کد خبر: ۴۲۶۱۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱

قانون مهاجرتی ترامپ و افزایش مقاصد گردشگری و تحصیل به سمت آسیا

شرکت های فعال در عرصه گردشگری آسیا می گویند: اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا مبنی براعمال قانون ممنوعیت ورود مهاجران مسلمان به آمریکا، فارغ از هر نوع نتیجه ای،سبب شده تا آسیا به عنوان مقصد انواع گردشگری و ادامه تحصیل دانشجویان خارجی، مورد توجه بیشتر جهان قرار گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس جمهوری آمریکا اخیرا فرمان اجرایی را برای ممانعت از ورود اتباع کشورهای با جمعیت اکثریت مسلمان عراق، سوریه، ایران، سودان، لیبی، سومالی و یمن امضا کرده بود که توسط «جیمز رابرت» قاضی فدرال شهر سیاتل ایالت واشنگتن موقتا لغو شد.
دادگاه استیناف این پرونده پنجشنبه گذشته / 9 فوریه - 21 بهمن ماه/ با درخواست تجدید نظر دراین حکم مخالفت واعلام کرد که مستندات ارائه شده در این رابطه کافی نبوده است.
ترامپ با انتقاد شدید به رای دادگاه استیناف خطاب به قضات تایید کننده حکم تجدید نظر نوشت : شما را در دادگاه بعدی خواهیم دید.
به گزارش روز شنبه ایرنا،این اقدام ترامپ سبب شده تا بسیاری از فعالان عرصه گردشگری از تغییر مقاصد انواع گردشگری در جهان خبر دهند.
'تونی فرناندز' از مدیران گروه 'سی ایی او' که بزرگترین گروه مالی - هواپیمایی ایر – آسیا را تشکیل می دهد، در مالزی در روزهای اخیر در توئیتی پیشنهاد کرد با توجه به قانون جدید آمریکا اکنون وقت آن رسیده تا 10 کشور عضو پیمان آسه ان با استفاده از این شرایط ، تسهیلات گردشگری در آسیا را افزایش دهند .
طبق این گزارش مالزی مقصد مهم گردشگری درخاورمیانه با حدود 200 هزار نفر در سال 2016 میلادی بوده است که شهروندان امارات، عربستان ، عراق و قطر بیشترین تعداد راتشکیل می دهند. 
مالزی همچنین یکی از مقاصد اصلی گردشگری سلامت و گردشگری حلال با تولیدات غذایی دارای نشان 'حلال' به عنوان یکی از شاخص های مهم برای مسلمانان سراسر جهان در انتخاب مقصد گردشگری است. 
'یوساساک ساپاسورن ' مدیربخش دولتی گردشگری تایلند به رویترز گفت که تایلند نیز از ظرفیت افزایش گردشگری با توجه به محدودیتی که آمریکا علیه مهاجران اعلام کرده ، برخوردار است.
اقدام ترامپ علیه مهاجران کشورهای مسلمان با بازتاب های منفی گسترده ای در داخل و خارج از آمریکا توسط مردم ، نهادهای حقوق بشری ، شخصیت ها ، مسئولان و رهبران سیاسی ، مواجه شده است.
اکنون بسیاری از مسلمانانی که حتی در فهرست هفت کشور یاد شده نیستند، از سفر به آمریکا به دلیل ایجاد شرایط ناامن و غیرقابل پیش بینی برای آنها در این کشور پس از صدور این فرمان ، خودداری کرده اند.
'آلیشیا سیح' مدیر روابط عمومی و ارتباطات یک شرکت گردشگری سنگاپور به رویترز گفت: با توجه به نگرانی های ایجاد شده در مورد امنیت مسافران در خطوط هواپیمایی آمریکا ، برخی از مسافران آسیایی که حتی کشور آنها در فهرست ممنوعیت اعلام شده نیستند، ترجیح می دهند از خطوط آسیایی برای گردشگری خود استفاده کنند.
طبق این گزارش برخی از مسئولان دیگر خطوط هواپیمایی در کشورهای آسیایی نیز این موضوع را تائید کردند.
'کی سار تراد ' رئیس شورای اسلامی فدراسیون استرالیا می گوید ممنوعیتی که ترامپ به دنبال آن است نه تنها به افراد بی گناه صدمه می زند بلکه خسارات بسیار بزرگتری را به اقتصاد آمریکا و جایگاه بین المللی این کشور وارد می کند. 

**قانون ترامپ، آسیا و تغییر هدف گیری دانشجویان بین المللی 
همچنین پس از آنکه بسیاری از دانشجویان مسلمان از این قانون متضرر شدند، سایر دانشجویانی نیز که آمریکا را مقصد آموزشی خود قرار داده بودند ،با توجه به شرایط غیرقابل پیش بینی حاکم در آمریکا ، به دنبال یافتن مقاصد دیگری در جهان با دارا بودن شرایط 'امن 'برای ادامه تحصیل، هستند.
براساس سیستم کیو. اس ، دانشگاههای کشورهای مسلمان شرق آسیا در سال 2016 یکی از مقاصد اصلی دانشجویان برای ادامه تحصیل بودند . طبق این گزارش دانشگاههای مالزی، مجارستان، تایوان، آلمان ، چین تاپیه، اتریش، مکزیک و فرانسه در سال گذشته میلادی بیشترین دانشجویان خارجی را به خود اختصاص دادند که احتمالا قانون اخیر دولت جدید آمریکا این رتبه بندی را به طور موثر بهبود می بخشد.
موسسه 'کیو. اس' سالانه فهرستی از درجه بندی دانشگاه‎های برتر جهان را بر اساس نظرسنجی از هزارن نفر از استادان، دانشجویان، کارمندان دانشگاه و افرادی که به نوعی با دانشگاه سروکار دارند رتبه‎بندی می‎شوند.
واکنش نهادها و موسسات آموزش عالی بین المللی فعال در زمینه اعزام دانشجو به قانون جدید ترامپ علیه مهاجران ، نیز حاکی از تردید دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل در آمریکا و یافتن مقاصد جدید و امن دیگر در این زمینه است.
'آجای میتال' مدیر هندی شرکت بین المللی مشاوره آموزشی Placewell که در زمینه اعزام دانشجویان هندی به دیگر کشورها برای ادامه تحصیل فعالیت می کند به رویترز گفت که پس از این اقدام ترامپ، آلمان و سنگاپور دو کشوری هستند که گام های بیشتری برای جذب دانشجویان خارجی برداشته اند.
وی افزود: در واقع دانشجویانی که حتی توانایی رفتن به آمریکا و ادامه تحصیل در آن کشور را هم دارند نسبت به آینده خود دراین کشور نگران هستند، زیرا با توجه به اینکه دولت جدید آمریکا وعده قوانین سخت تر برای اشتغال مهاجران را در این کشور داده است، آنها قادر به کسب شغل مناسب در پایان تحصیل خود نخواهند بود . 
'میتال' تاکید کرد که اکنون بسیاری از دانشجویان به دنبال مقاصد دیگری برای ادامه تحصیلات عالی خود هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین