‌رسد فشار را روی شما به عنوان سرمربی پرسپولیس بیشتر کرده است. با این موضوع موافقید؟

بله روی من فشار بیشتر شده است اما روی بازیکنانم فشارها بیشتر شده است. کی‌روش این 7 بازیکن را در وضعیت دشواری قرار داده است. اینها مشکلات واقع‌بینانه اتفاقاتی است که رخ داده است و من هم به آن آگاه هستم.

ترفند و راهکار شما برای این مشکلات واقع‌بینانه چیست؟

راه‌حل ما مثل فصل قبل است به طوری که هر گاه فشار روی ما زیاد بود قوی‌تر، قوی‌تر و قوی‌تر از قبل عمل کردیم. ما می‌خواهیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. انتظارم این است که با همه این اتفاقاتی که رخ می‌دهد ما هر روز نسبت به روز قبل منسجم‌تر باشیم. 

پرسپولیس برای هوادارانش مثل صبحانه، ناهار یا شام است

 اتفاقاتی که رخ داده حالا نشان داده که برانکو از چه محبوبیتی در بین هواداران پرسپولیس برخوردار است به طوری که در فضای مجازی کاربران اینترنتی حمایت فوق‌العاده‌ای از شما داشتند. 

هواداران از من حمایت نکردند بلکه حمایت آنها از پرسپولیس است. آنچه که از همه چیز زیباتر بود این است که هواداران پرسپولیس نشان دادند چقدر عاشق تیم‌شان هستند. پرسپولیس برای آنها صبحانه، ناهار و شام است. آنها اعجازآور عاشق تیم‌شان هستند و همچنین جان خود را برای تیم ملی می‌دهند. دیدید که مقابل قطر و کره جنوبی هواداران پرسپولیس چه حمایت شگفت‌انگیزی از تیم ملی کردند. 

* سابقه من از رئیس فدراسیون فوتبال هم بیشتر است

 در چند روز اخیر برخی از مسئولان فدراسیون فوتبال به گونه‌ای مصاحبه کردند که انگار شما تحت تاثیر برخی افراد چنین مصاحبه‌هایی کرده‌اید. این موضوع به گوش خودتان رسیده؟ 

واقعا از شنیدم این حرف غمگین و ناراحت هستم. خیلی به من برخورده که این حرف را مطرح کرده‌اند. وقتی این برچسب را به من می‌چسبانند که من تحت تاثیر برخی افراد این مصاحبه‌ها را انجام دادم خیلی به من برخورده است. شاید این حرف باعث شرمساری برخی‌ها بشود. در فوتبال ایران پرسابقه‌ترین مربی خارجی من هستم. من حتی از رئیس فدراسیون فوتبال هم سابقه بیشتری دارم. سطح تحصیلاتم را هم به شما گفتم و واقعا به من برخورده که این صحبت‌ها را مطرح کردند. اگر درست درک کرده باشم باید بگویم که آنها گفته‌اند من یک فرد کله‌پوک هستم که تحت تاثیر دیگران حرف می‌زنم. آیا نیاز است حرف دیگری بزنم؟! 

 کی‌روش در یک اقدام قابل پیش‌بینی در صفحه شخصی خود روز چهارشنبه علیه شما مطلبی منتشر کرد.

باز هم تکرار می‌کنم که من جر و بحثی با کی‌روش ندارم. من در صفحه شخصی حرفی نزدم من فقط از بازیکنانم محافظت کردم. من برای باشگاهم بهترین‌ها را می‌خواهم.

در بیانیه سرمربی تیم ملی عنوان شده که شما در آتشی که درست کرده‌اید خواهید سوخت! نظر شما درباره این حرف چیست؟ 

من دوست ندارم حمام آفتاب بگیرم و از این کار متنفرم! 

* تیم ملی ایران برای همه ایرانی‌هاست و تیم خصوصی شده نیست

کی‌روش در این بیانیه عنوان کرده تا زمانی که شما (برانکو) افکار خودتان را تغییر ندهید هیچ یک از بازیکنان پرسپولیس را به جز روزهای فیفا به تیم ملی دعوت نمی‌کند. فکر نمی‌کنید این مسئله در عملکرد ملی‌پوشان‌تان تاثیرگذار باشد؟

چرا باید به بازیکنانم فشار وارد کند؟ اگر به تیم ملی دعوت نشوند در همین باشگاه خودمان تمرین می‌کنند. فکر می‌کنم لژیونرها هم حق ندارند در چارچوب خارج از فیفا به تیم ملی دعوت شوند و این یک عرف است. موضوعی را شفاف می‌گویم و آن این است که تیم ملی ایران تیم ملی ملت ایران است و نه تیم ملی خصوصی‌شده. هر کسی که ایرانی است و در هر کجای دنیا زندگی می‌کند مالک تیم ملی ایران است. زمانی که خودم سرمربی تیم ملی ایران بودم این موضوع را از نزدیک لمس کردم. چنین عشقی هیچ کجای دنیا ندیده‌ام و به همین دلیل در تیم ملی ایران باید بهترین‌ها بازی کنند. قصه تمام است. 

در مطلب سرمربی تیم ملی آمده که خیلی از مربیان برای اینکه سرپوشی روی مشکلات‌شان بگذارند تیم ملی را سرزنش می‌کنند و این کنایه شاید به سمت شما باشد چون کی‌روش عنوان کرده شما قصد چنین کاری دارید. 

من چه مشکلی دارم؟ خوشبختانه نحوه همکاری من با هیات مدیره و مدیریت باشگاه عالی است. این را باید بگویم که در طی یک سال و نیم آنقدر که ما با هم کار می‌کنیم باشگاه توانسته روی پای خودش از نظر مالی بایستد. ما موفق شدیم که یک کمپ خوب داشته باشیم که هر روز در آن تمرین کنیم و بازیکنان تمرینات با کیفیتی انجام می‌دهند. تیم ما مشکل لباس ندارد. آکادمی فوتبال داریم که هر روز مشکلات آن را حل می‌کنیم و الان هم در صدر جدول قرار داریم.در هر بازی هم به صورت میانگین حدود 60 الی 80 هزار تماشاگر به ورزشگاه می‌آیند. شما خودتان سر تمرینات ما هستید و دیدید که بازیکنانم با چه اشتیاقی تمرین می‌کنند. البته قبول دارم که یک مشکلی دارم و آن اینکه وقتی همه بازیکنانم سالم و خوب هستند و تمرین می‌کنند برای چیدن ارنج یک نگرانی شیرین دارم و آن این است که نمی‌دانم چه کسی را بیرون بگذارم چون همه بازیکنانم خوب هستند. 

کی‌روش در مطلبش مدعی شده که شما نمی‌توانید تیم ملی یا او را عامل ناکامی‌هایتان بدانید. آیا شما واقعا قصد چنین کاری دارید؟ 

من مربی هستم که هرگز دنبال توجیه نمی‌روم. حتی زمانی که از جام حذفی حذف شدیم نه تیم ملی، نه بازیکنان و نه هیچ شخص دیگری را عامل باخت ندانستم بلکه گفتم که اشتباه از من بود و این بزرگ‌ترین اشتباه من دراین دو سال بود. به هر حال در فوتبال از این مسائل رخ می‌دهد. من تصمیم گرفته بودم که با آن وضعیت در جام حذفی حاضر شویم اما اشتباه بود. کسی را هم متهم نکردم. اگر دقت کرده باشید حتی زمانی که باخته‌ایم هیچ گاه باخت را گردن کسی نینداختم. 

کی‌روش معتقد است شما قصد دارید هواداران پرسپولیس را مقابل تیم ملی و او قرار دهید. 

اگر یادتان باشد در بازی تیم ملی مقابل قطر من همراه با هواداران تیم ملی به استادیوم آمدیم تا از تیم ایران حمایت کنیم. آن روز خیل عظیم هواداران پرسپولیس به ورزشگاه آمدند. شما تمام مصاحبه‌های من را جمع‌آوری کنید و ببینید آیا من علیه کسی تا به حال صحبت کرده‌ام؟ عشقی که هواداران پرسپولیس و بازیکنان من در این تیم به تیم ملی دارند فوق‌العاده است. 

 آقای برانکو! فکر نمی‌کنید این حاشیه‌ها در روند حرکتی پرسپولیس وقفه ایجاد کند؟ یا حتی روی ملی‌پوشان پرسپولیس تاثیرگذار باشد؟

من این را می‌پذیرم که شاید اتفاقات رخ داده کمی روی ملی‌پوشانم تاثیرگذار باشد. در این بین تنها راه‌حل این است که خوب بازی کنند تا برنده شوند. اگر سرمربی تیم ملی آنها را دعوت کرد باید هرچه در توان دارند را خرج تیم ملی کنند. 

 اما به هر حال باید بپذیرید که با اتفاقات رخ داده حالا نگاه هواداران پرسپولیس به بازیکنان این تیم هم تغییر کرده و قطعا ملی‌پوشان را بیشتر از همیشه زیر نظر خواهند داشت و این دقیقا ایجاد یک فشار روانی می‌کند که شاید تمرکز بازیکنان را بگیرد.

هواداران پرسپولیس عاشق بازیکنان‌شان هستند. دیدید که در بازی با سیاه‌جامگان چه اتمسفری بین هواداران و بازیکنان رد و بدل می‌شد. آن اتمسفر و فضا بازیکنان را روی دوشش حمل می‌کند. هوادار همیشه از بازیکنانش بهترین عملکرد را می‌خواهد اما نباید خودمان را فریب دهیم. مردم و هواداران در ایران فوتبال را خیلی خوب می‌فهمند. اگر یادتان باشد یک سال و نیم پیش که به ایران آمدم برای بازیکنان پرسپولیس 10 هزار تماشاگر به استادیوم می‌آمد اما الان تا 80 هزار تماشاگر هم به ورزشگاه می‌آید. آنها می‌آیند که پرسپولیس خودشان را ببینند. قبل از آغاز فصل می‌دانستیم که انتظارات از ما بیشتر خواهد بود. الان در نیم‌فصل دوم قطعا این انتظارات بیشتر از همیشه خواهد بود. ما هم دست به هر کاری می‌زنیم تا این عشق را پاسخ دهیم. 

* در فوتبال نقشه بکشید توپ شما را جریمه می‌کند

پرسپولیس در نیم‌فصل دوم به دنبال فوتبال اقتصادی خواهد بود تا با حداقل نتیجه برنده شود یا اینکه هواداران کماکان باید منتظر بازی‌های زیبا باشند؟

در فوتبال که نمی‌شود نقشه‌کشی کرد. من تجربه زیادی در فوتبال دارم. به محض اینکه شما بخواهید نقشه‌ای بکشید خیلی زود توپ شما را جریمه می‌کند. ما این ریسک را می‌پذیریم. در هیچ مسابقه‌ای هم با نقشه وارد زمین نشدیم. طبیعی است که باید برای حریف هم شانس قائل شد. آیا کسی می‌تواند بگوید تراکتورسازی تیم ضعیفی است؟ یا استقلال؟ یا سپاهان و یا حتی ذوب‌آهن؟ ما مقابل ذوب‌آهن بازی عالی انجام دادیم اما باختیم. آمار بازی می‌گوید ما 17 ضربه به چارچوب ذوب‌آهن زدیم و آنها سه ضربه به سمت دروازه‌ ما زدند اما در نهایت آنها برنده شدند. در آن بازی 60 درصد مالکیت توپ در اختیار ما بود اما بازیکن آنها یک شوت سی متری زد و گل شد. فوتبال همین است. در تیم ملی ایران که بودم بعد از 5 سال در 80 درصد بازی‌هایمان پیروز شده بودیم و 2.8 گل زده در هر بازی داشتیم. ماهیت ایرانی‌ها و به خصوص پرسپولیسی‌ها این است که فوتبال هجومی را دوست دارند. من هم از این مسائل آگاهی دارم و روی آن کار می‌‌کنم اما نباید فازهای دیگر بازی مثل فاز دفاع، فاز میانه زمین و حتی حمله را از ذهن بیرون کنیم. شاید ما گل‌های زیادی نزده باشیم اما در هر مسابقه تا 10 موقعیت گل ایجاد می‌‌کنیم. 

 مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که برگزاری اردوی تیم ملی در حیطه اختیار برانکو نیست.

چرا من نباید اظهارنظر کنم؟ یعنی باید همه چیز را باید چشم بسته بپذیرم؟ من چون روزنامه‌ها را مطالعه نمی‌کنم زیاد از اظهارنظرها خبر ندارم. من وقتی مسابقات را آنالیز می‌کنم زمانی که می‌بینم تیمم عالی بازی می‌کند نکات مثبت را جدا کرده و حتی نکات منفی را هم می‌بینم. 

* چرا کی‌روش یک بار در تمرینات باشگاه‌ها شرکت نکرد؟

یکسری از بزرگان فوتبال مثل علی پروین، حشمت مهاجرانی، امیر قلعه‌نویی و ... عنوان کرده‌اند که برای از بین رفتن کدورت‌ها بین شما و کی‌روش میانجی‌گری کنند. اگر چنین جلسه‌ای ترتیب داده شود شما در آن شرکت می‌کنید؟

تکرار می‌کنم که من با کسی درگیری ندارم. تا جایی که من می‌دانم کسی از سمت تیم ملی تا به حال از باشگاه ما دیدن نکرده و تمرینات ما را ندیده تا ببیند اوضاع چگونه است. ما به عنوان متخصصین کار نظراتی داریم اما هیچ گاه از ما این نظرات پرسیده نشده تا هماهنگی‌هایی به وجود بیاید. نزدیک به دو سال است که اینجا هستم اما کسی از تیم ملی سر تمرینات ما حاضر نشده است. 

 اما تا جایی که می‌دانم یک بار مارکار آقاجانیان مربی تیم ملی در تمرینات پرسپولیس حاضر شده بود. 

بله! اما تِز من این است که شخص سرمربی باید به باشگاه‌ها سر بزند و با سرمربیان باشگاه‌ها صحبت کند. او حتی می‌توانست با سرمربیان باشگاه‌ها جلسه خصوصی برگزار کند تا افکار و نظرات همدیگر را بفهمند. حتی می‌توانست ایده‌هایی برای توصیه‌های بهتر بدهد اما این کار انجام نشد. 

منبع:‌فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین