کد خبر: ۴۲۷۱۸۸
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
توصیه مقام ارشد پیشین امریکایی به تیلرسون و دولت ترامپ؛

تیلرسون و ظریف ملاقات کنند/ترامپ باید منافع‌ ایران را در نظر بگیرد/ او نباید کانال‌ها و درهای مذاکره‌ با‌ تهران را ببندد

بهترین راه برای وضوح ارتباط میان طرفین و بیان‌نظر آمریکایی‌ها به ایران دیدار چهره به چهره است نه ارتباط از طریق یک واسطه./باز‌شدن کانال‌ها و ارتباط وزرای امور خارجه ایران و آمریکا دستاورد مهم دولت اوباما بود./دولت کانال‌های ارتباطی دولت اوباما با ایران را باز نگهدارد/اگر حادثه‌ای مثل بازداشت ملوانان آمریکایی در خلیج فارس امروز روی دهد حل آن با خط مشی فعلی دولت ترامپ بسیار دشوار است./ترامپ باید منافع ایران را نیز در نظر گیرد/ترامپ و تیمش در جهت عکس این مسیر حرکت کرده‌اند و خود را از نظر بین‌المللی منزوی ساخته‌اند/نشست مونیخ بهترین فرصت برای دیدار تیلرسون و ظریف.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- نشریه «فارین پالسی» در مطلبی به قلم «یان گلدنبرگ» رییس برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز برای امنیت امریکای جدید که پیشتر نیز به عنوان رییس بخش ایران در وزارت دفاع ایران فعالیت کرده است اشاره می‌کند که ترامپ یک قطعه بزرگ را در سیاستگذاری خود در قبال ایران فراموش کرده است و آن این که باید کانال‌های ارتباطی دولت اوباما با ایران را باز نگهدارد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ پالسی افزوده است که این باز‌ماندن کانال‌های دیپلماتیک است که می‌تواند امریکا را به نتیجه مطلوب برساند. پس از سه دهه خصومت میان دو کشور، باز‌شدن کانال‌ها و ارتباط وزرای امور خارجه ایران و امریکا دستاورد مهم دولت اوباما بود. این تحلیلگر اشاره می‌کند که اگر کانال‌های دیپلماتیک بسته شود ایران براحتی خود را قربانی رفتار غیر‌مسئولانه دولت ترامپ معرفی می‌کند.

تیلرسون و ظریف ملاقات کنند/درهای مذاکره با ایران را نبندید/ترامپ منافع ایران را درنظر گیرد

بهترین راه برای وضوح ارتباط میان طرفین و بیان‌نظر آمریکایی‌ها به ایران دیدار چهره به چهره است نه ارتباط از طریق یک واسطه. باز‌ماندن کانال‌های ارتباطی برای جلوگیری از حوادث در آبهای خلیج فارس ضروری است. در ژانویه ۲۰۱۶ میلادی اعضای نیروی دریایی امریکا پس از ورود به آبهای سرزمینی ایران از سوی سپاه بازداشت شدند و این تماس تلفنی مستقیم کری و ظریف بود که سبب شد آنان به سرعت آزاد شده و بحران رفع شود. اگر چنین حادثه‌ای امروز روی دهد حل آن با خط مشی فعلی دولت ترامپ بسیار دشوار است.

ایران اکنون در عراق و سوریه بازیگری مهم است. دولت ترامپ درباره توافق در سوریه با روسیه صحبت کرده است اما واقعیت آن است که این تنها روس‌ها نیستند که از دولت اسد حمایت می‌کنند و ایران سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی به خصوص از نظر حضور نیروهای انسانی در سوریه انجام داده است. در نتیجه، ترامپ باید منافع ایران را نیز در نظر گیرد. این نشریه در ادامه اشاره می‌کند که دولت اوباما استراتژی هوشمندانه‌ای را در پیش گرفت.

یان گلدنبرگ در ادامه اشاره می‌کند که با این حال، ترامپ و تیمش در جهت عکس این مسیر حرکت کرده‌اند و خود را از نظر بین‌المللی منزوی ساخته‌اند. انتقادهای ترامپ و مایکل فلین از توافق هسته‌ای و  صحبت از پاره‌کردن آن سبب شده تا همگان دولت امریکا را سرزنش کنند.

فرصت اولیه برای شروع تعامل و تماس هفته آینده در کنفرانس امنیتی مونیخ خواهد بود. رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا هنوز حضور خود را تایید نکرده است با این حال به نظر می‌رسد به احتمال زیاد محمد حواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در آنجا شرکت کند. در این نشست تیلرسون و ظریف باید با یکدیگر ملاقات کنند و از باز نگهداشتن کانال ایجاد‌شده توسط کری و ظریف اطمینان حاصل کنند. 

تیلرسون و ظریف ملاقات کنند/درهای مذاکره با ایران را نبندید/ترامپ منافع ایران را درنظر گیرد

او در پایان می‌نویسد: او در این دیدار باید مشخص کند که حتی اگر دولت ترامپ مخالف برجام است خود را ملزم به رعایت آن تا زمانی می‌داند که ایران به تعهدات خود پایبند باشد. آمریکا باید نشان دهد که در مذاکره با ایران را نخواهد بست. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین