کد خبر: ۴۱۹۴۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵

برنامه نود/ تاج:کی روش فردا شب به ایران بازمی گردد/مهدوی کیا:اگر به مربیان پایه پول بدهند از فساد جلوگیری می‌شود

برنامه این هفته نود از ساعت 23:06 دوشنبه شب از شبکه سوم سیما روی آنتن رفت و 2:15 بامداد پایان یافت.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه این هفته نود از ساعت 23:06 دوشنبه شب از شبکه سوم سیما روی آنتن رفت.

برنامه نود بیستم دیماه+پخش زنده

نظرسنجی برنامه نود

برنامه نود با مطرح کردن سوال «چه راهی برای حل مشکلات بین تیم ملی و باشگاه‌ها پیشنهاد می‌کنید؟» از مخاطبان خود خواسته یکی از سه گزینه «حمایت کامل از برنامه تمرینی تیم ملی و برخورد با باشگاه‌های متخلف، حضور ملی‌پوشان فقط 72 ساعت مانده به روزهای فیفا در اردوی تیم ملی و همچنین میانجی‌گری فدراسیون فوتبال برای توافق جدید کی‌روش با باشگاه‌ها» را انتخاب کنند.

برنامه نود بیستم دیماه+پخش زنده
 
آنچه در برنامه نود امشب می‌بینید:

- مصاحبه تند برانکو، عکس‌العمل شدید کی‌روش و استعفای او
- از نزدیک در کارخانه بازیکن‌سازی فولاد خوزستان
- بررسی فساد در فوتبال پایه
- گفت‌وگوی زنده با مهدی مهدوی‌کیا راجع به فوتبال پایه

* نخستین بخش برنامه نود گزارشی از اختلافات اخیر برانکو و موضع‌گیری او علیه کی‌روش و برنامه اردوی تیم ملی و همچنین پاسخ کی‌روش به سرمربی پرسپولیس پخش شد.
 
تاج: کی‌روش دبی است و فردا شب به ایران می‌آید/نباید گفت پرسپولیسی‌ها دیپورت شدند

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در گفت‌وگوی حضوری با برنامه نود پیرامون مسائل مختلفی ازجمله مجادلات لفظی کی‌روش و برانکو صحبت کرد.

- برنامه پیش‌بینی شده تیم ملی را بهمن ماه سال گذشته به تمام باشگاه‌ها داده بودیم و تمام مناسبت‌ها، فیفا دی و ... را لحاظ کرده بودیم و دو برنامه داشتیم که باشگاه‌ها ازجمله پرسپولیس به برنامه شماره 2 رای دادند.
- اردوی اول تیم ملی در تیرماه به دلیل اعتراض‌ها لغو شد؛ اردوی سی‌اُم مرداد تا نوزدهم شهریورماه که 10 روزش فیفا دی بود و دو بازی مقدماتی جام جهانی را نیز انجام دادیم؛ اردوی دوم از یکم تا بیستم مهرماه بود که مجددا دو مسابقه رسمی داشتیم و سومین اردو از یازدهم آبان‌ماه تا بیست و پنجم آبان ماه انجام شد که باز هم یک دیدار با روسیه داشتیم.
- اردوهای تیم ملی باتوجه به رقبای مسلط، پولدار، لیگ‌های قوی و ... در مقابل تیم‌های محدودمان خیلی نیست.
- اردوی امارات جزء فیفا دی و برنامه‌مان نبود ولی باشگاه‌ها ازجمله برانکو، منصوریان، طاهری، آذری و ... را جمع کردیم و مذاکره داشتیم تا در نیم‌فصل اردویی در امارات برگزار کنیم تا بازیکنان جوان مثل ساسان انصاری خودی نشان دهند.
- امارات زمین و هوای بسیار عالی‌ای دارد؛ مسابقه با مراکش به صورت فوتبالی لغو نشد و اگر فدراسیون دیگری بودیم برگزار می‌شد.
- سوئد، مقدونیه و ... در امارات اردو زده بودند ولی دولت این کشور اجازه نداد بازی تدارکاتی با آنها و مراکش برگزار کنیم؛ حتی ما پول هتل، زمین چمن امارات و ... را حساب کرده بودیم و از سوی دیگر قیمت برگزاری اردو در دبی از ایران ارزان‌تر درمی‌آمد.
- مصاحبه‌ای را آقای برانکو انجام داده بود ولی انتقاد ما این بود که ما صحبت‌هایمان را قبلا با او داشتیم که ایشان گفت من در آن جلسه اعتراضم را نگفته بودم.
- در اسفندماه اتفاقات عجیب و غریبی در اردو داریم که باید بررسی شود.
- تعامل و مذاکره ما با باشگاه‌ها اهمیت زیادی برای رفع مشکلات دارد.
- فدراسیون باید تدبیر کند و از تعجیل و هیجان دور باشد چراکه این راه منطقی نیست؛ ابتدا باید اوضاع را بسنجیم.
- باید چهار باشگاهی که در آسیا حضور دارند را مثل تیم ملی ببینیم چون مسابقات بین‌المللی اهمیت زیادی دارند.
- هیچ‌جا با تیم ملی کشورشان اینگونه برخورد نمی‌کنند.
- باوجود اخباری مبنی بر لغو بازی تیم ملی با مراکش دنبال برگزار آن بودیم ولی مراکشی‌ها نپذیرفتند پشت درب‌های بسته باشد.
- کی‌روش با مشورت و تایید فدراسیون فوتبال بازیکنان پرسپولیس را به ایران برگرداند ولی اینکه بگوییم آنها دیپورت شدند اصطلاح درستی نیست.
- ما برنامه‌مان را اعلام کردیم و اقتدار هم داشتیم ولی واقعیت این است در جوانگرایی، برگزاری مسابقات لیگ و ... تاکید داریم ولی اینکه بخواهیم روی پنج صندلی 6 نفر را بنشانیم باید تعامل داشته باشیم.
- اعتراضم را به آقای طاهری گفتم ولی عنوان کردم آقای برانکو باید اعتراض خود را از طریق باشگاه اعلام کند نه اینکه در رسانه‌ها مصاحبه تند داشته باشد.
- زمین تمرین خوب نداریم و سخت‌افزارهای قوی در اختیارمان نیست.
- کی‌روش بیش از 23 مشکل در نخستین جلسه با من عنوان نمود که بخشی از آنها را حل کردیم ولی زمین چمن مسئله‌ای نیست که سریع بتوان آن را حل کرد اما کارهای زیادی برای حل آن با هزینه‌های زیاد انجام دادیم و ان‌شاالله طی دو ماه آینده زمین چمن کمپ تیم ملی آماده می‌شود؛ امیدوار هستیم زودتر چمن به دست‌مان برسد.
- مجبور شدیم فروردین‌ماه اردویی ارزان در ارمنستان برگزار کنیم چراکه هفت، هشت زمین تمرینی دارد.
- استعفای کی‌روش را به چند دلیل نپذیرفتیم؛ کی‌روش گفت راجع به تیم لیگ برتری نظر ندارم و انتظار دارم بقیه هم راجع به کار من نظر مناسب بدهند؛ ایشان گفت در بحث پزشکی و مدیریتی تیمی نرفتم اما این اتفاق برای ما رخ داد.
- به غیر از مسئله زمین چمن، مشکلات را حل کردیم.
- کی‌روش گفت با کمترین امکانات تیم ایران را چهار سال است اول آسیا نگه داشتیم که واقعا این مسائل درست بود.
- وقتی تیم ایران یکدست می‌شود و همه کنار هم می‌آیند کره جنوبی را که به نظر انفرادی شاید بهتر باشند شکست می‌دهند.
- میانگین سنی تیم ملی کاملا پایین آمده و کار ساده و یکدفعه‌ای نیست که این مسائل علت عدم قبول استعفای کی‌روش بود.
- کی‌روش دبی است و فردا شب به ایران می‌آید.
- اگر بتوانیم به کمک باشگاه‌ها و مربیان تیم ملی را به جام جهانی ببریم اتفاق مهمی رقم زدیم.
- امروز برانکو و طاهری را خواستیم و دو، سه ساعت صحبت کردیم؛ گفتیم هرکس می‌تواند به ما از طریق قانونی اعتراض داشته باشد و برانکو این مسئله را پذیرفت؛ اعتراض‌ها قبول است ولی نباید به برنامه معترض شد چون این برنامه لیگ قبلا توافق شده و همه آن را پذیرفته‌اند.
- اگر این اختلاف نظرها برای برنامه تیم ملی اسفندماه اتفاق می‌افتاد همه ضرر می‌کردند و مجال برنامه‌ریزی نبودیم.
- کی‌روش در تیم ملی می‌ماند و در جلسه‌ای که با ایشان داشتیم مشکلات را بررسی کردیم.
 
* گزارشی از مرحوم سید کاظم سیدعلی‌خانی پیشکسوت باشگاه پرسپولیس که اخیرا دار فانی را وداع گفته است، پخش شد.
 
* دوربین برنامه نود با حضور در تمرین تیم زیر 12 ساله‌های هامبورگ و مصاحبه با مهدوی‌کیا بخش جالبی روی آنتن برد؛ در تمرین این تیم به نحوه دفاع کردن، طراحی حملات، زدن ضربات آزاد و ... از سنین پایه پرداخته می‌شود.

مهدی مهدوی‌کیا با حضور در برنامه نود درخصوص مسائل مختلفی ازجمله فساد در فوتبال پایه صحبت کرد که مشروح اظهارات او را در زیر می‌خوانید:

مهدوی کیا: فوتبال پایه در اروپا سطح بالایی دارد

- کارهای فوتبال پایه آلمان و ایران اصلا قابل مقایسه نیست و فاصله‌ها خیلی زیاد است.
- ما در هامبورگ 11 زمین تمرین در تیم پایه سال داریم؛ در آلمان همه باشگاه‌های حرفه‌ای باید 10 تیم در رده‌های مختلف سنی داشته باشند و باید آکادمی تهیه کنند.
- بودجه میلیونی با 11 زمین چمن، استخر و ... در اختیار ما از سوی باشگاه هامبورگ قرار داده شده است.
- از سال گذشته کمپ بسیار زیبایی که در فوتبال آلمان کم‌نظیر است در کنار ورزشگاه اصلی هامبورگ ساخته شده و تمام تمرینات تیم‌های 14 سال به بالا در آنجا تمرین می‌کنند.
- فوتبال پایه در اروپا و به ویژه آلمان در مقایسه با ایران این است که سطح آموزش در کشور ما دیر است؛ نخستین آموزش در ایران از 14 سال به بعد بوده ولی برخی باشگاه‌ها هم از 12 سال تیم دارند.
- در فوتبال آلمان هر رده سنی تیم دارد و به دلیل شرایط سنی از فوتبال کنار نمی‌رود؛ سطح آموزش از 6-5 سالگی شروع می‌شود که واقعا جالب توجه است.
- دروازه‌بانی که در 17 سالگی مقابل 80 هزار تماشاگر آلمانی درون زمین قرار می‌گیرد پیش از آن شاید 500 بازی در تیم‌های پایه بازی کرده باشد و به همین دلیل استرسی ندارد.
- وقتی آلمان‌ها در جام جهانی 1998 و بعد از آن از مسابقات کنار رفتند روی به جوانگرایی آوردند طوری که حالا می‌بینیم 366 نقطه در کشور آلمان با 320 مربی آموزش دیده کار می‌کنند.
- ما به‌ عنوان مربیان پایه هامبورگ موظف هستیم به مدارس ابتدایی و راهنمایی برویم و سه روز به آنها آموزش فوتبال می‌دهیم؛ یعنی آلمانی‌ها از سطح مدرسه فوتبال را آموزش می‌دهند.
- ما در مورد مسائلی برای تیم ملی صحبت می‌کنیم که در فوتبال دنیا خنده‌دار است؛ واقعا مسائل زمین چمن، توپ، البسه و ... برای تیم ملی تاسف‌آور است.
- نداشتن زمین چمن مناسب، استادیوم‌های روز و ... برای فوتبالی که مدعی اولی آسیاست خوب نیست و این افتخارات با استعدادهای ایران به دست آمده است.
- بعد از چندین سال به منطقه 14 تهران رفتم که دیدم به جای چمن طبیعی، روی یک موکت چمن مصنوعی تمرین می‌کنند و همان دو مربی قدیم آنجا هستند.
- شما نمی‌دانید چه منبع استعداد فوتبالی در ایران وجود دارد و کسی از آن اطلاعی ندارد.
اختلاف کی‌روش و برانکو به فوتبال ملی و باشگاه کمک نمی‌کند؛ آیا برنامه لیگ قبل از شروع فصل با مربی تیم ملی و باشگاه هماهنگ شده بود یا خیر؟
- آیا کی‌روش به فوتبال باشگاهی ما اعتقاد دارد یا خیر؟؛ فکر می‌کنم اعتقاد ندارد چون می‌خواهد با اردوهای درازمدت بازیکنان را به مرز آمادگی برساند و به شرایطی که خودش می‌خواهد برساند.
 
- دو مسئله اصلی که در فوتبال پایه با آن مواجه هستیم دانش مربیان و امکانات سخت‌افزاری است؛ در آلمان مربیان مخصوص هر رده سنی آموزش داده می‌شوند ولی با این حال اگر زمین مناسب نداشته باشیم به نتیجه نمی‌رسیم.
- واقعا باشگا‌ه‌های فولاد خوزستان و سپاهان به فوتبال پایه اهمیت می‌دهند و تمام رده‌های سنی را رصد می‌کنند و بازیکن می‌گیرند.
- چرا باشگاه‌های بزرگ ایران در فوتبال پایه فعالیت جدی ندارند؟؛ زمین‌های فوتبال پایه موجب تاسف است؛ یک زمانی فوتبال تهران قطب فوتبال پایه کشور بود ولی الان آن زیبایی فوتبال و کارهای گذشته را نمی‌بینیم.
- زمان ما یا نسل قبل از آن فوتبال کوچه‌ای بازی می‌کردند ولی الان حتی در سنین پایین هم گل کوچک بازی نمی‌کنند.
- باید تحقیقات و برخورد کنند با کسانی که در تست قبول می‌شوند ولی از آنها پول مطالبه می‌شود.
- اتفاقاتی که فوتبال پایه مخصوصا در رده سنی نونهالان می‌افتد خوشایند نیست؛ این وضع فوتبال پایه مملکت ماست.
- در سال 2003 یک بازیکن ژاپنی به تیم هامبورگ آمد تا تست بدهد که در آن زمان بالای 100 خبرنگار برای پوشش آن حضور پیدا کردند چون یک بازیکن ژاپنی در بوندس لیگا نبود ولی حالا پس از 14-13 سال ایران یک بازیکن هم در آلمان ندارد و بیش از 13 بازیکن ژاپنی در آنجا هستند.
- یکی از معضلات اصلی در فوتبال پایه همین مسئله سربازی است چون با خرج زیاد بازیکن آماده می‌شود ولی زمان بهره‌برداری او باشگاه‌های نظامی از آنها استفاده می‌کنند و واقعا نمی‌شود دلیل درستی برای آن داشت.
- بعد از جام جهانی 1998 از باشگاه‌های زیادی پیشنهاد داشتم؛ به باشگاه تاتنهام رفتم و قرارداد سه ساله بستم که آن زمان به من قول دادند به ایران آمدم کارت پایان خدمتم را بدهند ولی 7-6 ماه من را منتظر گذاشتند که موجب شد حتی افسردگی بگیرم و اضافه وزن پیدا کنم؛ راه پیشرفتم بسته شد و در ایران بازی کردم.
- چه ایرادی دارد جوان 20 ساله که فوتبالیست بسیار خوبی است در زمان خدمت سربازی به جوانان فوتبال آموزش دهد؟؛ چه ایرادی دارد مربیان وقتی مدرک A می‌گیرند به اجبار یک سال در رده پایه فعالیت کنند؟
- در فوتبال پایه پول نیست ولی تجربه وجود دارد؛ مجتبی حسینی از دسته دوم و بعد لیگ یک شروع کرده است.
- اگر قرار بود دنیای مربیگری و بازیگری یکی باشد کلوپ و ... مربی نمی‌شدند و بازیکنان بزرگ آلمان در ایران به موفقیت می‌رسیدند.
- الکساندر نوری سرمربی وردربرمن در تمام رده‌ها کار کرده تا به این مهم رسیده است.
- مربیان فوتبال لیگ برتری ما چند بار به کلاس‌های مربیگری اروپایی می‌روند؟ آیا در کشور ما یک تورنمنت فوتبال پایه برگزار می‌شود؟
- آقای کی‌روش می‌گوید بازیکنان ایرانی تجربه اروپایی ندارد چون منظورش این است بازی بین‌المللی نکردند.
- بازیکنان ما باید از سن 10 سالگی بازی کنند تا به سن 16 سالگی می‌رسند در مسابقات زیادی به میدان رفته باشند چون انگیزه می‌گیرند و راحت‌تر کار می‌کنند.
- چرا در هر شهری مثل باشگاه فولاد آکادمی نداریم؟ این مسائل معضل است.
- یکی از معدود کسانی که راه درست را رفته وحید هاشمیان است و الان بالاترین مدرک مربیگری آلمان که کار سختی است را دارد؛ آیا او را دعوت به کار کردیم؟
- آقایان مسئول فوتبال ایران چه چیزی را می‌خواهید ببینید؟ چرا هیچ برخوردی صورت نمی‌گیرد؟ حتما باید کار به آزارهای جنسی برسد؟ نمی‌توانیم با این تخلفات فوتبال برخورد کنیم؟ مگر می‌شود هرکسی در فوتبال پایه ورود کند؟
- در فوتبال آلمان باید عدم سوء پیشینه بگیرید تا در رده پایه فعالیت داشته باشید؛ کسانی باید در فوتبال ورود کنند که سالم باشند.
- یک باشگاهی مثل فولاد و سپاهان کار می‌کنند و آدم از اقدامات‌شان لذت می‌برد.
- اصلا پول چه معنایی در فوتبال می‌دهد؟ بازیکن باید استعداد داشته باشد. ما در هر رده سنی هامبورگ پنج بازیکن آفریقایی که در رده پایین جامعه هستند، داریم.
- اگر به مربیان پایه پول بدهند از فساد جلوگیری می‌شود.
- نوع فوتبال پایه یکی از تیم‌های پرطرفدار را دیدیم و گفتم چه کیفیتی است؟ ولی آنها گفتند زمین تمرین نداریم و نمی‌توانیم بیش از سه جلسه در هفته تمرین داشته باشیم.
- در آلمان در حد عرف پول پرداخت می‌شود ولی مربیان علاقه‌مند به کارشان هستند اما در ایران چند مربی داریم که تمام مسائل کار با بازیکنان پایه را بلد باشند؟
- فدراسیون فوتبال آلمان تمام مسابقات را زیر نظر دارد.
- وقتی از آموزش فوتبال صحبت می‌کنیم ابتدا آموزش و پرورش را باید عنوان کنیم؛ باید امکانات دراختیار آموزش و پرورش قرار داد چون به فوتبال پایه کمک می‌کند.
- باید فوتبال محلات و زمین‌ها بیشتر شود تا بچه‌ها بازی کنند.
- باید مربیان مخصوص رده‌های پایه آموزش ببینند تا در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.
- این مملکت منبع بازیکن فوتبال است ولی به‌خاطر سخت‌افزار از سایر کشورها عقب هستیم.
- چرا خانواده‌ها به دلالان پول می‌دهند تا بازیکن‌شان به فوتبال معرفی شود؟
- به نظرم فوتبال پایه را تعطیل کنند و به دست این پولدارها بدهند تا ببینند چه می‌شود.
* گزارشی از تیم‌های پایه فولاد خوزستان که یکی از قطب‌های بازیکن‌سازی ایران است، پخش شد.

* وضعیت اسف‌بار فوتبال پایه ایران که از بازیکنان پول‌های کلان دریافت می‌شود تا فقط کارت برای‌شان صادر کنند، یکی از بخش‌های جذاب برنامه نود بود.

* فساد در فوتبال پایه باشگاه استقلال دیگر سوژه برنامه نود بود که بخش دیگری از گزارش‌ها را به خود اختصاص داد که طی مصاحبه با حسن روشن، سیاوش اکبرپور، علی سامره، صادق ورمزیار و ... به آن پرداخته شد.

* ماشین‌سازی 3 سایپا 3

فرکی: اینکه دو بار شکست را تبدیل به مساوی کردیم و حتی می‌توانستیم به پیروزی برسیم مهم بود.

کاظمی: تیمی که امروز سه گل زد قابل تقدیر است؛ از بچه‌ها تشکر می‌کنم؛ امیدوار هستیم در زمین چمن هموار بتوانیم به آرمان‌های مدنظرمان برسیم.

بازیکن ماشین‌سازی به دلیل ضربه خطرناک به مهاجم سایپا باید اخراج می‌شد.
پنالتی سایپا به درستی اعلام شد.
اخراج بازیکن ماشین‌سازی کاملا درست بود.
مدافع سایپا خطایی روی مهاجم ماشین‌سازی انجام نداد.

* بخش لژیونرها

پاس گل مسعود شجاعی و گلزنی کریم انصاری‌فرد مقابل جیانینا در سوپر لیگ یونان و پس از آن گلزنی شجاعی مقابل پاناتولیکوس مهم‌ترین اتفاق این هفته برای لژیونرها بود؛ رحیم زهیوی مقابل المعیذر در نخستین بازی خود برای الشحانیه پاس گل داد و مهرداد پولادی 90 دقیقه بازی کرد؛ رضا قوچان‌نژاد در دیدار دوستانه برابر ولفسبورگ گل عقربی زیبایی زد.

سامره: بازیکن غیرفنی نگرفتم

علی سامره در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه نود اظهار کرد: بازیکن غیر فنی برای تیم امید استقلال نپذیرفتم و دو نفری که از نظر فنی شرایط خوبی داشتند را جذب کردم ولی حرف‌های دیگری مطرح کردند.

او ادامه داد: باشگاه برای گرداندن آکادمی به نتیجه رسید از بازیکنانی که می‌توانند به باشگاه کمک مالی داشته باشند استفاده کند و نظر بنده نبود؛ با این حال من گفتم بازیکن را باید فنی تایید کنم.

* نتیجه نظرسنجی

حدود یک میلیون و 428 هزار نفر شرکت کردند که بیش از 39 درصد به میانجی‌گری فدراسیون فوتبال برای توافق جدید کی‌روش با باشگاه‌ها رای دادند.

برنامه نود این هفته ساعت 2:15 بامداد روز سه‌شنبه(بیست و یکم دی‌ماه) خاتمه یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
0
0
در عجبم که یک بیگاه مسولان مارا به سخره میگرد ، وباز هم به او اجازه میدهند بازهم در ایران فعالیت بکند، بازهم پود ایران را به یغماببرد ،آیا این یک نوع استحمار برای فوتبال مانیست.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین