کد خبر: ۴۲۴۸۷۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸
کشورهای همسایه ایران موشک‌های خود را چگونه تهیه می‌کنند؟

اعضای کابینه‌ترامپ ضد‌ایرانی هستند/استدلال‌های ترامپ درباره برجام مشابه دلواپسان است

استدلال ترامپ مشابه استدلال بسیاری از تندروهای ایرانی در داخل آن کشور است که توافق هسته‌ای را یک توافق بد می‌دانند. یکی دیگر از توهمات ترامپ انتشار توئیتی بود که تحریم‌ها در حال فلج‌کردن کامل اقتصاد ایران بوده‌اند اما اوباما آن کشور را با ارائه ۱۵۹ میلیارد دلار پول نجات داد. این در حالیست که رقم ۱۵۰ میلیارد دلار مدت‌هاست که بی‌اعتباری‌اش ثابت شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «پائول پیلار» کارشناس و تحلیلگر پیشین سیا در مقاله‌ای در سایت «نشنال اینترست» اعضای کابینه ترامپ را افرادی ضد‌ایرانی خوانده است. او می‌نویسد که توئیت ترامپ مبنی بر این که نوشته بود ایران باید قدردان معامله وحشتناک امریکا با آن کشور باشد نشانه‌ای از آن است که ترامپ نمی‌خواهد به درستی درک کند و یا آن‌که از درک مسائل عاجز است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ کارشناس پیشین سیا با کنایه می‌نویسد: «ظاهرا ایران باید قدردانی کند که در معرض مجازات‌های اقتصادی امریکا قرار گرفته و تنها بخشی از مجازات‌های تحریمی علیه آن کشور لغو شده‌اند. اکنون ایران در معرض نظارت‌های سرزده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و محدودیت‌های بیشتری در مقایسه با گذشته بر برنامه هسته‌ای‌اش اعمال می‌شوند. این در حالیست که برخی از همسایگان ایران که روابط دوستانه‌ای نیز با آن کشور ندارند به طور نامحدود می‌توانند به برنامه هسته‌ای دسترسی داشته باشند. استدلال ترامپ مشابه استدلال بسیاری از تندروهای ایرانی در داخل آن کشور است که توافق هسته‌ای را یک توافق بد می‌دانند. یکی دیگر از توهمات ترامپ انتشار توئیتی بود که تحریم‌ها در حال فلج‌کردن کامل اقتصاد ایران بوده‌اند اما اوباما آن کشور را با ارائه ۱۵۹ میلیارد دلار پول نجات داد. این در حالیست که رقم ۱۵۰ میلیارد دلار مدت‌هاست که بی‌اعتباری‌اش ثابت شده است. نکته جالب آنجاست که ترامپ و همفکرانش نه تنها درباره مبلغ و رقم دقیق اشتباه می‌کنند بلکه چشم‌پوشی می‌کنند که این پول چگونه بدست ایران رسیده است. این پول‌ها بخشی از دارایی بلوکه‌شده ایران بود که آن کشور پیش از انقلاب به امریکا برای خرید کالا به خصوص هواپیما پرداخت کرده بود و پس از انقلاب از سوی واشنگتن بلوکه و غیرقابل دسترسی برای دولت ایران شد در نتیجه، این پول از ابتدا نیز متعلق به ایران بوده است». 

استدلال‌های ترامپ درباره برجام مشابه استدلال تندروهای ایرانی است

پیلار اشاره می‌کند که تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر ممنوعیت صدور ویزا برای شهروندان هفت کشور مسلمان به طور آشکارا یک تصمیم «ضد‌اسلامی» است. او می‌نویسد: «آنچه فلین درباره برنامه موشکی ایران گفته و آن را تهدیدی فراتر از خاورمیانه و یک خطر برای زندگی امریکایی‌ها خوانده است؛ این یک اغراق و مبالغه‌گویی آشکار است. اگرچه رقبای ایران نمی‌توانند برنامه موشکی‌شان را توسعه دهند در عوض می‌توانند موشک را از کشورهای خارجی خریداری کنند. عربستان سعودی موشک را از چین خریداری کرده است. امارات متحده عربی از کره‌شمالی خریداری کرده است. کوتاه سخن آن‌که تا زمانی که پیمان جامع خلع سلاح منطقه‌ای در جریان مذکرات حل و فصل و اجرایی نشود ایران نیز طبیعتا موشک‌های خود را حفظ خواهد کرد». 

پیلار در ادامه اشاره می‌کند که «گرگ تیلمن» افسر سابق اطلاعاتی وزارت امور خارجه امریکا به نکته مهمی درباره تحریم‌های موشکی علیه ایران اشاره کرده و گفته است: «این تحریم‌ها همانند دیگر تحریم‌ها تنها با هدف فشار بر ایران برای کشاندن آن کشور پای میز مذاکرات هسته‌ای وضع شدند. بر این اساس در قطعنامه تنها یک بند نصیحتی قید شده که خواستار از دستور کار خارج‌کردن آزمایش‌های موشکی است. در بهترین حالت اقدام اخیر تهران نقض این قطعنامه است و قطعا نقض توافق هسته‌ای و دیگر توافق‌های ایران با کشورهای جهان نیست. تا زمانی که توافق هسته‌ای پابرجا باقی بماند ایران سلا هسته‌ای نخواهد داشت و موشک‌های بالستیک ایران نیز در درجه اهمیت کمتری خواهند بود. در نتیجه، این موشک‌ها تهدیدی برای منافع امریکا نیستند.» 

پیلار در ادامه اشاره می‌کند که توسعه برنامه موشکی ایران نیز دلیل دارد و علت اصلی آن نیز این است که ایران در جریان جنگ هشت ساله قربانی نداشتن موشک‌های قابل توجه شد در حالی که صدام این موشک‌ها و تحهیزات نظامی را از کشورهای دیگر دریافت می‌کرد. ایران کلاهک هسته‌ای ندارد در حالی که دو همسایه منطقه‌ای‌اش این کلاهک‌ها را دارند. ایران نیروی هوایی بزرگ و مدرن ندارد در حالی که عربستان سعودی و اسرائیل دارند». 

پیلار در ادامه اشاره می‌کند که فلین اظهار کرده است که امریکا نگران کمک‌های ایران به انصارالله است. او می‌نویسد: «جالب است که فلین نادیده می‌گیرد که کمک‌های ایران به حوثی‌ها در مقایسه با مداخله نظامی مستقیم عربستان سعودی و امارات که مسئول مرگ بسیاری از غیرنظامیان در طول جنگ شده‌اند کمتر بوده است. فلین همچنین فراموش می‌کند که در گذشته ایران چندین بار از انصارلله خواستار خویشتنداری در انجام عملیات شدیدتر شده است. او می‌افزاید: «بیانیه فلین نشان‌دهنده آن است که او در رقابت محلی جانب یک قدرت منطقه‌ای و محلی را گرفته است و این اصلا نشانه خوبی نیست. این در حالیست که عربستان سعودی در طول دهه‌های اخیر زمینه‌ساز رشد افراط‌گرایی در منطقه و عدم تحمل و مخالف کثرت‌گرایی بوده است». 

پیلار معتقد است که ترامپ از طرح موضع ضد‌ایرانی اخیر تصمیم دارد به عنوان اهرمی برای نزدیکی به بدنه اصلی حزب جمهوری‌خواه که اخیرا با او دچار تنش شده بود استفاده کند چرا که می‌داند ضدیت با ایران در میان جمهوری‌خواهان امری مورد اجماع است.  
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
0
0
خاک برستان با این تحلیل های .....
عادل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
0
0
هرچند سیاست مداران پوپولیست با حرف های عامه پسند و انتخاباتی در ابتدا تا حدودی با استقبال افراد کم اطلاع مواجه می شوند ولی چون در اوهام و خیالات زندگی می کنند و چون برنامه هایشان با واقعیتهای جهان سازگار نیست در بیشتر موارد برای مردم خود جز بدبختی و دیکتاتوری و انزوای جهانی چیزی به ارمغان نمی آورند ودر صورتی که دارای قدرت نظامی و سیاسی نیز باشند مطمئنا دنیا را با چالش و بحران مواجه می کنند. مثل ونزوئلا ، کره شمالی ، کوبا و...
یاشار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
0
0
اگه مسئولین دوطرف بشینن با هم توافق کنن خوبه ولی مثل اینکه نمیشه
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
0
1
ضدایرانی نیستن، از شعارها خوششون نمیاد. وقتی میگی مگمگ انتظار داری کنگره برات کف بزنه؟ نه خب. فقط مظلومان عالم خوشحال میشن و رقیب آمریکا استعمار. نگران سلاحایی که به همسایه ها میدن نباش،
صالح
|
Sweden
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
0
اشتباه نكنيم ، از هفت ملل نام آورده در اين قانون فقط ايران مورد هدف است و جنگي عليه آن صورت نپزيرفته . با پيام صلح روز ٢٢ بهمن را با اقتدار اجرا كنيم و تصاوير تبليغاتي براي دشمن تهيه نكنيم. به ملت آمريكا پيام صلح و دوستي بدهيم كه ترامپ و سياست او شديدا نزد نيمي از آمريكايي ها منغور است و احتياج به كمك صلح دوستان ايران دارد كه از نيمه هوادار ترامپ يار گيري كنند تا به اكثريت مطلق تبديل شوند. أمريكا را نه دوست ميخواهيم و نه دشمن . اما ملت آمريكا وا دوست ملت خود كنيم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
1
چرا راه دور میرید و از مرادوات نظامی همسایگان ما با امریکا مینویسید؟ما نیز روزگاری شریک مطمئن و استراتژیک آنها بودیم و هرآنچه از سازوبرگ نیازمند بودیم بدون معطلی تامین میشد اما امروزه سایرین جای ما را گرفته اند چرا که مراوده در سطح بین المللی الزاماتی دارد که یکی از آنها تامین امنیت کشور فروشنده تجهیزات است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
0
دلواپسان بهتر از ترسوطلبان
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین