کد خبر: ۴۲۹۶۰۲
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰

سکوت محمدیان پس از ۱۸ ماه شکست: دست روی قرآن می گذارم که دوپینگ نکردم

کشتی‌گیر خوش آتیه و پسر محجوب کشتی ایران در اتفاقی عجیب و غیر قابل باور به علت ارتکاب به دوپینگ با محرومیتی چهار ساله از سوی اتحادیه جهانی کشتی مواجه شد.حال پس از یک سال و نیم از این اتفاق او در مصاحبه با ایسنا سکوتش را شکست و درباره این ماجرا توضیح داد.
آفتاب‌‌نیوز :

محمد حسین محمدیان یک سال پس از حضور در تیم ملی موفق شد در مسابقات جهانی ۲۰۱۴ با ۲۲ سال سن به مدال ارزشمند برنز برسد و یک سال پس از آن نیز طلای ۲۰۱۵ آسیا را بر گردن بیاویزد تا خبر از ظهور چهره ای مستعد و آینده‌دار در کشتی ایران و جهان و یک جانشین شایسته برای رضا یزدانی در تیم ملی بدهد اما تنها یک اتفاق کافی بود تا همه چیز به یکباره نقش بر آب شود.

۲۲آذرماه ۹۴ خبری تلخ و غیرقابل باور منتشر شد؛ محمد حسین محمدیان دارنده مدال‌های برنز جهان در سال ۲۰۱۴ و طلای آسیا در سال ۲۰۱۵ به علت ارتکاب به دوپینگ به مدت ۴ سال از حضور در تمامی میادین کشتی محروم شد تا این کشتی‌گیر بی حاشیه و سر به زیر در سن ۲۳ سالگی با محرومیتی تلخ و طولانی مدت مواجه شود. اینکه کشتی گیری چون او مرتکب دوپینگ شده باشد برای همه غیرقابل باور و بسیار تلخ بود اما واقعیت داشت و گریزی هم از آن نبود.

علت دوپینگ محمدیان وجود ماده متاسترون متابولیت در خون این کشتی گیر بود. عسکری محمدیان دارنده ۲ مدال نقره المپیک و پدر محمدحسین که خود نیز  به عنوان یکی از کشتی‌گیران با اخلاق و بدون حاشیه ایران بوده، پس از این اتفاق و در گفتگو با ایسنا تاکید کرد قسم می‌خورد که پسرش مرتکب دوپینگ نشده و حقایق این اتفاق را یک روز خواهد گفت.

حال پس از گذشت زمانی در حدود یک سال و نیم از این اتفاق تلخ محمد حسین محمدیان سرانجام سکوتش را شکست و برای اولین بار در گفتگو با ایسنا درباره این اتفاق و آخرین وضعیت خود توضیحاتی را ارائه کرد.

محرومیت محمد حسین محمدیان از نهم مهر ماه ۹۴ به مدت چهار سال و درست چند ماه بعد از قانون سختگیرانه افزایش محرومیت دوپینگ ورزشکاران از ۲ سال به ۴ سال اجرایی شد. با توجه به این که دوپینگ وی خارج از مسابقات رسمی صورت گرفته و از سوی دیگر او برای نخستین بار مرتکب چنین عملی شده، احتمال کاهش این محرومیت وجود دارد.

بر همین اساس نیز فدراسیون کشتی و در راس آن رسول خادم، رییس فدراسیون و عضو هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی که علاقه زیادی هم به شاگرد خوش آتیه خود داردشدیدا پیگیر این موضوع است تا محرومیت محمدیان را به ۲ سال کاهش دهد.؛ موضوعی که تنها روزنه امید محمدیان برای بازگشت دوباره به تشک کشتی است.

*خارج از مسابقه یا اردو تست دادم

محمد حسین محمدیان در گفتگو با ایسنا،درباره محرومیت چهار ساله‌اش به دلیل ارتکاب به دوپینگ، گفت‌: من در شرایطی که خارج از اردو بودم و حتی تمرین هم نمی کردم ، تست دوپینگ دادم. حدود پنج یا شش روز  مانده به انجام تست به من اعلام کردند که قرار است تست دوپینگ بدهم. پیش از آن هم در زمان‌های مختلف ۷ یا ۸ مرتبه بدون هیچ مشکلی تست داده بودم.اینبار نیز در روز مقرر زودتر از سایرین تست دوپینگ دادم و قسم می‌خورم نمی‌دانم چرا این تست مثبت اعلام شد.

*می‌توانستم تست ندهم

وی افزود:اگر به عمد اقدام به دوپینگ کرده بودم می‌توانستم بدون اینکه مشکلی برایم پیش بیاید از دادن تست خودداری کنم، چرا که این تست خارج از مسابقات رسمی گرفته می‌شد . طبق قانون وادا (آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ) اگر یک ورزشکار برای اولین بار خارج از مسابقات از دادن تست خودداری کند با محرومیتی مواجه نمی‌شود. پس اگر من به عمد این کار را انجام داده بودم آیا عقلانی بود که بروم و تست دوپینگ بدهم؟

*حال خادم از من بدتر بود

دارنده مدال‌ برنز جهان با بیان این که هنگام شنیدن خبر دوپینگ و محرومیت چهار ساله اش شوکه شد و آن روز را بدترین روز زندگی‌اش می داند، گفت‌: حتی رسول خادم هم باورش نمی‌شد که چنین اتفاقی افتاده باشد. به حدی که حال او بدتر از حال من بود، اما به من گفت‌ باید خودت را جمع و جور کنی و باز هم به کشتی بر گردی. او گفت اتفاقی است که افتاده و باید با آن کنار بیایی.

*باید تاوان شکست مقابل طحان را می‌دادم

وی با اشاره به شکستش مقابل عباس طحان در انتخابی تیم ملی و از دست دادن فرصت حضور در جهانی ۲۰۱۵ لاس وگاس گفت:پس از انتخاب طحان به عنوان ملی‌پوش وزن ۹۷ کیلوگرم ایران در مسابقات جهانی لاس‌وگاس قرار بود من هم به عنوان نفر ذخیره به آمریکا بروم، اما چند روزی می‌شد که به تمرینات نمی رفتم تا این که یک روز پیش رسول خادم رفتم و به او گفتم اگر اجازه بدهید به همراه تیم به آمریکا نیایم چرا که وقتی قرار نیست کشتی بگیرم دیگر لزومی ندارد در این سفر به همراه تیم‌ ‌ملی باشم. گفتم بهتر است به شهرم بروم و تمریناتم را پیگیری کنم، اما خادم در جواب گفت‌ "تو باید تاوان این شکست را بدهی و به این زودی میدان را خالی نکنی" او کاملا منطقی صحبت کرد و من هم قانع شدم تا به همراه تیم به آمریکا بروم. خادم به عنوان سرمربی تیم ملی و بزرگ ما کمک زیادی به من و دیگر کشتی گیران تیم ملی می‌کرد تا در شرایط سخت کم نیاوریم.

*تنها امیدم ۲ ساله شدن محرومیتم است

محمدیان در ادامه گفتگو با ایسنا با اشاره به این که امید زیادی دارد تا محرومیتش از چهار سال به دو سال کاهش پیدا کند، خاطر نشان کرد: قانون محرومیت چهار ساله از سال ۲۰۱۵ به مرحله اجرا در آمد. با توجه به این که تست گرفته شده از من خارج از مسابقه بوده، امید زیادی دارم تا محرومیتم به ۲ سال کاهش پیدا کند.

*اگر محرومیتم ۴ سال بماند معلوم نیست به کشتی برگردم

دارنده مدال برنز جهان در سال ۲۰۱۴ در پاسخ به این سوال که آیا پس از پایان محرومیتش به کشتی باز می‌گردد یا خیر، خاطر نشان کرد: هر چند وقت یک بار به تهران می‌روم و با رسول خادم دیدار دارم.  آخرین بار همین چند وقت پیش وقتی مسابقات کشتی را می‌دیدم خیلی بی‌تاب بودم که باز هم به دیدار خادم رفتم. او هم وقتی حال و روز من را دید به من اعلام کرد قطعا پس از تعطیلات عید نوروز با تمام توان پیگیری می‌کند تا محرومیتم را به دو سال کاهش دهد. اگر این کار انجام شود، ۱۰۰ درصد به کشتی باز می گردم. در حال‌ حاضر هم تمریناتم را شروع کرده‌ام و انگیزه زیادی دارم تا با قدرت به کشتی باز گردم، اما اگر محرومیتم همان چهار سال بماند واقعا فکری در مورد آن نکرده‌ام. همیشه امیدوارم روزی برسد که با من تماس بگیرند و بگویند محرومیتت تمام شده است. خدا خودش می داند که من کاری نکرده‌ام و به خاطر همین هم امید زیادی دارم تا در این تاریکی راهی برایم باز شود.

*برای بازگشت به کشتی بی‌تابم

محمدیان با بیان این که روزهای سختی را می گذراند، گفت‌: وقتی مسابقات کشتی را از تلویزیون می بینم خیلی بی تاب می شوم تا به تشک کشتی بازگردم. چرا که باورش برایم سخت است بخاطر کاری که نکرده‌ام از کشتی دور شوم و در خانه بنشینم. آن هم در شرایطی که هم رده‌های من همگی کشتی می‌گیرند و برای شاد کردن مردم به روی تشک می‌روند.

*در چشم مردم منفور نشدم

آزادکار سابق ایران در وزن ۹۷ کیلوگرم در باره برخورد مردم با او پس از این اتفاق، گفت‌: مردم شهرم من را می شناسند و می دانند که من این کار را نکردم. اما به‌ هر حال اسم دوپینگ در همه جای دنیا منفور است و هر شخصی که باشی مردم نگاه‌شان نسبت به تو عوض می‌شود، اما خدا را شکر من نزد مردم منفور نشدم و آنها فهمیدند که این اتفاق عمدی نبوده است. همه زندگی من به امید حضور در  المپیک ۲۰۱۶ بود، اما هشت ماه باقی‌ مانده به مسابقات  المپیک به یکباره ورق برگشت و همه چیز به هم ریخت تا من از خانه نظاره‌گر المپیک باشم.

*اینکه دست‌هایی پشت پرده دوپینگم بود یا نه را نمی‌دانم

محمدیان در پاسخ به این سوال که آیا معتقد است که دست‌های پنهان در ماجرای دوپینگ او دخیل بوده است، گفت‌: واقعا نمی دانم. الله اعلم. فقط خدا می داند که چه اتفاقی رخ داد، اما من دست به روی قرآن می گذارم که دوپینگ نکردم. دیگر این که دست‌هایی پشت پرده بود یا نه را واقعا نمی‌دانم.

*پدرم هیچوقت باور نکرد من دوپینگ کرده باشم

دارنده مدال برنز جهان و طلای آسیا با بیان اینکه پدرش به عنوان یک قهرمان پرافتخار ایران طی این مدت همیشه سعی کرده به او روحیه بدهد افزود:پدرم خود قهرمان بزرگی بوده و بخوبی مرا درک می‌کند.او نیز هیچگاه این اتفاق را باور نکرد چرا که می داند من هیچوقت دست به چنین کار زشتی نمی‌زنم.هر چه که بود قسمت من این بوده و راضی به رضای خدا هستم.

*خدا کند محرومیتم نصف شود

وی در پایان گفت‌: از این که یادی از من کردید، از شما تشکر می‌کنم. تنها امیدم این است که محرومیتم  به دو سال کاهش یابد.در این صورت فقط ۶ ماه تا پایان محرومیتم زمان باقی است.فکر کردن به این موضوع انگیزه خیلی زیادی به من می‌دهد. برای بازگشت به کشتی لحظه‌شماری می‌کنم. فقط خدا کند که محرومیتم نصف شود تا بار دیگر با قدرت به کشتی باز گردم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین