کد خبر: ۴۲۶۴۷۲
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰

ادامه تظاهرات علیه خشونت های پلیس فرانسه/اعتراض ها رنگ سیاسی گرفت

اعتراض ها به خشونت های پلیس فرانسه که در روزهای اخیر با خشونت چهارافسر پلیس این کشور علیه یک مرد 22 ساله سیاه پوست کلید خورد، با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف ادامه یافته و تبدیل به یک موضوع سیاسی شده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روز یکشنبه ایرناازخبرگزاری فرانسه، در همین ارتباط شب گذشته شهر «بوبینی Bobigny» واقع در حومه پاریس صحنه تظاهرات 2 هزار نفری مردم به ویژه جوانان بود.
معترضان به خشونت های پلیس فرانسه دراین تظاهرات با سردادن شعارهایی با مضمون «عدالت برای تئو» خواستار محاکمه پلیس هایی شدند که در روزهای اخیر به یک مرد سیاه پوست 22 ساله تجاوز کرده اند.

پنجره های شکسته، گاز اشک آور و کامیون سوخته شبکه «آر.تی.ال»، صحنه هایی است که در گزارش خبرگزاری فرانسه در تشریح تظاهرات روز گذشته به آن اشاره شده است؛ تظاهراتی که بیشتر شرکت کنندگان آن را جوانان تشکیل می دادند.
این خبرگزاری بااشاره به اینکه معترضان در مقابل دادگاه «بوبینی» تجمع کرده اند، یادآوری می کند که این منطقه واقع در «سِن سَن دونی Seine-Saint-Denis» تنها 10 کیلومتر از «اولنی سو بوآ Aulnay-sous-Bois» جایی که در آن یک جوان سیاه پوست 22 ساله در تاریخ 2 فوریه مورد تجاوز نیروهای پلس قرار گرفت، فاصله دارد.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به اینکه این اقدام به شدت به یک موضوع سیاسی تبدیل شده است، از افزایش تنش ها بین جوانان حومه نشین و نیروهای پلیس خبر می دهد.
درهمین ارتباط یک جوان 20 ساله که در تظاهرات دیروز شرکت کرده است، به خبرگزاری فرانسه می گوید: همیشه خود را کنترل کرده و سکوت کرده ایم و به خود سختی داده ایم.
«انیسا Anissa» یک تظاهرکننده 18 ساله نیز تاکید کرده است که «چطور می توان گفت که این اقدام یک حادثه است؟»
این صحبت ها اشاره به ادعاهای پلیس مبنی بر غیرعمدی بودن حادثه تجاوز به این جوان سیاه پوست دارد.

***اعتراض ها به آشوب کشیده شد
خبرگزاری فرانسه با اشاره به اینکه تظاهرات روزگذشته «بوبینی» پس از یک ساعت، با حمله به نیروهای پلیس مستقر در یک پل ادامه یافت، افزود: مردم به سمت این پلیس ها اشیائی پرتاب می کردند. صدای ترقه ها و حرکت تظاهرکنندگان در همه جا طنین افکنده بود. معترضین به سمت پنجره ساختمان ها و مبلمان شهری حمله کردند.

رئیس پلیس پاریس که تعداد تظاهرات کنندگان را حدود 2هزار تن تخمین می زد، در این زمینه گفته است: صدها تن از تظاهرکنندگان دست به تخریب و سوء استفاده از شرایط زدند.
در بیانیه منتشر شده پلیس پاریس، با اشاره به اینکه در این تظاهرات به ساختمان های عمومی و مراکز تجاری آسیب وارد شده، آمده است: چهار وسیله نقلیه، دو مغازه و یک ایستگاه اتوبوس تخریب و چندین سطل زباله به آتش کشیده شد.
رئیس پلیس پاریس با بیان اینکه نیروهای پلیس مجبور به مداخله برای نجات کودک خردسالی شدند که در یک وسیله نقلیه در حال سوختن، گرفتار شده بود، افزود: به این کودک خردسال آسیبی وارد نشده است.

فرماندار «سِن سَن دونی» نیز در واکنش، این «طغیان خشونت آمیز» که منجر به آسیب دیدن برخی «ساختمان های شورای شهرستان» شده است را به شدت محکوم کرد.
شبکه «آر.تی.ال» نیز با یادآوری اینکه یک کامیون این شبکه در جریان تظاهرات دیروز به آتش کشیده شده است، در بیانیه ای که در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار داد با محکوم کردن این خشونت ها، افزود: گروه رسانه ای این شبکه که در صحنه حاضر بودند، «شوکه شدند اما آسیب ندیدند.»
همچنین یک کامیونت شبکه «اروپ 1» نیز در جریان خشونت های دیروز مورد حمله قرار گرفت. «مارک مُسیه Marc Messier» ویرایشگر «آخرهفته» نیز با بیان اینکه در جریان یک انفجار شیشه جانبی خودرو شکست اما کسی آسیب ندید، افزود: رادیو در حال تهیه شکایتی در این زمینه است.

***خاتمه تظاهرات زیر گازهای اشک آور

خبرگزاری فرانسه یادآوری کرد: تظاهرات منطقه بوبینی اوایل شب گذشته زیر گازهای اشک آور خاتمه یافت.
بر اساس این گزارش، در شهر «تولوز» نیز 250 تن در آرامش و در حالی که در پشت یک بنر با این مضمون که «ما بازیچه دست پلیس ها نیستیم؛ محله های ما مرکز تیراندازی نیست» تجمع کردند.
در «نانت» دیگر شهر فرانسه که صحنه تظاهرات 300 تن از معترضان به خشونت های پلیس بود، شعارهایی مبنی بر «همه از پلیس متنفرند» سرداده می شد.
در اعتراض های اخیر به خشونت های پلیس در منطقه «سِن سَن دونی» که یکی از مناطق فقیرنشین فرانسه به شمار می رود، از جمعه شب تا شنبه گذشته هشت تن و شب ماقبل از آن 25 معترض دستگیر شدند.

خبرگزاری فرانسه با بیان اینکه «تئو» جوان سیاه پوست قربانی تجاوز روز 2 فوریه هنوز در بیمارستان بستری است، افزود: تاکنون برای یکی از چهار افسر پلیس درگیر در این پرونده به اتهام تجاوز و برای سه تن دیگر به اتهام خشونت اعلام جرم شده است.
منطقه مهاجر نشین «سِن سَن دونی» یکی از مناطقی است که در سال 2005 و پس از اینکه دو جوان با پناه گرفتن از دست نیروهای پلیس در یک نیروگاه برق جان خود را از دست دادند، به صحنه شورش مردمی تبدیل شد و اعتراض ها از این منطقه به دیگر شهرهای فرانسه رسید.
آن حادثه به سه هفته تظاهرات گسترده انجامید که در جریان آن قریب به 10 هزار خودرو و 300 ساختمان به آتش کشیده و وضعیت اضطراری ملی اعلام شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین