کد خبر: ۴۲۷۶۱۳
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰

جابری انصاری: سند نظارت بر آتش‌بس سوریه نهایی شد/اجلاس بعدی در ماه آینده

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه: سند کمیته مشترک نظارت بر آتش بس و آئین کاری این کمیته در دومین اجلاس بین المللی سوریه در آستانه نهایی شد.
آفتاب‌‌نیوز :
حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در ارتباط تلفنی با بخش خبری 21 شبکه یک سیما در روز پنجشنبه گفت: اجلاس آستانه 2 در دو روز گذشته مجموعه‌ای از نشست‌های دو جانبه و تخصصی داشت و امروز(پنجشنبه) بعدازظهر هم نشست عمومی این اجلاس برگزار شد.

وی ادامه داد: مذاکرات نهایی توسط هیئت‌های سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در قالب کنفرانس 2 انجام و این سند امروز نهایی شد.

جابری انصاری گفت: این 3 کشور در مذاکرات آستانه یک توافق کردند برای تثبیت آتش بس ایجاد شده در سوریه، این کمیته 3 جانبه را ایجاد کنند و در بیانیه اجلاس آستانه 1 بر تشکیل این کمیته تأکید شد.

وی افزود: آئین کاری این کمیته نظارت در قالب اجلاس آستانه 2 شکل گرفت و به توافق هر سه کشور رسید. 

سرپرست هیئت ایران در نشست آستانه، تحکیم رژیم آتش بس، تقویت اقدامات اعتمادساز میان طرفین و بحث درباره همه مسائل مرتبطی را که می‌تواند به مذاکرات سوری- سوری کمک کند از اهداف اساسی این کمیته بیان و اضافه کرد: این کمیته جلسات منظمی خواهد داشت و نظارت بر آتش بس را پیگیری می‌کند.

جابری انصاری افزود: مذاکرات آستانه روندی طولانی است که آغاز شده، اما به نظر می‌رسد در مجموع، گام‌های نخست آن مطمئن برداشته شده است.

وی درباره علت تأخیر هیئت ترکیه و معارضان سوریه برای شرکت در این اجلاس گفت: آنچه توسط ترکیه اعلام شد دلایلی فنی بود و تأخیر در وصول دعوتهای آنها برای آستانه 2 و گرفتاری وزارت امور خارجه آنها در ارتباط با سفر منطقه‌ای رئیس جمهور ترکیه بود.

به گزارش تسنیم، معاون عربی و آفریقا وزیر امور خارجه ادامه داد: در طول 2 روز گذشته مجموع نشستهای تخصصی برگزار شد و با رسیدن هیئت ترکیه نتیجه این نشستها در قالب 3 جانبه نهایی شد و نشست عمومی اجلاس بعدازظهر امروز با حضور سه کشور ضامن روسیه، ترکیه و ایران و هیئت اعزامی دولت سوریه و هیئت اعزامی از سوی گروه‌های مسلح برگزار شد. 

سرپرست هیئت ایران در نشست آستانه با بیان اینکه در نشست عمومی در مقایسه با نشست کنفرانس آستانه یک فضای آرام‌تر و دوستانه‌تری حاکم بود، گفت: قرار گرفتن طرف‌های سوری دولت سوریه و گروهای مسلح پیرامون یک میز و در کنار یکدیگر در کنار سه کشور ضامن، تحول مثبتی بود.

جابری انصاری افزود: در مجموع دو کار در قالب اجلاس آستانه انجام شد؛ یکی اینکه تثبیت آتش بس و تعیین کمیته نظارت بر آتش بس که همه جزئیات مرتبط با آتش بس را پیگیری خواهد کرد و بر موارد نقض نظارت خواهد داشت و دوم، نظارت سه کشور اصلی موثر در تحولات سوریه برای تسهیل گفت‌وگوهای سوری- سوری جدی میان دولت و گروه‌های اپوزیسیون سوریه در جهت رسیدن به توافق که به بحران این کشور پایان خواهد داد.

وی گفت: همه مسائل مرتبط با آتش بس، تثبیت آن و ایجاد آشتی درسوریه در قالب نظارتی که مشخص شد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

جابری انصاری افزود: یکی از مواردی که در آئین کار کمیته سه جانبه مورد تاکید قرار گرفت تعیین همه جزئیات مربوط به آتش بس به ویژه جداسازی گروه‌های سوری که به روند آشتی و آتش بس پیوسته‌اند با گروه‌های النصره و داعش است. 

سرپرست هیئت ایران در نشست آستانه ادامه داد: اجرای این بند یکی از مهمترین زمینه‌هایی است که اگر با جدیت اجرا شود اقدامی بزرگ به سمت آشتی و آرامش در سوریه خواهد بود و مخالفت را به معنای مسالمت آمیز و سیاسی آن در روند آشتی ملی تبدیل خواهد کرد و اقدامات و گروه‌های تروریستی را در انزوا قرار خواهد داد.

جابری انصاری افزود: اجلاس آینده آستانه بر اساس توافق اولیه‌ای که در مشورت‌های دیپلماتیک نهایی خواهد شد در کمتر از یک ماه دیگر برگزار خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین