کد خبر: ۴۲۵۲۷
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۲:۳۲
در نشست بین المللی «هویت، تنوع فرهنگی و حقوق بشر» مطرح شد

داريوش شایگان : ایران با انقلاب اسلامی از تعطیلات تاریخ خارج شده است

آفتاب‌‌نیوز : دکتر داریوش شایگان در نشست بین المللی «هویت، تنوع فرهنگی و حقوق بشر» گفت: تا جایی که ما اطلاع داریم فرهنگ ها و تمدنها همواره با یکدیگر ارتباط داشتند. این ارتباط ها از طریق جنگ، ترجمه متون، تجارت و ... صورت می گرفت. پس از ورود فلسفه و فرهنگ یونانی به عالم اسلامی ما شاهد به وجود آمدن دو مکتب ابن سینایی در شرق جهان اسلام و ابن رشدی در غرب عالم اسلام هستیم. هرچند که نفوذ مکتب ابن رشد در شرق جهان اسلام در حد صفر است، اما، این مکتب علاوه بر غرب جهان اسلام ، از طریق ترجمه متون عربی به لاتین، در فرهنگ غرب هم نفوذ پیدا کرده است. از سوی دیگر می توان به ترجمه متون سنسکریت به تبتی، ترجمه متون هندی و سنسکریت به چینی و ژاپنی یاد کرد که موجب گسترش سنت بودایی در دیگر فرهنگها شده اند. نکته ای که برای من بسیار قابل توجه است تسامح موجود در ادیان شرقی است . هنگامی که بودا در قرن ششم پیش از میلاد ظهور می کند و منکر سندیت آسمانی « ودا » ها می شود هیچ گونه اذیت و آزاری نمی بیند، یعنی ملحد، مرتد، و کافر خوانده نمی شود.
دکتر شایگان افزود: در دوران جدید همگی فرهنگها و تمدنها با تمامی تفاوت هایی که با یکدیگر دارند در یک منظومه فکری قرار دارند . در دوران جدید گسست وجود دارد. برای مثال می توان از وجود سه فرهنگ در ایران معاصر یاد کرد. ما در حال حاضر همزمان دارای فرهنگ ایران پیش از اسلام، ایران اسلامی، و فرهنگ غربی هستیم . نکته قابل توجه این است که میان دو فرهنگ ایران پیش از اسلام و فرهنگ ایران اسلامی چندان اختلاف و گسستی مشاهده نمی شود، حتی شباهت هایی هم وجود دارد ، اما، می بینیم که بین سنت ( فرهنگ ایران پیش از اسلام، و ایران اسلامی) و تجدد گسست وجود دارد و بسیاری از مسائل و مشکلات ما مربوط به این گسست است.
وی ادامه داد: من در آثار خود تلاش کرده ام که وضعیت کشورهای شرقی را در برابر تجدد توضیح دهم. به نظرمن این کشورها در وضعیت « نه هنوز» و « دیگر هرگز» هستند؛ یعنی در وضعیتی بینابین قرار دارند. آنها بین « نه هنوز » و « دیگر هرگز»، یعنی بین مدرنیته ای که در حال استقرار است ولی کاملا جذب و پذیرفته نشده و سنتی که در حال فروپاشی است و دیگر هرگز در شکل نخستین خود تجدید نخواهد شد به سر می برند. این وضعیت به این کشورها ویژگی خاصی می دهد و آنها را چند هویتی می نماید .
شایگان در پایان سخنان خود گفت: ما در دنیایی زندگی می کنیم که چند هویتی است ، و مشکلی هم که در این رابطه داریم این است که چگونه می توان این هویت های چندگانه را به گونه ای اداره کرد که موجب تخاصم نشود. آقای مورن در سخنرانی خود از تفکر سیاره ای سخن گفت که سخنی کاملا درست است. ما امروزه از حالت مدار بسته خارج شده و در تاریخ جهانی زندگی می کنیم، لذا باید جایگاه خود را در این تاریخ جهانی بیابیم. من در جایی گفته ام که با ظهور تجدد، کشورهای شرقی، از جمله ایران، به تعطیلات تاریخ رفته اند، اما هم اکنون می گویم که کشور ما با انقلابی که در سال 1357( 1979) کرد عملا وارد تاریخ جهانی شد ه است. 
مرجع: خبرگزاري مهر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین