کد خبر: ۴۲۸۶۹۲
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴

نامه سرگشاده ماکیاولی به دونالد ترامپ!

سایت «سالون» با انتشار مطلبی تحت عنوان نامه سرگشاده ماکیاولی به ترامپ در شکلی تخیلی نوشته که ماکیاولی در این نامه پیروزی استادانه ترامپ را به او تبریک گفته است اما برخی از درس‌هایی را به او داده که به نظرش ترامپ در اجرای آن‌ها شکست خورده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- نیکولو ماکیاولی فیلسوف سیاسی معروف ایتالیایی را کم‌تر کسی است که نشناسد. او بخش عمده عمر خود را صرف توصیه به حاکمان کرده است. برخی به او اتهام زده‌اند که حامی حاکمان اقتدارگرا و در طرف ستمگران بوده است‌؛ علت آن نیز نگارش کتابی به نام «شهریار» از سوی او بوده است که برای خانواده مدیچی نوشته است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت «سالون» با انتشار مطلبی تحت عنوان نامه سرگشاده ماکیاولی به ترامپ در شکلی تخیلی نوشته که ماکیاولی در این نامه پیروزی استادانه ترامپ را به او تبریک گفته است اما برخی از درس‌هایی را به او داده که به نظرش ترامپ در اجرای آن‌ها شکست خورده است. 

نامه سرگشاده ماکیاولی به دونالد ترامپ!

این سایت در مطلب طنزآمیز خود می‌نویسد: «مشروح نامه بدین شرح است: از نیکولو ماکیاولی به دونالد ترامپ. موضوع: توصیه. همان‌طور که می‌دانید ارزش واقعی یک شاهزاده آن است که او چگونه به دنبال مدیریت امور باشد. با توجه به افزایش قدرت‌تان ابتدا باید به شما پیروزی استادانه‌ بر مخالفان را تبریک بگویم. این قابل ستایش است. سزار نیز از اختلافات موجود استفاده کرد و توانست به قدرت برسد شما نیز از اختلاف درون جناح‌های حزب دموکرات حزب رقیب و مخالف استفاده کردید و به قدرت رسیدید. باید به شما توصیه کنم که قابلیت ربودن فرصت‌ها یکی از فضیلت‌های مهم است. هم‌چنین قابلیت شما در استفاده از متحدان پنهان و این‌ها همگی برای من قابل ستایش هستند. با این حال، اجازه دهید به شما هشدار دهم که احتیاط کنید چرا که این روش موفقیت شما ممکن است به سقوط‌تان بیانجامد. اگاتوکلس، خودکامه سیراکیوز را در نظر گیرید. فردی که با کشتار شهرندانش به قدرت رسید با این حال او در نهایت با قورت دادن خلال دندان خفه شد.» 

نویسنده در ادامه این نامه تخیلی ماکیاولی به ترامپ می‌نویسد: «شما گناهانی را مرتکب شده‌اید، چون فحاشی به دشمنان‌تان. این کار ممکن است به پیروزی شما منجر شده باشد اما با هزینه‌های زیادی برای تان همراه خواهد بود. این دشمنان نفرت‌شان از شما را نگه می‌دارند؛ نفرت در آینده بزرگتر از امروز خواهد شد و می‌تواند شما را شکست دهد. سرنوشت گراکوس را به یاد آورید. او سخنرانی بزرگ در روم بود و فرماندهی ارتشی را در دست گرفت که می‌خواست زمین‌های پراکنده رم را از اشراف گرفته و میان طبقات پایین پخش کند. او ارتش بردگان را در برابر اشراف قرار داد و هر کسی که رهبری اور ا سرزنش می‌کرد را با مجازات مرگ مواجه می‌ساخت. اشراف به مخالفت با او پرداختند و سرانجام او کشته شد. کلمات شما نیز به تنهایی می‌توانند کاری کنند که دشمنان‌تان مانند گرگ‌های تشنه به خون‌تان منتظر فرصتی مناسب برای انتقام‌گیری باشند». 

این سایت در ادامه به طنز درباره ارتباط ترامپ و پوتین از زبان ماکیاولی می‌نویسد: «شما متحدانی را نیز در خارج از مرزهای حکمرمانی خود بدست آورده‌اید که به قرار‌گیری شما در قدرت کمک کرده‌ و کاری کرده‌اند که به دلیل عدم ریشه‌ای که دارید وابسته به آن‌ها هستید. اما متحدان‌تان چیز کمی دارند که به شما بدهند. به روسیه توجه کنید جایی که فساد به مثابه یک سرطان به جان دولت و مردم افتاده است و شاهزاده‌اش از شما برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند. هنگامی که دشمنان واقعی‌تان به سراغ شما می‌آیند، به‌جای آن‌که کمکی واقعی از متحدان دریافت کنید قطعا با وعده کمک مواجه خواهید بود. این موضوع را در زمان حمله پادشاه ناپل که متحد ناپل بود دیدیم.  درخواست کمک از بولونیا و میلان صورت گرفت اما کمکی نشد. در نیتجه مانند سزار مراقب باشید تا پیش از نیمه ماه مارس در جایگاه خود متزلزل نشوید؛ در خانه خود و در سرتاسر دریاها کسانی به سراغ‌تان خواهند آمد که شبیه گرگ هستند؛ شما آن زمان نه شمشیری دارید و نه سپری برای دفاع از خود». 

ماکیاولی در ادامه می‌نویسد: «هنوز زمان برای یادگیری، خواندن، چگونه نوشتن و چگونه ادا کردن است به نوعی که درخور یک شاهزاده باشد که باید به خوبی صحبت کند و شما باید صادق به نظر برسید حتی اگر گاهی اوقات لازم است که دروغ بگویید. با این حال، شما تاکنون در نمایش این فضیلت شکست خورده است. شما با اغراق‌گویی سعی می‌کنید به جلب رضایت برخی بپردازید و به برخی دیگر هشدار می‌دهید و آنان احساس خطر می‌کنند. حرف آخر من این است که موقعیت خود را با حماقت‌های‌تان تلف نکنید‌. کاری نکنید که هر اقدام بعدی سبب تشدید اشتباهات قبلی شما شود. کاری نکنید که انتخاب‌های مشاوران سبب شود که خودتان به خویشتن خیانت کنید و به یاد بیاورید که نخستین معیار برای سنجش یک حاکم نگاه کردن به مردانی است که در اطراف او حضور دارند. کسانی که صرفا چاپلوسی کنند و یا آن که رویکرد وحشیانه‌ای داشته‌اند و در اطراف شما باشند کاری می‌کنند که به ضررتان تمام شود. این چاپلوسان سبب می‌شوند تا شما فاقد مشاوران خوبی باشید؛ آن هم ‌در زمان‌های حساس که به آن‌ها نیاز دارید. مشاوران کنونی شما سبب شکست‌تان خواهند شد و فراتر از آن شما وزرایی را برای برعهده‌گیری وزارتخانه انتخاب کرده‌اید که دانش لازم را ندارند. بن کارسون و ریک پری از جمله این افراد هستند در نتیجه، کابینه خود را با حماقت تشکیل داده‌اید. با مشورت با احمق‌ها نیز کابینه احمقی خواهید داشت. در نتیجه، آن‌ها در کنار شما تصویری از حماقت‌تان را نشان خواهند دادو» 

ماکیاولی در این‌ نامه سرگشاده خیالی در انتها می‌نویسد: «در پایان باید اتقادی نسبت به رویکرد شما در قبال نهادهای سیاسی داشته باشم. همان‌گونه که در روم قدرت دولت میان مشاوران، سناتورها و قضات تقسیم شده بود پدران شما نیز نظام تفکیک قوای مطلوبی را در جمهوری‌تان ایجاد کردند که در ‌آن رییس جمهوری، نمایندگان کنگر و قضات حدود اختیارات و صلاحیت‌های‌شان مشخص است. شما از طریق قرار دادن خود در برابر قضات و تهدید و سرزنش کردن آن‌ها، دولت‌تان را در موضع ضعف قرار می‌دهید. شما خود را حامی مردم و مدافع حقوق آنان نشان می‌دهید در حالی که نه تنها در راستای منافع آنان عمل نمی‌کنید بلکه در راستای منافع خانواده اشرافی خود اقدام می‌کنید. به یاد داشته باشید که تضاد منافع میان غنی و فقیر در روم بزرگ نیز بروز کرد و باعث ایجاد اختلاف در درون جمهوری شد». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین