کد خبر: ۴۲۹۸۷۹
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴

از معرفی رنگ سال تا طراحی لباس در یک مسابقه زنده

مسابقه طراحی زنده لباس که کارگروه مد و لباس از آن با عنوان «مهیج‌ترین بخش جشنواره مد و لباس فجر» یاد کرده، با استفاده از پارچه‌های ایرانی و معرفی رنگ سال، برای دومین‌بار در تالار وحدت در حال برگزاری است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، سال گذشته این بخش با شرکت‌کنندگانی به‌صورت انفرادی برای نخستین‌بار در جشنواره اجرا شد. در بخش مسابقه طراحی زنده لباس، امکانات لازم از طراحی تا تولید از جمله پارچه، تجهیزات دوخت که با کمک حامیان مالی مهیا شده است، در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد.

شرکت‌کنندگان می‌توانند با انتخاب پارچه‌های تولید داخل که در اختیارشان گذاشته می‌شود، یک لباس را طراحی کنند و به تولید برسانند. رنگ پارچه‌هایی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، طیف رنگی شیری به سمت قهوه‌ای است و پارچه‌هایی با رنگ‌های دیگر، برای استفاده خرجی کار در اختیارشان گذاشته می‌شود.  

این بخش نسبت به سال گذشته به‌شکل گسترده‌تر و در سه بخش لباس اجتماع، پیراهن مردانه و محصولات حجاب و عفاف در ششمین جشنواره مد و لباس فجر در حال برگزاری است و شرکت‌کنندگان باید ایده‌های خود را در دو روز به تولید برسانند.

به گفته دبیر کارگروه مد و لباس، امسال با وجود گستردگی، این بخش با کمترین هزینه برگزار شد و چهره جشنواره را تغییر و هزینه‌ها را کاهش داد و با کمک محدود حامیان مالی، به اجرا درآمد.  

علی کردانی - یکی از شرکت‌کنندگان بخش مسابقه طراحی زنده - درباره این موضوع به ایسنا گفت: ما به چشم مسابقه به این بخش نگاه نمی‌کنیم، بلکه آن را نمایشی برای نشان دادن توانایی‌مان در اجرایی کردن طرح‌ها و این‌که می‌توانیم هر سلیقه‌ای را راضی نگه داریم، ‌می‌دانیم. ما در رقابت با برندهای خارجی، چیزی کم نداریم.

او درباره این‌که شرکت‌کنندگان چقدر به حمایت کارگروه مد و لباس برای تولید انبوه لباس‌هایی نیاز دارند که در این بخش برگزیده می‌شوند؟ توضیح داد: چون بسیاری که در این بخش شرکت کرده‌اند، خودشان تولیدکننده هستند، نیازی نداریم که لباس‌های‌مان به تولید انبوه برسند، فقط توقع داریم از طرح‌های‌مان حمایت شود تا کپی نشوند.

این شرکت‌کننده اظهار کرد: ما کارهایی را تولید می‌کنیم که قابل رقابت با برندهای خارجی هستند، برخی فروشنده‌ها تولیدات ما را زیر عنوان برندهای خارجی می‌فروشند یا کاور اصلی آن‌ها را با کاورهای خارجی تغییر می‌دهند و با عنوان لباس خارجی عرضه می‌کنند. البته ما کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، زیرا بیشتر کسانی که این کار را انجام می‌دهند، تولیدکننده‌های کوچکی هستند که ما به آن‌ها «زیر پله‌ای» می‌گوییم. از طرفی اگر ما مجبور نباشیم از حروف لاتین در مارک‌هایی که پشت یقه می‌دوزیم، استفاده ‌کنیم و به جای آن، از نوشتار ایرانی استفاده کنیم، شاید بهتر بتوان با این موضوع برخورد کرد.

سمیه کرمی - یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این بخش - گفت: ما در این مسابقه به برخی نقص‌های کارمان پی می‌بریم و متوجه می‌شویم، چه راهکارهایی را در نظر بگیریم تا کارمان بهتر شود. همچنین حضور در این بخش کمک می‌کند تعداد افراد بیشتری با برند ما که اسم خارجی دارد، آشنا شوند. ما با بسیاری از افراد شرکت‌کننده که در این مسابقه حضور دارند به‌واسطه این‌که در یک دانشگاه درس خوانده‌ایم دوست هستیم. به همین دلیل می‌توانیم تبادل اطلاعات هم داشته باشیم.

سارا دوستی - دانشجوی طراحی لباس - که برای اولین‌بار به‌صورت حرفه‌ای در یک مسابقه شرکت کرده است، بیان کرد: چون طراحان و دانشجویان لباس در این مسابقه شرکت کرده‌اند و هر کدام ایده‌ای دارند، اگر تنوع این ایده‌ها زیاد باشد، قطعا مردم هم برای استفاده از تولیدات ایرانی ترغیب می‌شوند.

او با بیان این‌که امکانات لازم در این زمینه در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفته است، ‌اظهار کرد: توقع داشتم پارچه‌هایی با تنوع بیشتر در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گیرد.

در همین زمینه، دبیر کارگروه مد و لباس هدف از برگزاری این بخش را موضوع‌های مختلفی دانست و به خبرنگار ایسنا گفت: این بخش قدرت خلاقیت، توجه و فکر هنرمندان طراح را نشان می‌دهد. ضمن این‌که ما با این روش به نیاز جامعه هم پاسخ می‌دهیم. ما پارچه و مواد اولیه ایرانی را برای ترویج طراحی و تولید لباسی با تزیینات ساده در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهیم.

حمید قبادی ادامه داد: از طرفی، ما ترسیم زنجیره طراحی تا تولید را در این جشنواره نشان می‌دهیم. ‌وقتی می‌گوییم یک محصول تا تجاری‌سازی یک فرآیند دارد، با این کار، مراحل تولید انبوه را به‌نمایش می‌گذاریم. طرح‌ها در عین حالی که ساده هستند، بسیار هنرمندانه خلق شده‌اند. چرخه طراحی تا تولید، آموزش و تمرینی برای قرار گرفتن در مسیر واقعی تولید است.

او اظهار کرد: بخش مسابقه طراحی زنده لباس توجه به ظرفیت، مهارت و توانایی هنرمندان است. موضوعات مشابه این مسابقات به‌صورت مستقل در مراکز علمی، دانشگاهی و فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود. خوشبختانه جشنواره فجر در دل خود چند موضوع این‌گونه را دارد که بخش مسابقه طراحی لباس اجتماع بانوان، آقایان و محصولات عفاف و حجاب از جمله آن‌هاست.

رئیس ششمین جشنواره مد و لباس فجر درباره این‌که آیا برنامه‌ای برای تولید انبوه لباس‌هایی که در این بخش طراحی و اجرا می‌شوند، دارید؟ گفت: قطعا با مشورت و دریافت نظرات تولیدکنندگان و صاحب‌نظران از مجموع ۲۰ طرح طراحی‌شده در بخش مسابقه، ۱۰ طرح به تولید انبوه خواهد رسید، تا جایی که برخی از آن‌ها تا پایان سال نیز تولید خواهند شد.

قبادی همچنین درباره حمایت از مالکیت معنوی طرح‌های ارائه‌شده، اظهار کرد: بخش مالکیت معنوی مشروط به ثبت و طی مراحل قانونی توسط صاحب اثر است و مشمول حمایت‌های پیش‌بینی‌شده به‌عنوان قانون حمایت از مولفان و پدیدآورندگان می‌شود. ماده ۴ قانون ساماندهی مد و لباس مشخصا این ماموریت را به ما داده است.

آخرین بخش مسابقه طراحی زنده لباس که به ارائه محصولات عفاف و حجاب مربوط است، از هشتم اسفندماه برپا می‌شود. برگزیدگان این بخش نیز در اختتامیه ششمین جشنواره مد و لباس فجر معرفی می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین