کد خبر: ۴۲۷۸۸۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
نشریه الشرق الاوسط مطرح کرد:

سناریوهای محتمل برای ایران پساهاشمی/چشم‌انداز حیات سیاسی اصلاح‌طلبان/ریاست موحدی‌کرمانی در مجمع تمدید می‌شود؟

همسویی آیت‌الله هاشمی با اصلاح‌طلبان بدنبال ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد بیشتر شد. آیت‌الله هاشمی در ایجاد وحدت بین اصلاح‌طلبان و سازماندهی آن با توجه به خط مشی عملگرایانه خود موفقیت زیادی کسب کرد. اکنون اما فقدان این مرد از صحنه سیاست ایران علامت سوال زیادی را در برابر چشم‌انداز حیات اصلاح‌طلبان در سیاست ایران قرار داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- نشریه «الشرق الاوسط» نزدیک به عربستان سعودی در مقاله‌ای تحلیلی به قلم «عادل السلمی» به فوت آیت‌الله هاشمی و پیامدهای آن و سناریوهای احتمالی پس از آن اشاره کرده و می‌نویسد: واقعیت آن است که شخص دیگری نمی‌تواند خلاء ایجاد‌شده را پر کند.»

به گزارش آفتاب‌نیوز، نویسنده افزوده است: آیت‌الله هاشمی به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران نقش مهمی را در عرصه مشورتی ایفا می‌کرد. او عهده‌دار ریاست مجمعی بود که وظیفه‌اش حل و فصل اختلافات شدیدی بود که معمولا میان دولت و مجلس روی می‌داد. این موقعیت آیت‌الله هاشمی را در کسوت مردی عملگرا قرار داد بود. شایان ذکر است که این مجمع براساس پیشنهاد شخص او به آیت‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده بود. زمانی که او رییس‌جمهور بود مجمع نقش چشمگیری نداشت با این حال، از زمان ریاست‌جمهوری رییس دولت اصلاحات به این سو این مجمع نقش بی‌سابقه‌ای پیدا کرد.» 

این روزنامه با اشاره به انتصاب آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی ۸۵ ساله به‌جای آیت‌الله هاشمی به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره می‌کند که تا زمان انتخابات، او ریاست را برعهده خواهد داشت. در این میان ممکن است رهبر ایران ریاست موحدی‌کرمانی را تمدید کرده و مدت زمان تصدی سایر کرسی‌ها را نیز تمدید نمایند. 

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که فوت آیت‌الله هاشمی باعث ایجاد نگرانی در میان اصلاح‌طلبان و میانه‌روها شده است. او شخصیت مهمی در میان اردوگاه اصلاح‌طلبان پس از انتخابات سال ۲۰۰۵ میلادی داشت. در آن زمان رییس پیشین دولت اصلاحات به آیت‌الله هاشمی نزدیک شد. اصلاح‌طلبان فاقد رهبرانی بودند که بتوانند گشایشی حاصل کنند. اصلاح‌طلبان متقاعد شده بودند که باید به آیت‌الله هاشمی نزدیک شوند تا بتوانند از موضع خود در برابر محافظه‌کاران و در میان آنان دفاع کنند. همچنین واقعیت آن بود که حمایت طرفداران و وزرای دولت هاشمی از نامزدی رییس دولت اصلاحات در انتخابات سال ۱۹۹۷ میلادی بود که سبب برد او در انتخابات در برابر رقیبش شد. پس از آن، همسویی آیت‌الله هاشمی با اصلاح‌طلبان بدنبال ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد بیشتر شد. آیت‌الله هاشمی در ایجاد وحدت بین اصلاح‌طلبان و سازماندهی آن با توجه به خط مشی عملگرایانه خود موفقیت زیادی کسب کرد. اکنون اما فقدان این مرد از صحنه سیاست ایران علامت سوال زیادی را در برابر چشم‌انداز حیات اصلاح‌طلبان در سیاست ایران قرار داده است.»

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که رییس دولت اصلاحات قادر به یکپارچه و متحد‌کردن جناح‌ها و احزاب مختلف اصلاح‌طلب نیست این در حالیست که چنین قابلیتی در آیت‌الله هاشمی دیده می‌شد. در نتیجه، در آینده‌ای نزدیک اصلاح‌طلبان بیش از عامل محبوبیت در میان مردم نیازمند عاملی تنظیم‌کننده و ایجاد‌کننده توازن و تعادل هستند. در نهایت آن که آیت‌الله هاشمی بسیاری از قطب‌های اصلاح‌طلبان را علیرغم اختلاف‌نظر آنان با یکدیگر زیر یک چتر جمع کرده بود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
0
2
اصلاح طلبان با درایت در این شرایط عمل خواهند کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
0
2
"فوت آیت‌الله هاشمی باعث ایجاد نگرانی در میان اصلاح‌طلبان و میانه‌روها شده است"
همه انسانها زماني كه اجل شان برسد بايد بروند و هيچكس ماندني نيست.
بنابراين اگر همه مان ياد بگيريم كه به ياري حق تعالي، همواره ايمان و اتكال‌مان به خداوند قادر متعال را بسيار محكم و استوار گردانيم، خلوص نيت و صداقت و راستي و درستي را پيشه خود گردانيم و دوستان و بندگان حقيقي خداوند يگانه را دوست و دشمنانش را دشمن داريم، آنوقت مي بينيم كه ما هم مي توانيم همچون آيت الله بزرگوار آقاي هاشمي رفسنجاني، وزنه اي سنگين براي حفظ دين و اسلام و ميهن عزيز اسلامي مان باشيم و نگراني بابت نبود ايشان نداشته باشيم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
0
مگه داریم مگه میشه؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین