کد خبر: ۴۲۳۲۳۸
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
نتایج نظرسنجی تازه دانشگاه مریلند نشان داد:

مخالفت ۶۰ درصد از ایرانیان با مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای

در نظرسنجی دانشگاه مریلند مشخص شده که تنها ۵۷ درصد از ایرانیان گفته‌اند که بسیار و یا تا حدودی نسبت به بهبود وضعیت زندگی در دوران پسا برحام امیدوار هستند. این در حالیست که در نظرسنجی ماه ژوئن سال گذشته این میزان ۶۶ درصد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- دونالد ترامپ رییس‌جمهوری منتخب آمریکا وعده داده که خواستار مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای خواهد شد. با این حال نتایج نظرسنجی‌ای انجام شده در ماه گذشته توسط مرکز مطالعات امنیت بین‌الملل دانشگاه مریلند نشان داد که مردم ایران از این پیشنهاد حمایت نمی‌کنند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت «لوب‌لاگ» با انتشار گزارشی درباره این موضوع اشاره می‌کند که نزدیک به ۶۰ درصد از پاسخ‌دهندگان ایرانی گفته‌اند که معتقدند تهران نباید با تمدید مدت زمان برجام موافقت کند و بیش از ۷۰ درصد نیز پاسخ داده‌اند که ایران باید از توقف کامل برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود حتی در صورتی که ترامپ تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کند و خوستار افزایش فشار شود خودداری نمایند.»

این سایت با اشاره به این‌که ترامپ گفته بود توافق هسته‌ای را بدترین معامله در طول تاریخ می‌داند اما پیشنهاد مذاکره مجدد را داده بود اشاره می‌کند که بسیاری از کارشناسان مسائل هسته‌ای نظری متفاوت با ترامپ دارند.

لوب لاگ در ادامه اشاره می‌کند که تعهد ترامپ به تغییر برجام احتمالا با درخواست‌های بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز تشدید خواهد شد چرا که او  خواستار افزایش فشار بر ایران است. لوب لاگ اشاره می‌کند که علیرغم این موضوع، دستگاه‌‌های اطلاعاتی اسرائیل مخالف فشار نتانیاهو بر ترامپ برای سخت‌گیری بر ایران هستند. در این راستا «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز اخیرا گفته بود که مایل به کار با ترامپ برای مهار قدرت ایران در منطقه است. 

این سایت اشاره می‌کند که نتایج نظرسنجی نشان داده است که احساسات ایرانیان نسبت به برجام و امریکا فروکش کرده است. اگرچه ۵۵ درصد از پاسخ‌دهندگان ایرانی هنوز هم برجام را می‌پذیرند با این حال، این میزان در مقایسه با آگوست سال ۲۰۱۵ میلادی که نظرسنجی مشابهی انجام شده بود کاهش یافته است و در آن زمان میزان موافقت با برجام ۷۵ درصد بود. همچنین، در نظرسنجی دانشگاه مریلند مشخص شده که تنها ۲۱.۳ درصد قویا موافق برجام هستند. این در حالیست که در آگوست سال ۲۰۱۵ میلادی ۴۲.۷ درصد گفته بودند که موافق برجام هستند. 

این سایت اشاره می‌کند که دلیل کاهش حمایت از برجام ساده است: بسیاری از ایرانیان ناامید از لمس دستاوردهای اقتصادی برجام در زندگی معیشتی‌شان بوده‌اند. بیش از ۶۳ درصد از ایرانیان گفته‌اند که وضغیت اقتصادی‌شان تا حدودی یا بسیار بد است و بیش از ۵۱ درصد گفته‌اند شرایط اقتصادی در ایران در حال بدتر‌شدن است. همچنین ۷۳ درصد از پاسخ‌دهندگان ایرانی گفته‌اند که شرایط زندگی در ایران از زمان برجام به این سو بهتر شده و تنها شش درصد گفته‌اند که ایران به بیشترین مزایای وعده‌داده شده در جریان توافق هسته‌ای دست یافته است  و زندگی برای میانگین ایرانیان در حال بهتر شدن است. در مقابل، ۵۱ درصد گفته‌اند که ایران بسیاری از مزایای وعده داده شده را کسب نکرده است. 

در نظرسنجی دانشگاه مریلند مشخص شده که تنها ۵۷ درصد از ایرانیان گفته‌اند که بسیار و یا تا حدودی نسبت به بهبود وضعیت زندگی در دوران پسا برحام امیدوار هستند. این در حالیست که در نظرسنجی ماه ژوئن سال گذشته این میزان ۶۶ درصد بود. 

در بخش دیگری از این نظرسنجی اشاره شده است که ایرانیان به طور کلی قبول دارند که مداخله امریکا مانع اصلی عدم بهبود وضعیت اقتصادی آنان در دوران پسا‌برجام بوده‌اند. بیش از ۷۷ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که امید زیادی ندارند که امریکا به مسئولیت‌ها و تعهدات خود طبق برجام پایبند باشد و بیش از ۹۰ درصد نیز بر این باورند که امریکا تحریم‌های ضروری علیه ایران ر ا لغو نکرده و حفظ تحریم‌ها می‌تواند پیامدهای منفی خود را در حوزه‌های دیگر نشان دهد. بیش از ۸۲ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که باور دارند امریکا در‌ تلاش برای جلوگیری از عادی‌سازی روابط ایران با دیگر کشورهاست. تعداد قابل توجهی از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که کشورهای اروپایی به دلیل فشار امریکا سرعت عادی‌سازی روابط‌شان با ایران را کند کرده‌اند. بیش از ۷۶ درصد از ایرانیان گفته‌اند که تقریبا یا کاملا نظر مساعدی نسبت به امریکا ندارند.

 لوب لاگ  اشاره می‌کند که با این احساسات جای تعجبی ندارد که ایرانیان چندان تمایلی به مذاکره مجدد با امریکایی‌ها بر سر برجام ندارند.  

در بخش دیگری از این نظرسنجی اشاره شده که ۶۸ درصد از پاسخ‌دهندگان ایرانی هنوز هم معتقدند که روحانی باید کار خود را در دور دوم ادامه دهد با این حال از میزان کسانی که به شدت هوادار تداوم کار او بوده‌اند از ۶۱ درصد در ماه اگوست سال ۲۰۱۵ میلادی کاسته شده است. 

در بخش دیگری از این نظرسنجی اشاره شده است که هنوز هیچ نامزد قدری در برابر روحانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ظاهر نشده است با این حال، اکثر پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که احتمالا قالیباف شهردار تهران رقیب او خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین