کد خبر: ۴۲۲۶۲۱
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳

جزئیات رشد اقتصادی 7.4 درصدی/ سهم 61 درصدی نفت

جزئیات رشد اقتصادی 7.4 درصدی نیمه نخست امسال نشان می دهد که گروه نفت با ثبت رشد 55.4 درصدی در فصل بهار و 67.2 درصدی در تابستان سهم 61.3 درصدی در این رشد داشته است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، با وجود آنکه بانک مرکزی هنوز به طور رسمی گزارش مربوط به جزئیات رشد اقتصادی در نیمه نخست امسال را در نشریه نماگرهای اقتصادی خود منتشر نکرده است، جزئیاتی از این آمارها در همایش سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید ارایه شد.

جزئیات این رشد اقتصادی که بانک مرکزی به قیمت های ثابت سال 1383 و بر حسب فعالیت های اقتصادی محاسبه کرده است، نشان می دهد پس از نفت، گروه های کشاورزی و خدمات هر کدام 4.8 درصد رشد در نیمه نخست امسال ثبت کردند.
در این میان رفتار گروه صنایع و معادن قابل توجه است زیرا میانگین رشد در این گروه در مجموع 6 ماهه نخست امسال، منفی 0.9 درصد بوده است.
گروه صنایع و معادن شامل بخش های «معدن»، «صنعت»، «برق، گاز و آب» و «ساختمان» است که در این میان دو بخش معدن و ساختمان رشد منفی 7.3 درصدی و 13 درصدی را در نیمه نخست امسال پشت سر گذاشتند.

با این حال بخش صنعت رشد مثبت 3.5 درصدی و بخش برق، گاز و آب رشد 4.6 درصدی را در این محاسبات ثبت کرده است.
در مجموع در نیمه نخست امسال تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه به عدد 7.4 درصد رسیده که بدون احتساب نفت برابر 0.9 درصد است.

** رشد اقتصادی فصل تابستان

در فصل تابستان، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه به میزان 9.2 درصد رسید که بدون محاسبه نفت، این عدد برابر 2.6 درصد است.
بررسی جزئیات این رشد اقتصادی نیز بیانگر آن است که گروه نفت سهم 67.2 درصدی در این رشد داشته و پس از آن 2 گروه کشاورزی و خدمات هر کدام با رشد پنج درصدی قرار دارند.
در گروه صنایع و معادن نیز در فصل تابستان رشد اقتصادی 2.1 درصدی به ثبت رسیده که سهم بخش صنعت از این رقم 4.1 درصد و بخش برق، گاز و آب 6.2 درصد بوده است.
با این حال بخش معدن رشد منفی 5.4 درصد و بخش ساختمان منفی 2.6 درصد را در فصل تابستان به ثبت رسانده اند.

** جزئیات رشد اقتصادی در فصل بهار

آمارهای مربوط به رشد اقتصادی در بهار امسال نیز بیانگر آن است که تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه در این فصل 5.4 درصد بوده که بدون احتساب نفت، منفی 0.9 درصد محاسبه شده است.
بر اساس محاسبات بانک مرکزی، سهم گروه نفت در رشد اقتصادی فصل بهار 55.4 درصد بوده و 2 گروه کشاورزی و خدمات هر کدام 4.2 درصد در این رشد نقش داشته اند.
با این حال گروه صنایع و معادن رشد منفی 4.3 درصدی را در فصل بهار ثبت کرده که ناشی از رشد منفی 4.3 درصدی بخش معدن و منفی 25.6 درصدی بخش ساختمان است در حالی که بخش صنعت 2.9 رشد و بخش برق، گاز و آب رشد 2.9 درصدی را در فصل بهار به ثبت رسانده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین