کد خبر: ۴۲۳۹۷۶
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
شباهت‌های ترامپ و روسای‌جمهور کشورهای عربی

«ترامپ» و «سیسی» چه نقطه‌اشتراکی با یکدیگر دارند؟

جای تعجبی نیست وقتی که ترامپ سال گذشته سیسی را ملاقات کرد لفظ «مردی فوق‌العاده» را برای او استفاده کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- از نظر آن‌‌ها جمعیت مهم است. زمانی که ارتش مصر برای انجام کودتا وارد عمل شد تونی بلر نخست‌وزیر پیشین بریتانیا و دوست سیسی گفت که این اراده مردم و خواست آنان است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ «رابرت فیسک» با انتشار یادشی در روزنامه «ایندیپیدنت» می‌نویسد:«در سال ۲۰۱۱ میلادی جمعیت در میدان تحریر قاهره در حدود صدها هزار نفر بود. یک میلیون مصری در آنجا جمع شدند. آنان تواسنتند به کمک ارتش حسنی مبارک رییس‌جمهوری پیشین را از قدرت برکنار کنند. کارشناسان می‌گویند که بیشترین تعداد مردمی که می‌توانند در میدان تحریر جمع شود ۳۰۰ هزار نفر است با این حال چه فرقی می‌کند؛ آن یک انقلاب بود. پس از آن محمد مرسی در اولین انتخابات دموکراتیک در تاریخ معاصر مصر برنده شد. دو سال بعد اما مردم به خیابان‌های پرجمعیت کشور جهان عرب ریختند. در آن زمان آنان خواستار سقوط مرسی بودند و ارتش نیز نقش محافظ مردم را ایفا می‌کرد. ۲۲ امیلیون امضا در اعتراض به مرسی از سوی جوانان جمع‌آوری شد. پس از آن سیسی قدرت را در دست گرفت. او سپس در سخنرانی خود کودتا را مورد حمایت از سوی معترضان دانست و مدعی شد که این بزرگترین تظاهرات در تاریخ بشر بود است. تبلیغات دولتی اعلام می‌کردند که ۳۳ میلیون نفر در تظاهرات شرکت کردند که بیش از یک سوم از کل جمعیت مصر بود این ادعایی بسیار گزاف و عددی خارق‌العاده بود». 

«ترامپ» و «سیسی» چه‌نقطه اشتراکی با یکدیگر دارند؟

او اشاره می‌کند جای تعجبی نیست وقتی که ترامپ سال گذشته سیسی را ملاقات کرد لفظ «مردی فوق‌العاده» را برای او استفاده کرد. 

فیسک در ادامه می‌نویسد: «بخش عربی شبکه خبری بی‌بی‌سی در این‌باره تردیدهایی را بیان کرد و اعلام نمود که ده‌ها هزار نفر برای طرح خواست سرنگونی مرسی تجمع کرده بودند. یک کانال تلویزیونی مصری اما اشاره کرد که سی ان ان گفته که ۳۳میلیون نفر از مردم به خیابان‌ها آمدند و بی بی سی نیز اعلام کرد که این بزرگترین تجمع تاریخ بوده است. این در حالیست که بی بی سی چنین موضعی اتخاذ نکرده بود. این در حالیست که یک منبع ناشناس نظامی مدعی شد که ۱۷ میلیون نفر در اعتراض به زمامداری مرسی به خیابان‌ها آمدند و خواستار برگزاری انتخابات جدید شدند». 

فیسک در ادامه این مطلب می‌نویسد: «فقط ترامپ نیست که سیسی را مرد فوق‌العاده‌ای می‌داند، تونی بلر نیز او را تحسین کرده و تظاهرات مردمی را گسترده خوانده بود. او اما نمی‌گوید چرا زمانی که در سال ۲۰۰۳ میلادی در خیابان‌های بریتانیا علیه حمله به عراق راهپیمایی می‌شد او خواستار شرکت در تظاهرات نشده بود؟ 

دولت مصر رقم اعلام‌شده را به ۱۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۳ میلادی کاهش داد با این حال یک وبلاگ‌نویس مصری معترض به سیسی اشاره کرد که حتی اگر هر تظاهرکننده‌ها در قاهره ۰.۴۵ متر مربع را اشغال کرده باشند، جمعیت تظاهرکنندگان هوادار سیسی بیش از ۲.۵ میلیون نفر نبوده است.

می‌توان دید که اظهارات سخنگوی کاخ سفید درباره تعداد افراد شرکت‌کننده در مراسم تحلیف ترامپ شباهت زیادی با سیسی داشته است. سخنگوی کاخ سفید گفت که بیشترین مخاطبان و شرکت‌کنندگان برای حضور در مراسم تحلیف را ‌شاهد بودیم. او نیز مانند بلر که حضور ارتش در خیابان‌های مصر را اراده مردم خوانده بود اشاره کرد که باید صدای اراده مردم را شنید. به نظر می‌رسد ترامپ در بیان رقم یک میلیون و نیم و سحر و جادوگری ادعایی درباره جمعیت به روش روسای‌جمهوری کشورهای عربی متوسل شده است تا نشان دهد که هواداران زیادی برای او در تظاهرات شرکت کرده بودند». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین