کد خبر: ۴۲۲۸۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱

ترکمنستان ۲۶ روز پس از قطع گاز ایران خواستار مذاکره شد

وزارت امور خارجه ترکمنستان اعلام کرد، این کشور آماده ادامه مذاکرات با ایران پس از قطع عرضه گاز به این کشور در ماه جاری میلادی است.
آفتاب‌‌نیوز :
وزارت امور خارجه ترکمنستان اعلام کرد، این کشور آماده ادامه مذاکرات با ایران پس از قطع عرضه گاز به این کشور در ماه جاری میلادی است، اما همچنین این حق را برای خود قائل است که اختلاف بر سر پرداخت پول گاز را به داوری ببرد.

این وزارتخانه در بیانیه خود گفته که بدهی گازی ایران از عمل نکردن شرکت ملی گاز ایران به مقرره «بگیر یا بپرداز» ناشی می شود که در قرارداد گازی امضا شده بین طرفین درج شده است.

تهران در ماه دسامبر گفته بود، ترکمنستان تهدید کرده که صادرات گاز به ایران را به دلیل اختلاف موجود در پرداخت ها قطع خواهد کرد. رقم این اختلاف به 1.8 میلیارد دلار می رسد و تاریخ آن به بیش از یک دهه قبل برمی گردد. ایران خواهان ارجاع موضوع به داوری است.

ایران خود میادین گازی عظیمی در جنوب کشور دارد، اما برای توزیع گاز در استان های شمالی به ویژه در فصل سرما، از سال 1997 به این طرف از ترکمنستان گاز وارد می کند.

ترکمنستان پس از قطع خرید گاز توسط روسیه از این کشور در سال گذشته میلادی با کمبود منابع ارزی مواجه است. با توقف خرید گاز روسیه از ترکمنستان، در حال حاضر چین بزرگترین مشتری گاز این کشور به شمار می رود.
منبع: تسنیم 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
0
1
سلام بجاست مدیران گازی ما نیز جوابی در خور به ترکمنستان بدهند تا منبعد در مواقع بحرانی سر گردنه گیری نکند ؛منتظر پاسخ قاطع مسوولان گازی هستیم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین