کد خبر: ۴۲۷۹۳۷
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱

شایع‌ترین علت مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماهه چیست؟/ چاقی، مشکل جدید کودکان

رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت با بیان اینکه اجرای برنامه سلامت کودکان در کشور قدمتی ۷۵ ساله دارد، گفت: شایع‌ترین علت مرگ کودکان در کشور سوانح و حوادث است.
آفتاب‌‌نیوز :
 به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، دکتر سیدحامد برکاتی افزود: برنامه سلامت کودکان بازبینی و برخی مواردی که قبلا نبوده، در آن گنجانده شده است. بازنگری این برنامه ۳ سال به طول انجامید هرچند مدت ۱۵ سال است که برنامه ادغام یافته در گروه‌های سنی کودکان را اجرا می‌کنیم.

وی افزود: برنامه سلامت کودکان با واکسیناسیون در کشور شروع شد. از سال ۸۰ این برنامه ادغام شده و برنامه جدید تحول مبتنی بر همه گروه های سنی را در خود دارد. در فرآیند بازنگری این برنامه، کمیته راهبری در سال ۹۳ تشکیل شد و کمیته‌های علمی کودک سالم و مانا ابتدا در چهار شهرستان اجرا شد و سپس با ارائه متحوای علمی برنامه در جلسه مدیران گروه و هیات بورد و اصلاح نهایی در دست اقدام قرار گرفت.

برکاتی تاكيد کرد: مشکل اصلی ما به جز در مناطقی معدود، سوء تغذیه نیست، بلکه اضافه وزن و چاقی بچه‌هاست که در برنامه جدید برای مهار آن برنامه‌هایی ارائه شده است.

وی شایع‌ترین علل مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماهه را حوادث و سوانح اعلام کرد و افزود: ۲۰ درصد علل مرگ کودکان در این سن سوانح است. ۲۰ درصد بچه های زیر ۷ سال کشور چاق هستند و کوتاه قدی نیز ۶.۷ درصد است و ۴۰ درصد بچه ها نیازمند بررسی وضعیت تکاملی شان هستند.

برکاتی دوره‌های زمانی حساس در رشد مغزی کودکان را سال‌های مدرسه، سال‌های پیش دبستان دانست و گفت: بهترین مکان برای کودک تا سه سالگی، دامان مادر است.

وی در پایان گفت: شغل اصلی کودک بازی است و ۳۴ درصد بچه ها امکان پرداختن به این شغل‌شان را ندارند. همچنین بچه ها تا ۲ سالگی نباید تلویزیون نگاه کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین