کد خبر: ۴۲۶۹۵۴
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳

دیده‌بان حقوق‌بشر ارتش سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کرد

دیده بان حقوق بشر در گزارشی مدعی شد که نیروهای دولتی سوریه در مناطقی که پیشتر در حلب تحت سیطره مخالفان بوده از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دیده‌بان حقوق بشر در گزارش جدید خود آورده است: هلیکوپترهای ارتش سوریه بین 17 نوامبر تا 13 دسامبر 2016 دستکم هشت بار از بمب‌های حاوی کلر در مناطق مسکونی حلب استفاده کرده‌اند.

هنوز سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی واکنشی به این گزارش نداشته است. سوریه و روسیه بارها استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ را تکذیب کرده‌اند.

دیده بان حقوق بشر در این گزارش به مصاحبه‌ها با شاهدان عینی و تحلیل فایل‌های ویدیویی و تصاویر و مطالب پایگاه‌های اجتماعی استناد کرده‌ است. در این گزارش آمده است که دیده بان حقوق بشر هیچ گونه سند و مدرکی دال بر دست داشتن روسیه در حملات شیمیایی به دست نیاورده است. در عین حال این نهاد بین‌المللی به نقش اصلی روسیه در کمک به دولت سوریه برای پس گرفتن حلب اشاره کرده است.

در این گزارش آمده است: حملات به کشته شدن 9 غیرنظامی از جمله چهار کودک و زخمی شدن 200 تن منجر شده است.

اولی سولفانج، معاون مدیر امور فوق العاده در دیده بان حقوق بشر گفت: روشی که در حملات شیمیایی به کار گرفته شده است، نشان می‌دهد که بخشی محوری از حمله بوده است. دلیل قوی وجود دارد مبنی بر اینکه این حملات شیمیایی با هماهنگی و با استراتژی کلی نظامی صورت گرفته و افسران عالیرتبه ارتش و فرماندهان عملیات حلب می‌دانستند از گاز کلر استفاده شده است.

سازمان ملل و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی اکتبر گذشته در تحقیقاتی که هدف آن مشخص کردن عاملان استفاده از سلاح شیمیایی است، مدعی شدند که نیروهای دولتی سوریه سه بار از گاز کلر بین سال‌های 2014 و 2016 استفاده کرده‌اند و داعش نیز از گاز خردل استفاده کرده است.

 شورای امنیت مهلت مأموریت کمیته تحقیقات مشترک سازمان ملل و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در این باره را تا نوامبر امسال تمدید کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین