کد خبر: ۴۲۶۰۹۵
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳

پنتاگون: رویارویی هوایی آمریکا و چین "غیرعمدی" بود

پنتاگون اعلام کرد، رویارویی نزدیک میان هواپیمای هشدار سریع چین و یکی از جنگنده‌های گشت زنی نیروی دریایی آمریکا بر فراز دریای چین جنوبی غیرعمدی بود و هر دو خلبان ارتباطات رادیویی حرفه‌ای خود را حفظ کردند؛ این نخستین رویداد از این نوع است که در دولت جدید آمریکا رخ می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جف دیویس، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: هواپیمای KJ-۲۰۰ چین روز چهارشنبه در فاصله هزار پایی هواپیمای گشت زنی P-۳C نیروی دریایی آمریکا در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز سد اسکای بورو در نزدیکی فیلیپین پرواز کرد.

وی افزود: هواپیمای چین از نزدیکی هواپیمای آمریکا عبور کرد و باعث شد تا این هواپیمای آمریکایی فوراً تغییر جهت دهد. ما هیچگونه سند و مدرکی دال بر اینکه این اتفاق عمدی بوده نداریم. این رویداد در حقیقت اتفاقی بود. هر دو خلبان مشغول ارتباط رادیویی عادی بودند و ارتباطاتشان کاملا حرفه‌ای بود.

این در حالی است که وزارت دفاع چین هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده است با این حال وب سایت روزنامه "گلوبال تایمز" متعلق به حزب کمونیست چین به نقل از یک مقام ناشناس وزارت دفاع گفت: خلبان چینی به شیوه کاملا قانونی و حرفه‌ای واکنش نشان داده است.

وی افزود: ما امیدواریم که آمریکا و به طور کلی ارتش‌ها تمرکز کنند و اقدامات مشخص و ملموسی را پیش بگیرند و مسائلی را که منجر به رویدادهای اتفاقی میان این دو کشور در دریا و هوا می‌شود را ریشه کن کنند.

آرسنیو آندولونگ، سخنگوی وزارت دفاع فیلیپین نیز نسبت به این رویداد ابراز نگرانی کرد؛ چراکه این رویداد در نزدیکی سد اسکای بورو که در داخل منطقه اقتصادی فیلیپین قرار دارد اما چین ادعای مالکیت بر آن دارد،‌اتفاق افتاد.

وی گفت: ما نسبت به سوءتفاهم‌های احتمالی نگران بودیم و بسیار خوب است که می‌دانیم هیچ رویداد غیرمنتظره و نامطلوبی رخ نداده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین