کد خبر: ۴۱۸۶۶۳
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱

صلاح‌طلبان و استراتژی «سنگ در برابر کلوخ»

عصرایران نوشت: اصول‌گرایان می‌خواهند با حضور گسترده روحانی را در گوشه رینگ قرار دهند. هرکدام از این نامزدها می‌خواهند در یک حوزه رییس جمهور را نقد کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
استراتژی اصول‌گرایان تقریبا برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 مشخص شده است. آنها قرار است با نامزدهای متعدد وارد انتخابات شوند. محمدرضا باهنر می‌گوید:« «به غير از آقاي ميرسليم نام حدود 20 تا 30 نفر را شنيده‌ام كه خودشان را براي انتخابات رياست‌جمهوری گرم مي‌كنند. از فعالين جبهه‌هاي مختلف، وزراي دولت‌هاي نهم‌و‌دهم و برخي ديگر از چهره‌هاي سياسي افرادي هستند كه در مظان كانديداتوري قرار دارند.»

آنها می‌خواهند با این حضور گسترده روحانی را در گوشه رینگ قرار دهند. هرکدام از این نامزدها می‌خواهند در یک حوزه رییس جمهور را نقد کنند. این حضور می‌تواند باعث شود، روحانی در موضع دفاع قرار بگیرد.

روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 94 در برابر رقبایش در موضع حمله بود اما در این انتخابات با توجه به رفتار اصول‌گرایان در موضع دفاع قرار می‌گیرد و مجبور است در حوزه‌های مختلف از خود در برابر رقبای اصول‌گرایش دفاع کند.

اصول‌گرایان می‌خواهند با این حضور گسترده انتخابات را به دور دوم بکشند و در در دور دوم با توجه به کاهش احتمالی رای دهندگان در انتخابات، روحانی را شکست دهند و جشن پیروزی بگیرند.

در برابر این استراتژی اصول‌گرایان، حامیان روحانی (اصلاح طلبان و اعتدالی‌ها) باید از چه راهبردی استفاده کنند؟ آیا آنها باید روحانی را تنها به میدان انتخابات بفرستند؟

در جواب این سوال‌ها باید گفت نه، روحانی نباید تنها پای به میدان انتخابات بگذارد. طرفداران دولت باید از راهبردی استفاده کنند که رییس دولت یازدهم را از تنهایی خارج کند. این راهبرد می‌تواند حضور هم زمان چند نامزد حامیان روحانی (اصلاح طلبان و اعتدالی‌ها) در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم باشد. طرفداران دولت با این پاتک می‌توانند جواب تک‌های اصول‌گرایان را بدهند.

حسن روحانی در جریان انتخابات باید از برنامه‌های اجرای شده خود در 4 سال عمر دولتش دفاع کند. در این میان این چند نامزد اصلاح طلب می‌توانند در جریان مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌های اصول‌گرایان را مورد نقد قرار دهند، دوران زعامت آنها بر کشور را به نقد بکشند.

بسیاری از نامزدهای جریان اصول‌گرا در دولت احمدی نژاد و مجلس سه گانه اصول‌گرا حضور داشتند و باید پاسخ‌گوی عملکرد خود در انتخابات باشند. آنها می‌خواهند روحانی را به چالش بکشند و حضور چند نامزد اصلاح طلب می‌تواند باعث شود اصول‌گرایان نیز در این انتخابات به چالش کشیده شوند.

اصول‌گرایان بر این باور هستند که با حمله به روحانی باعث می‌شوند مردم زمان احمدی نژاد را فراموش کند اما این چند نامزد اصلاح طلب می‌توانند با حضور موثر خود در انتخابات به مردم یادآوری کنند که روحانی چه دولتی را تحویل گرفت. آنها می‌توانند مشکلاتی که احمدی نژاد به کشور وارد کرد را به مردم یادآوری کنند.

این تغییر زمین بازی می‌تواند تمام برنامه‌های اصول‌گرا را برهم بزند. این نامزدهای اصلاح طلب و اعتدالی می‌توانند بعد از مناظره‌ها از انتخابات به نفع روحانی کنار بکشند. این استراتژی را می‌شود، استراتژی سنگ در برابر کلوخ دانست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین