کد خبر: ۴۱۹۱۸
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۸۴ - ۰۹:۴۳

وزیر امورخارجه ایران: رعايت حقوق بشر امري نسبي است

آفتاب‌‌نیوز : وي با ذكر اين كه «اجازه دهيد ما هم از نقض حقوق بشر در كشورهاي شما نگران باشيم»، افزود: ما در جمهوري اسلامي ايران حتي براي اقليت‌هاي ديني كه جمعيت‌شان به چند ده هزار نفر هم نمي‌رسد، در مجلس‌مان نماينده داريم، اما در اروپا و در مورد مسلمانان اين طور نيست.

متكي هم‌چنين با اشاره به اين كه گفت‌وگوهاي حقوق بشري در دور جديد با اتريش به عنوان رييس اتحاديه‌ي اروپا در اواخر فوريه دنبال خواهد شد، ابراز اميدواري كرد كه در اين نشست‌ها نگاه واقع‌بينانه‌تري براي بحث حقوق بشر ارايه شود. 

وزير امور خارجه‌ ایران در بخش ديگري از سخنانش در خصوص آزادي بيان و مطبوعات تاكيد كرد كه در ايران آزادي بيان و مطبوعات در چارچوب قانون وجود دارد و فضايي كه در كشورمان با پيروزي انقلاب فراهم شد، قابل مقايسه با دوران شاه نيست و مردم ما از اين فضاي جديد استفاده مي‌كنند.

وي ادامه داد: نقض قانون پيامدهاي خاص خود را مي‌تواند داشته باشد. در خصوص صدور احكام مطبوعاتي هم يك هيات منصفه‌ي مطبوعاتي وجود دارد كه بيشترين تلاش آن اين است كه با اغماض در برابر تخلفات قانوني برخورد كند.

وي با ذكر اين كه در ايران بيش از 100 روزنامه و مجله وجود دارد و بسياري از روزنامه‌هاي اروپايي از روزنامه‌هاي ايراني مطلب نقل مي‌كنند، گفت: انتقاد از حكومت ايران نشانگر آزادانه بيان كردن عقايد مردم است و دولت ايران مصمم است اين فضاها را تقويت كند. 

وزير امور خارجه ایران در اين نشست كه در محل پارلمان اروپا برگزار شد، در پاسخ به سوال يكي از نمايندگان مبني بر اين كه اروپا تحمل اين را ندارد كه ايران بمب اتمي هسته‌يي داشته باشد، گفت: من با شما موافقم؛ اما چرا فقط ايران؟ اجازه دهيد بمب اتمي را از همه‌ جهان پاك كنيم.

وي افزود: ما در مجمع عمومي سازمان ملل قطعنامه‌اي را پيشنهاد كرديم، مبني بر اين كه بهتر است پيگيري شود، چرا توافقات كاهش سلاح‌هاي هسته‌يي اجرا نمي‌شود. مشخص است كه مخالفان قطعنامه‌ي ايران دارندگان سلاح‌هاي هسته‌يي و اعضاي دايم شوراي امنيت بودند. 

وي در ادامه تاكيد كرد: ما براساس آموزه‌هاي ديني به دنبال توليد سلاح هسته‌يي نيستيم. من از اين ديدگاه استقبال مي‌كنم. ايران براي هرگونه تفاهم و پذيرش هر گونه پادمان ان.پي.تي و جلوگيري از انحراف به سوي سلاح‌هاي هسته‌يي آماده است. ما آن را در جهت مصلحت، اعتقاد، دين و كشورمان نمي‌دانيم؛ بنابراين بگذاريد همه با هم براي محو سلاح‌هاي هسته‌يي در سراسر جهان تلاش كنيم. ايران در اين زمينه متعهد است. 

وزير امور خارجه ایران در بخشي ديگر از اظهاراتش با بيان اين كه «تاكيد بر حق مساله هسته‌يي بر اساس گفت‌وگو و مذاكره مورد تاييد ماست»، تصريح كرد: زبان تهديد كارايي ندارد. اقدامات يكجانبه كارايي ندارد. شوراي امنيت نبايد به عنوان ابزاري براي اهداف سياسي يك يا دو كشور مورد استفاده قرار بگيرد.

وي هم‌چنين گزينه‌ مبتني بر گفت‌وگو و به طريق مسالمت‌آميز را به نفع همه طرف‌ها دانست و گفت: استيفاي حق ايران منبعث از حقوق ايران در ان.پي.تي است. ما به احقاق حق‌مان مي‌پردازيم و آپارتايد علمي و هسته‌يي را نمي‌توانيم بپذيريم.

متكي ادامه داد: مطالبي كه مي‌گويم صميمي است و هيچ چيزي پشت آن نيست. اين مواضع روشن است. ما براي تداوم اعتماد‌سازي آمادگي داريم.

متكي در خصوص تاسيسات غني‌سازي نطنز و فعاليت‌هاي آن و نيز ادعاي وزير امور خارجه‌ي فرانسه در خصوص نظامي بودن اهداف ايران و پذيرش طرح روسيه گفت:‌ نطنز يك سايت فعاليت هسته‌يي صلح‌آميز جمهوري اسلامي ايران است كه تمام ابعاد و بقاياي آن براي آژانس بين المللي انرژي اتمي شناخته شده و مورد بازديد قرار گرفته است.

وي در ادامه با طرح اين پرسش كه «چرا نگذاريم كشورها از حق قانوني خود استفاده كنند؟» گفت: اظهارات بيان شده از شما به نقل از دوست و همكارم آقاي دوست‌بلازي حتي از سوي شيراك، رييس جمهور فرانسه در بانكوك نيز مورد تاييد قرار نگرفت.

متكي تاكيد كرد: هيچ گزارشي از البرادعي و هيچ بازرسي از بازرسي‌هاي آژانس در سه سال گذشته نشاني از حركت ايران به سوي سلاح هاي هسته‌يي ندارد.

وي اظهار داشت: البته برخلاف روال معمول حقوقي كه مي‌گويند "الدليل علي المدعي" يعني ارايه‌ي دليل با مدعي است، به ما مي‌گويند اثبات كنيد به دنبال هدف غيرصلح‌آميز نيستيد و البته اين اثبات مشكل است، اگر طرف مقابل بناي نپذيرفتن داشته باشد.

وزير امور خارجه‌ ایران گفت: كسي كه خواب است را مي‌توان بيدار كرد، اما اگر كسي خود را به خواب زده باشد، نمي‌توان بيدارش كرد، چون بنا ندارد كه بيدار شود. ما بسيار صريح، شفاف و روشن همكاري داشته، داريم و خواهيم داشت. 

وي در خصوص طرح روسيه نيز گفت: اميدواريم طرح روسيه يا طرح جديد ديگري از سوي دوستان ما موجب زدن پل و تفاهم شود.

متكي در بخش ديگري از سخنانش در خصوص انتقادات از اظهارات رييس‌جمهور ايران گفت: ملت ايران 10 هزار سال تاريخ مكتوب دارد. اين ملت، ملتي حامي گفت‌وگو، منطق، ادب، فرهنگ و تمدن است. ما به هيچ ملتي در دنيا بي‌احترامي نمي‌كنيم و به همه احترام مي‌گذاريم. در عين حال ملت ما ملت صريحي است و مواضعش را صريح بيان مي‌كند. همان طور كه در عراق، افغانستان و خاورميانه نظر داديم، در تمام موارد نظرمان را مي‌گوييم.

متكي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران فرياد زده بود كه خالقان طالبان و القاعده ضرر خواهند كرد و متاسفانه از سوي يك كشور خاص اصرار بود كه با كمك مالي و حمايت سياسي، آن‌ها را در افغانستان پرورش دهند و وقتي ديدند به همه‌ي اهداف‌شان نمي‌رسند، به مقابله با آن‌ها پرداختند. آيا آنها نبايد براي خلق اين گروه‌هاي تروريستي مورد بازخواست قرار گيرند؟

وي با اشاره به اتهاماتي كه عليه ايران در خصوص اقدامات تروريستي در «آميا» آرژانتين و «لاكربي» مطرح شده بود، گفت: بعد از 10 سال در اروپاي شما و در لاهه و در دادگاه لندن حكم صادر شد كه قاضي آرژانتيني راه به خطا برده است. چگونه خسارت حيثيت ايران در اين سال‌ها جبران مي‌شود؟ اعتماد مهم است، اما اعتماد جوي دو سويه و خيابان دو طرفه است، ما با نظام پادماني نظارت در چارچوب آژانس موافقيم.

وي افزود: با شما هم نظرم كه نبايد به خشونت دامن زده شود، اما همان طور كه گفتم ما به عنوان نمايندگان ملت يا مسوولان دولت بايد در حوادث تلخي كه واقع مي‌شود، سريعا عوامل بحران‌ساز را رفع كنيم. من با وزير خارجه‌ي دانمارك، نروژ، بلژيك و بسياري از وزراي خارجه‌ي اروپايي صحبت كردم و گفتم دانمارك مورد علاقه كشورهاي اسلامي بود. چرا بايد كل دولت دانمارك در حمايت از فردي كه به اعتقاد 5/1 ميليارد مسلمان جهان اهانت كرده اصرار داشته باشد؟

متكي گفت:‌ همه كشورها در حد خود آزادي بيان و آزادي مطبوعات دارند. از شما مي‌خواهيم براي جلوگيري از تكرار اين اهانت‌ها كه آغازي براي اجراي حساب شده‌ي جنگ تمدن‌هاست، تدابيري بينديشيد. من با آقاي رييس هم نظرم كه اگر امروز به نام مسلمان و فردا به نام مسيحي به خشونت‌ ادامه داده شود و دامنه‌ي اين خشونت‌ها افزايش مي‌يابد. 

وي در بخش ديگري از سخنانش ادامه داد: قوانين اجرايي در كشور ما منبعث از قوانين اسلامي است. البته مجازات اعدام در كشور ما شرايط بسيار بسيار سختي براي نهايي شدن حكم دارد. حتي بعد از اتمام تمام مراحل گاهي در مصالحه‌ي خانواده‌ي قاتل و مقتول قاضي تسليم مي‌شود تا حكم اعدام انجام نشود.

تلخ‌ترين تصميم در روند قضايي ايران مواردي است كه هيچ مفري در نهايت امر، جز اعدام وجود نداشته باشد.

ما نمي‌توانيم قوانين منبعث از اسلام را عوض كنيم، اما رافت اسلامي به ما اين انعطاف را مي‌دهد كه براي نرسيدن به اين حكم يا جلوگيري از اجراي آن چاره‌انديشي كنيم.

وزير امور خارجه‌ ایران درباره‌ هيات حماس كه به ايران سفر كرده و انتخابات اخير فلسطين گفت: انتخابات اخير در سرزمين‌هاي اشغالي و در غزه بر اساس روندي دموكراتيك، دولتي جديد را از سوي فلسطيني‌ها تعيين كرد و حماس اكثريت مجلس را به دست گرفت و دولت را تشكيل داد. رهبران اين دولت و اين مجلس به مصر و بسياري كشورهاي عربي، به تركيه، به دعوت روسيه به مسكو سفر كرده‌اند و بسيار طبيعي است كه به ايران نيز سفري داشته باشند. ما اين تحول را در خاورميانه، ناشي از نگاه جديد مردم اين سرزمين مي‌دانيم و معتقديم كه اين مساله بايد از سوي اروپا به دقت مورد بررسي و ارزيابي قرار بگيرد.

وي افزود: آن چه كه در سرزمين‌هاي اشغالي مي گذرد، به مردم فلسطين مربوط است. آن‌ها هستند كه تصميم مي‌گيرند، بنابراين اين كه حماس در آينده چه تعاملي داشته باشد، به خودش مربوط است. آنچه ما اكنون حمايت مي‌كنيم، تصميم نهايي دولت فلسطين و نمايندگان آن‌هاست كه در يك روند دموكراتيك سر كار آمده‌اند. 

متكي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا ايران مي‌تواند مانند ليبي در قبال تاسيسات هسته‌يي‌اش عمل كند؟ گفت: من از جزئيات اتفاقي كه در كشور برادر و دوست‌مان ليبي رخ داده، به طور ريز مطلع نيستم؛ اما اگر بحث در ليبي بحث سلاح هسته‌يي بوده كه من مطمئن نيستم، موضوع ايران متفاوت است، البته ممكن است بحث انرژي هسته‌يي بوده باشد و فعاليت صلح‌آميز هسته‌يي و دولت ليبي اين تصميم را اتخاذ كرده باشد. طبيعي است كه اين امر به خودشان ارتباط پيدا مي‌كند.

متكي گفت: ما در استيفاي حق خودمان با تاكيد بر حق‌مان بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌هايمان اصرار داريم اين تصميم قطعي دولت ماست و نبايد در مسايل كشورها به طور تبعيض‌آميز رفتار شود.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان در اين نشست كه به صورت زنده از تلويزيون پخش مي‌شد، گفت: ما همه تمهيدات لازم را براي صلح‌آميز بودن برنامه‌ي هسته‌يي ايران خواهيم انديشيد. هر گونه همكاري را خواهيم داشت، اما خط قرمز ما چشم‌پوشي از حق ملت ايران است كه تحت هيچ شرايطي هيچ مسوولي در ايران نمي‌تواند مرتكب آن شود، ترجيح ما رسيدن به حق و اعمال آن بر اساس مذاكره و طرح‌هاي روشن است.

وي در پايان با خوب توصيف كردن گفت‌وگو‌هاي انجام گرفته، اعلام آمادگي كرد كه ايران در فرصت‌هايي كه نياز مي‌باشد، گفت‌وگوهاي سازنده را با اروپا ادامه دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین