کد خبر: ۴۲۰۶۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵

موگرینی: توافقنامه هسته‌ای با ایران در حال اجراست و ما باید آن را حفظ کنیم

فدریکا موگرینی در یادداشتی برای تسنیم نوشت: اتحادیه اروپا با قدرت تمام به توافقنامه چند جانبه با ایران پایبند است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری تسنیم، فدریکا موگرینی، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور امنیت و سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه اولین سالروز اجرای برجام یادداشتی را به رشته تحریر در آورده است. متن کامل این یادداشت که در خبرگزاری تسنیم منتشر شده به شرح زیر است:

دقیقا یک سال پیش، 16 ژانویه 2016، اتحادیه اروپا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلستان، ایالات متحده آمریکا و ایران اجرای طرح اقدام جامع مشترک در خصوص برنامه هسته ای ایران را آغاز کردند. این اقدام در نتیجه تصمیمات شجاعانه، رهبری سیاسی، عزم گروهی و سخت کوشی تحقق یافت. پس از گذشت یک سال ما می توانیم به روشنی بگوییم که تفاهم با ایران در جریان است و ما می بایست آن را حفظ کنیم.

من به تمام کسانی که چه در مورد شرایط توافقنامه و چه در مورد صرف توافق با ایران ابراز نگرانی کرده اند می گویم هم اکنون زمان آن رسیده که از نزدیک به حقایق نگاه کنند.

این توافقنامه در وحله اول با حل یکی ازمناقشات قدیمی و مداوم از طریق روشهای مسالمت آمیز، مفید بودن خود را نشان داد. در غیاب چنین توافقی ممکن بود امروزه شاهد درگیری نظامی دیگری در منطقه ایکه در حال حاضرنیز بیش از حد بی ثبات است، باشیم.

این توافقنامه، یکسال پس از آغاز اجرای آن،هدف اصلی خود را که همانا اطمینان از ماهیت کاملأ صلح آمیز و غیر نظامی برنامه هسته ای ایران بود را محقق نمود. آژانس بین المللی انرژی اتمی، بعنوان دیده بان هسته ای سازمان ملل متحد، تا کنون با ارائه چهار گزارش به پایبند بودن کامل ایران به تعهدات هسته ای خود اذعان داشته است. این بدین معنی است که برنامه هسته ای ایران بطور چشمگیری اصلاح شده، در مقیاس کوچکتری در حال انجام بوده و همچنین تحت نظارت دقیق آژانس بین المللی انرژی اتمی می باشد. کمیسیون مشترک -که من هماهنگ کننده آن هستم- بصورت مداوم بر اجرای این توافقنامه نظارت دارد و با برگزاری جلسات منظم قادر به شناسایی کوچکترین انحراف احتمالی و در صورت نیازانجام اقدامات اصلاحی است.

این موافقتنامه به نفع ایران نیز هست. شرکتهای بزرگ در حال سرمایه گذاری در ایران هستند: شرکتهای نفتی، صنایع اتومبیل سازی، هواپیماهای مسافربری بعنوان چند مثال حوزه هایی هستند که تا کنون قراردادهای مهمی را به امضا رسانده اند. صندوق بین المللی پول رشد 6/6 درصدی GDP واقعی را برای ایران در سال 2017 پیش بینی کرده است.

بدون شک کارهای بیشتری باید انجام شود که شامل اصلاح اقتصاد داخلی به منظور بهره مندی جمعیت بیشتری از مردم بویژه جوانان ایران از نتایج مثبت این توافق نامه است. اما روند کار کاملا شفاف و میزان پیشرفت غیر قابل انکار است. میزان تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا طی سه فصل اول سال گذشته (2016)تا 63% رشد داشته است. ایران و اتحادیه اروپا پس از گذشت بیش از سی سال عصر یخبندان سیاسی، در حال حاضر در مورد مسایل متعددی از قبیل اقتصاد، حفاظت از محیط زیست، مهاجرت، فرهنگ در حال مذاکره هستند و همچنان می توان به موارد این فهرست اضافه نمود.

بنابراین علیرغم برخی انتقادات که گاها بر نقایص تمرکز کرده و به راحتی منافع اثبات شده آنرا انکار میکنند، بسیار مهم است که بگوییم: توافق هسته ای در حال اجرا است.

بدون شک اتحادیه اروپا با قدرت تمام به توافقنامه چند جانبه پایبند است. این توافقنامه در نتیجه تلاشهای گروه E3/EU+3 و ایران شکل گرفت اما هم اکنون با توجه به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد، متعلق به تمام جامعه بین المللی است.

وضعیت منطقه بدون این توافق در شرایط بحرانی تری قرار می گرفت و در صورتیکه ما شانس خود را برای ساختن محیط مناسب برای همکاری در منطقه را از دست می دادیم، این فرصت تاریخی نیز از دست می رفت.

برخلاف پیشینه تاسف بار منطقه، توافق هسته ای روزنه ایست از آنچه که می توان در خصوص ایجاد روابط و همچنین در حل و فصل مناقشات موثر بر منطقه از طریق همکاری انجام داد.

بنابراین ما می‌توانیم امروز را بعنوان سالگرد آغاز اجرای توافق هسته ای اعلام کرده و به روشنی تاکید نماییم که این توافقنامه بواسطه تعهد و التزام طرفین، در حال اجراست. ما در حالی می توانیم سال 2017 را آغاز کنیم که بر منافع جمعی خود در تعهداتی که پذیرفته ایم تاکید نماییم و امنیت را نه صرفا برای منطقه، بلکه برای کل جهان به ارمغان آوریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
0
0
انصافا اون یک میلیارد و هفتصد میلیون دلاری که ترامپ گفته با هواپیما آوردند ایران، بین صداوسیما و سپ.. تقسیم کردین؟
خوب این کار رو که احمدی نژاد هم می کرد!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین