کد خبر: ۴۲۷۵۵۲
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۶

هیئت ۵ نفره‌ ایران پنجم اسفندماه به عربستان اعزام می‌شوند/برای بیمه اصحاب رسانه ۴۰ میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهی داریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هیئت پنج نفره‌ای پنجم اسفندماه به عربستان اعزام شده و ما در نامه‌ای که این هیئت به همراه خواهد داشت شروط خود را به وزیر حج عربستان نوشتیم.
آفتاب‌‌نیوز :
سید رضا صالحی امیری عصر امروز در نشست با اصحاب رسانه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ضعف اطلاع‌رسانی در دولت یازدهم، اظهار داشت: سیاست ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبتنی بر اصل ایجاد ثبات و آرامش در همه حوزه‌ها و پرهیز از هرگونه تنش بوده و این سیاست به این معنا است که در فضای پرمناقشه امکان کار فرهنگی نیست.

وی افزود: ثبات و آرامش فرهنگی و دارا بودن گفتمان فرهنگی، اعتدال فرهنگی مبتنی بر عقلانیت فرهنگی، انسجام، تنوع و دیانت فرهنگی لازمه توسعه فرهنگی است که از این منظر تمام تلاش ما برای طراحی یک الگوی مدیریت استراتژیک در نظام فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: دستگاه بزرگ فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند یک الگوی استراتژیک، جامع، همه جانبه و آینده نگر است و با داشتن ده‌ها ماموریت اصلی نمی‌تواند به صورت بخشی، روزمره و سلیقه‌ای اداره شود.

صالحی امیری عنوان کرد: رویکرد ما در حوزه معاونت مطبوعاتی و رسانه‌ای شفاف‌سازی، عدالت‌محوری و توزیع منابع و امکانات در اقصی نقاط کشور و پرهیز از تمرکز امکانات و منابع در تهران بوده و به عبارت دیگر شعار ما در حوزه عدالت‌محوری این است که «تهران ایران نیست».

وی ابراز کرد: جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها باید به استان‌ها و در سطح بعد به شهرستان‌ها منتقل شوند، باید به کشف استعدادهای استانی کمک کنیم، زیرا ما می‌توانیم با توجه به سرمایه‌های استانی تحول بزرگی در حوزه فرهنگ ایجاد کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتماد به استان‌ها و حمایت از آنها را سرلوحه کار خود عنوان کرد و ادامه داد: در این دوره واگذاری مسئولیت‌ها به خانه‌ها، انجمن‌ها و نهادهای صنفی فرهنگ سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.

به گزارش تسنیم، صالحی امیری گفت: آسیب‌شناسی نسبت به عملکرد 3.5 سال گذشته نیاز کنونی ما است، در حوزه مطبوعات کارهای بزرگی انجام شد که قانونمند شدن و نفی تبعیض یکی از این اقدامات محسوب می‌شود و امروز در توزیع یارانه‌ها نشریات بومی از امتیاز بیشتری برخوردار هستند.

وی افزود: در یک سال گذشته بیش از دو هزار و 500 مجوز نشریه صادر کردیم و امروز ما مفتخریم که بیش از نیمی از رسانه‌های ما در استان‌ها به فعلایت مشغول هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در 9 ماهه امسال 64 میلیارد تومان یارانه مطبوعات در بخش‌های مختلف پرداخت کردیم، گفت: نظام یارانه‌ها در همه حوزه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بازنگری شود.

صالحی امیری با اشاره به اینکه در حوزه معاونت مطبوعاتی، شفاف‌سازی مهم‌ترین اولویت است، در رابطه با بیمه مطبوعات نیز گفت: در مجموع در بانک اطلاعات صندوق هنر هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‎نگاران کشور، 47 هزار نفر عضو بوده که از این تعداد تا قبل از دهه فجر 18 هزار و 700 نفر بیمه تأمین اجتماعی بودند و این تعداد تا پایان سال به 30 هزار نفر افزایش می‌یابد که از این 30 هزار نفر، هشت هزار نفر اصحاب رسانه هستند.

وی ادامه داد: نظارت بر چاپ و نشر کتاب به دلیل ارتقای سطح آگاهی و دانش اصحاب قلم و آشنایی آنها به مبانی نظام امروز در بهترین وضعیت خود قرار داشته و در سه سال گذشته 220 هزار مجوز نشر صادر شد.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در 9 ماه سال 95،  67 هزار مجوز در حوزه نشر صادر شده که از این تعداد 14 هزار ترجمه، 45 هزار چاپ اول و بقیه چاپ دوم به بالا هستند، گفت: آمار میزان اعمال نظارت در این حجم بزرگ بسیار محدود بوده و دلیل آن آشنایی اصحاب قلم به خطوط قرمز نظام است.

صالحی امیری در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به خطوط قرمز نظام، گفت: خطوط قرمز نظام شامل دین اسلام، انقلاب اسلامی، وحدت نظام و رهبری است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این خطوط اعتقاد دارد.

وی افزود: خوشبختانه اکثریت قاطع مولفین و ناشرین ما همه خطوط قرمز نظام را رعایت می‌کنند و هر کتاب، نشریه‌، روزنامه، سایت یا خبرگزاری‌ که بخواهد وحدت ملی را مخدوش کرده یا خشونت را ترویج دهد یا به مبانی اصلی نظام خدشه‌ای وارد کند اعلام نظارت قانونی خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر علت فروش کتاب ترامپ به عنوان ظالم‌ترین دشمن مردم ایران در نمایشگاه کتاب یاسوج، گفت: وقتی هیئت نظارت چاپ این کتاب را تشخیص داده، حتما از یک منطق برخودار است.

صالحی امیری در رابطه با اعزام حجاج ایرانی به عربستان نیز گفت: هیئت پنج نفره‌ای پنجم اسفندماه به عربستان اعزام شده و ما در نامه‌ای که این هیئت به همراه خواهد داشت شروط خود را به وزیر حج عربستان نوشتیم که تأمین کرامت حجاج و پرداخت دیه حجاج شهید از مهم‌ترین این شروط است، ما معتقد به اعزام حجاج هستیم، اما به این هم اعتقاد داریم که این کار باید عزتمندانه باشد و اگر وزیر حج عربستان شروط ما را بپذیرد به طور قطع نسبت به اعزام حجاج اقدام می‌شود.

وی درباره کمک ویژه به استان محروم کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: ما در توزیع اعتبارات به چند استان توجه ویژه کرده‌ایم که کهگیلویه و بویراحمد یکی از این استان‌ها است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مشکل مسکن خبرنگاران در حال بررسی بوده و تسهیلات کم بهره می‌تواند به حل این مشکل کمک کند، اظهار کرد: راجع به معافیت مالیاتی اصحاب رسانه نیز جلساتی برگزار کردیم و در حال تدوین توافق‌نامه با سازمان مالیاتی برای معافیت مالیاتی اصحاب رسانه هستیم، علاوه بر این، جهت بیمه اصحاب رسانه حدود 40 میلیارد تومان  به تأمین اجتماعی بدهی داریم که این بدهی در حال تسویه است.

صالحی امیری در ادامه به بیان دیدگاه خود درباره موسیقی پرداخت و تصریح کرد: موسیقی نیاز جامعه است، جامعه ایران در ادوار تاریخی با این هنر خو پیدا کرده و این هنر بخشی از مصرف فرهنگی جامعه است که ابعاد مختلفی از جمله آیینی و محلی دارد، این هنر بخشی از نیاز و بیان دردهای جامعه بوده، اما مبنای ما در این حوزه شرع و قانون است هیچکس نمی‌تواند با وضع قانون‌های محلی مانع از انجام فعالیت‌های فرهنگی شود.

وی افزود: در چند ماه گذشته مانند قبل فعالیت موسیقی به مفهوم اجرای زنده وجود داشته، اما نکته حائز اهمیت این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرفا در موسیقی خلاصه نشده و من این بحث را انحرافی و نوعی بازی سیاسی توسط سیاسیون می‌دانم و نباید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تنها در موسیقی خلاصه کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره افزایش شکایت‌ها از مطبوعات در دولت یازدهم هم گفت: باید مرز بین نقد و تخریب در کشور مشخص شود، دولت از نقد استقبال می‌کند اما تخریب دولت تخریب نظام است، هدف تخریب انتقام جویی و ناکارآمد نشان دادن خدمات دولت است در حالی هدف نقاد شناسایی آسیب‌ها و رفع آنها است و از این منظر دولت گوش شنوا داشته و از نقد استقبال می‌کند اما تخریب را یک رویکرد غیراخلاقی می‌داند.

صالحی امیری امروز با بیان اینکه رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری جزء اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، به برگزاری مداوم نمایشگاه‌های کتاب در سطح کشور اشاره داشت و تصریح کرد: 89 نمایشگاه در سه سال گذشته در سطح کشور برگزار کردیم که در این نمایشگاه‌ها، علاوه بر حضور ناشرین از سراسر کشور، کمک‌های یارانه‌ای هم خواهیم داشت.

وی بیان کرد: در حال نهایی کردن سازمان نظام صنفی رسانه در دولت هستیم و این موضوع چند جلسه آینده پس از تصویب در کمیسیون فرهنگی، در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود، که با تشکیل این سازمان بخش زیادی از اختیارات حوزه رسانه به خود صنف واگذار می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه سازمان نظام صنفی هنر هم در حال تنظیم پیش نویس است، ادامه داد: مبنای ما قانون گرایی و عمل ما شفاف خواهد بود، ما معتقد هستیم بزرگ‌ترین سرمایه کشور اعتماد مردم است و بدون اعتماد عمومی نمی‌توانیم به هدف برسیم و اصحاب رسانه حلقه واسط ما با مردم هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین