کد خبر: ۴۲۵۰۲۱
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶

گزینه ‌های ایران در برابر ماجراجویی ‌های ترامپ

روزنامه مردم سالاری در گزارشی نوشت: مایکل فلین مشاور امنیت ملی ترامپ روز چهارشنبه هفته گذشته برای اولین بار جلوی دوربین حاضر شد و در اتاق خبر کاخ سفید پیغام سفت و سختی برای ایران و خاورمیانه فرستاد.
آفتاب‌‌نیوز :
در این گزارش آمده است: او گفت: اقدامات اخیر ایران، از جمله شلیک تحریک ‌آمیز یک موشک بالستیک و حمله به یک شناور نیروی دریایی عربستان سعودی توسط شبه ‌نظامیان انصار‌الله مورد حمایت آن کشور، تاکیدی است بر آنچه جامعه جهانی باید از آن آگاه باشد و آن نقش بی ‌ثبات‌کننده ایران در سطح خاورمیانه است. فلین افزود: علاوه بر این، شلیک این موشک بالستیک نادیده گرفتن قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز محسوب می ‌شود که از ایران می‌ خواهد از هر نوع فعالیتی در رابطه با موشک ‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته ‌ای و آزمایش چنین موشک ‌هایی، اجتناب کند. دولت اوباما از واکنش مناسب به اقدامات تحریک ‌آمیز ایران باز ماند.

اقداماتی از قبیل انتقال سلاح، حمایت از تروریسم و نقض عرف های بین ‌المللی. دولت ترامپ این اقدامات ایران را که امنیت، شکوفایی و ثبات منطقه و ورای آن را تهدید می‌ کند و جان آمریکاییان را در معرض تهدید قرار می‌ دهد را محکوم می ‌کند. فلین خاطرنشان کرد: ترامپ شدیدا منتقد توافقنامه ‌هایی است که بین دولت اوباما و ایران منعقد شده و همچنین از سازمان ملل متحد به خاطر آنچه وی ضعف و بی‌ تاثیری آن در برابر ایران نامید انتقاد کرد و با لحنی گستاخانه مدعی شد: ایران به جای قدردانی از آمریکا به خاطر آن توافق‌ ها، گستاخ ‌تر شده است. از امروز، ما (اقدامات) ایران را رسما تحت نظر قرار می‌ دهیم. اظهارات فلین تنها بخشی از سخنان تیم دونالد ترامپ در خصوص جمهوری اسلامی ‌ایران است که از ساعات اولیه شروع به کار، ایران را در اولویت برنامه ‌ها و سیاست‌ های خود قرار داده است. دستور ایجاد سامانه دفاع موشکی، ممنوعیت ورود اتباع ایرانی به آمریکا و پیش ‌نویس قانونی که دست رییس جمهور آمریکا را برای حمله به ایران باز می ‌گذارد را می ‌توان دیگر اقدامات دولت تازه کار ایالات متحده دانست.

** بلوف؛ مبنای سیاست خارجی ترامپ
در همین راستا، درک شولت، از مقامات ارشد دولت باراک اوباما در فارین پالسی نوشت: بعد از دو هفته که از ورود ترامپ به کاخ سفید می ‌گذرد تیم او خطوط قرمز جدیدی را وضع کرده ‌اند. مایکل فلین در اولین نشست خبری‌اش در کاخ سفید اعلام کرد که «ایران باید مراقب رفتارهای خصمانه‌ اش باشد.» شاید فراموش کرده باشید که چهار سال پیش اوباما درست در چنین جایگاهی ایستاده بود و گفت بشار اسد از سلاح‌ های شیمیایی استفاده کرده است و خطوط قرمز را رد کرده و باید مراقب واکنش ‌های آمریکا به این اقداماتش باشد. به عنوان یک مقام پنتاگون در سال ۲۰۱۲ که مسئولیت ‌هایی در حوزه سوریه داشته ‌ام، من عبارات اوباما در اولین جلسه استماع او را به خاطر دارم و با خودم می‌ گویم این چه معنایی داد؟ در حالی که همه ما می ‌دانستیم استفاده از سلاح‌ های شیمیایی در سوریه بازی را تغییر خواهد داد اما در این باره هیچ تصمیمی‌ نگرفتیم.

اظهارات اوباما نتیجه یک فرآیند تصمیم‌ سازی سیاسی نبود. عبارات فلین در روز چهارشنبه نیز معلوم نیست از چه فرآیند تصمیم‌ سازی سیاسی‌ ای خارج شده است. در واقع جیمز متیس وزیر دفاع ترامپ از ماجرا بی ‌خبر بود و در تماسی که با شورای امنیت داشته به وضوح گفته آنها هنوز بررسی گزینه ‌های ممکن را چه نظامی ‌و چه هر چیز دیگر را آغاز نکرده ‌اند و منابع فرماندهی مرکزی آمریکا نیز گفته ‌اند هیچ چیز در مورد استراتژی‌ های نظامی ‌تغییر نکرده است. همانطور که ما در پنتاگون ماه ‌ها سرگرم تبیین و فهم خط قرمز اوباما بودیم، مطمئنم استراتژیست ‌های پنتاگون هم الان در حال کلنجار برای فهم سخن ترامپ در مورد زیر ذره بین گذاشتن ایران هستند. برخی از دوستان و همکاران در سایه من اخیرا اطلاع داده ‌اند که دلایل خوبی برای اثبات رفتارهای بی‌ ثبات کننده(!) ایران در منطقه وجود دارد و اگر دولت ترامپ کارش را هنرمندانه ‌تر پیش می ‌برد، شانس بیشتری برای همراه کردن دیگر کشورها به ویژه روسیه در این ایده داشت. اما چالش‌ های امروز ترامپ مشابه چالش‌ هایی است که اوباما داشته است.

با ارسال چنین پیامی‌ در مورد ایران، هرگونه حرکتی از سوی تهران برای عبور از خط قرمز یاد شده، به عنوان آزمایش میزان شجاعت محسوب می ‌شود، آن هم در شرایطی که مطبوعات و مقامات جنگ ‌طلب ترامپ را به اقدام علیه تهران تحریک می ‌کنند. اوباما اغلب می ‌گفت که قدرت ‌های بزرگ بلوف نمی ‌زنند. این یعنی آمریکا نباید تا زمانی که آماده حمله نظامی‌است ادعا کند که قصد حمله نظامی ‌دارد. اوباما همچنین از اینکه ماشه را بکشد نمی ‌ترسید. او به شدت از تشدید تنش ‌ها پرهیز می‌ کرد. او منعطف بود و می ‌خواست گزینه‌ هایی که برآمده از رویکردش بودند را حفظ کند‌. او به شدت از لفاظی‌ های پوشالی دوری می ‌کرد اما اظهار نظر او در مورد خطوط قرمز، یکی از مهمترین نمونه ‌های ناکامی ‌او است. ترامپ از سویی دیگر ریاست جمهوری ‌اش را بر مبنای بلوف استوار کرده است. او کسی نیست که به مسائل عمیقا فکر کرده باشد. او ممکن است با اظهاراتش خودش را خراب کند. شاید همه اینها از پیش طراحی شده باشد و مانند یک دانشجوی خوب، ترامپ ارزش تهدید چیز‌ها را می ‌داند. اما من شک دارم در این مورد نیز او چیزی را پیش‌ بینی کرده باشد. از نگاه ترامپ برای اینکه سرسخت باشید باید سرسخت به نظر برسید. بر اساس جهان بینی ترامپ لفاظی بخش جدا نشدنی ای از قدرت است.

دولت او به اظهار نظر نرم اعتقادی ندارد اما آیا ترامپ می ‌داند چگونه باید چماق (برگرفته از نظریه چماق و هویج) را در دست بگیرد و حمل کند. اینجاست که ترامپ ممکن است از گفته خود در مورد زیر ذره‌بین قرار دادن ایران پشیمان شود. برای رییس جمهور جدید آمریکا که بارها جنگ عراق را افتضاح خوانده است این عبارات و اظهارات می ‌تواند او را به سمت جنگ دیگری در خاورمیانه سوق دهد و این چیزی نیست که حامیان ترامپ از او انتظار داشتند. اما چه کاری از ما ساخته است؟ ما باید به ترامپ کمک کنیم که شرایط را در این مورد بر خود تنگ نکند و گزینه‌ها را محدود نکند.
ترامپ خود این تمایل را دارد که این فضا را از خود بگیرد و به تدریج شرایط را برخود تنگ کند که دیگر راه عدول از خط قرمز تعیین شده را نداشته باشد. اما یک مخالف عاقل نباید مشکل رئیس جمهور را بیشتر کند. اگر ایران به اقدامات ترامپ واکنش نشان داد ما نباید این واکنش را دلیل ضعف دولت ترامپ بدانیم و او را تحریک به اقدام نظامی ‌کنیم. ما نباید با صدای رسا و بلند بگوییم اعتبار آمریکا را زیر سوال بردید. ترامپ کارش را به خوبی انجام داده و در عوض ما باید انتظارات در مورد پاسخ مقتضی را پایین بیاوریم و بگذاریم که ترامپ زمان داشته باشد. ما باید به او برای بازگرداندن فشارهای نظامی ‌و اقتصادی و همزمان کنترل تشدید تنش ‌ها پیشنهاداتی بدهیم. اوباما آنقدر اعتماد به نفس داشت که به سوی اقدامات بی ‌باکانه سوق داده نشود که امروز هم به آن افتخار می ‌کند. من نگرانم که ترامپ این چنین نباشد.

** بعید است ترامپ حمایت بین ‌المللی را به دست آورد
روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی با اشاره به هشدار مشاور امنیت ملی رئیس‌ جمهور آمریکا به ایران در واکنش به آزمایش موشکی در این کشور نوشت: رئیس جمهور ترامپ گزینه مناسبی برای پشتیبانی از حرف‌های مشاورش در قبال ایران ندارد. روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود به قلم فیلیپ گوردون دستیار رئیس جمهور پیشین آمریکا در امور خاورمیانه در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ نوشت: مایکل فلین ژنرال بازنشسته آمریکایی و مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ترامپ در اقدامی ‌غیر معمول با حضور در یک نشست خبری در کاخ سفید هشداری شدید اللحن به ایران داد.

وی با اشاره به انجام آزمایش موشکی در ایران و متهم کردن دولت اوباما به پاسخگویی نامناسب به اقدامات پیشین ایران به شکل رمانتیکی به این نتیجه رسید که از این پس، باید به ایران به طور رسمی ‌هشدار دهد. به طور قطع برای آمریکایی ‌ها دلایل خوبی وجود دارد تا نسبت به فعالیت ‌های ایران نگران باشند. متحدان واشنگتن در خاورمیانه نگران این اقدامات هستند و از دولت آمریکا می‌ خواهند کاری کنند که باعث شود ایران هزینه پرداخت کند. آقای فلین با این حضور خود و دادن هشدار به این روش بسیار غلط و طریقی نمایشی و علنی، خود و آمریکا را در معرض یک واکنش یا مقابله پر خطر قرار داده است. اگرچه مقامات دولت ترامپ مدعی ‌اند که یکسری گزینه متنوع از پاسخ ‌های مناسب و موثر در قبال ایران دارند، حقیقت این است که چنین نیست و بسیار مسخره خواهد بود، اگر رئیس جمهور ترامپ که خود باراک اوباما را برای ناتوانی اش در اجرای خط قرمز آمریکا در سوریه محکوم می‌ کند، نتواند حرف ‌هایش را عملیاتی کند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، اما پشتیبانی از حرف ‌های مایکل فلین با اقدامات مناسب و قابل توجه بسیار سخت خواهد بود. دونالد ترامپ به دنبال راه‌ هایی است تا ایران را برای آزمایش ‌ها موشکی ‌اش تنبیه کند اما بعید است بتواند حمایت بین ‌الملل را به دست آورد، چیزی که برای هر تحریم دیگری به آن نیاز خواهد داشت. در حقیقت، همان گونه که مقامات دولت ترامپ نیز اذعان کرده اند، آزمایش موشک ‌های بالستیک بخشی از توافق هسته ‌ای ایران و گروه ۱+۵ نیست، چیزی که آقای فلین تلاش کرد از آن به عنوان اساس مجازات ایران بهره ببرد. این مساله از آنجایی شکل گرفت که وقتی رئیس جمهور اوباما تلاش کرد منع آزمایش ‌های موشکی بالستیک را در توافق هسته ‌ای بگنجاند، نه فقط روسیه و چین، بلکه متحدان اروپایی واشنگتن نیز با آن مخالفت کردند. حتی اگر رئیس جمهور ترامپ بخواهد با اقدام نظامی ‌از صحبت‌ های مشاورانش پشتیبانی کند و با ایران وارد تقابل نظامی ‌شود، باید برای پیامدهای آن نیز آماده باشد چرا که ایران نیز گزینه‌ های خود را برای مواجهه با این شرایط آماده کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین