کد خبر: ۴۳۰۸۹۱
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶

نگرانی از شکایت به قوه قضائیه نداریم

مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی مشهد (ثامن)، می‌گوید: میراث فرهنگی هیچ نگرانی درباره‌ی شکایت شهرداری برای خروج از ثبت «مسجد و حوض معجردار» به قوه قضاییه ندارد؛ مدارک کافی برای باقی ماندن این بنا در فهرست آثار تاریخی را داریم.
آفتاب‌‌نیوز :
شهرداری مشهد اواخر دی‌ماه امسال در نامه‌ای به یکی از دادگاه‌های این شهر زیارتی - گردشگری، درخواست خروج از ثبت بنای تاریخی «مسجد و آب‌انبار معجردار» را به دادگاه تسلیم کرد، تا با برداشتن عنوان تاریخی از سرِ این بنای صفوی، پروژه‌ی شارستان را به پایان ببرد.

درخواستی که به همین‌جا خاتمه نیافت و در ادامه درخواست خود، تهدیدهایی را نیز نسبت به آینده‌ی این بنای تاریخی مطرح کرد، بنایی که به واسطه‌ داشتن ارزش‌های تاریخی و رویدادی و حتی معماری به نظر می‌رسد یکی از بناهای ارزشمند و متفاوت با دیگر مساجد مشهد در بافت تاریخی اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) باشد.

وفا ثابتی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی مشهد (ثامن)، درباره‌ی این دادخواست به خبرنگار ایسنا می‌گوید: برای انجام هر کاری باید دادستانی و دادسرا نظر میراث فرهنگی را کسب کنند. اما در حال حاضر حرف شهرداری این است که این بنا فاقد وجاهت قانونی است و این تشخیص را داده‌اند که موارد قانونی درباره آن صدق نمی‌کند، این درحالی است که براساس قوانین، تشخیص این موارد بر عهده میراث‌فرهنگی است و نظر این دستگاه ملاک عمل است.

وی با تاکید بر این‌که "ما هیچ نگرانی بابت شکایت انجام شده به قوه قضاییه نداریم" توضیح می‌دهد: مدارک کافی برای رد شکایت در دادگاه وجود دارد، این مدارک به نفع اثر ملی و رای صادر شده هستند. ما برای ثبت این اثر اطمینان خاطر داریم، آثاری که در محدوده بافت پیرامون حرم امام رضا (ع) هستند، همگی شناسایی شده‌اند.

میراث‌فرهنگی هیچ‌گاه مانع‌تراشی نمی‌کند

او با بیان این‌که مسجد و آب انبار معجردار یکی از بناهای دارای ارزش شهر مشهد است، به همین دلیلی در کمیته حرائم استان و در شورای ثبت وحریم خراسان رضوی مطرح شد و کارشناسان آگاه و پیشکسوت با بررسی همه جوانب این اثر تاریخی را ثبت کردند، تاکید می‌کند: ماده ۹ لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی، و نظامی و دولتی، که در این درخواست به آن اشاره شده، یک بحث کلی است که برای اجرایی شدن آن نیز باید از میراث فرهنگی استعلام گرفته شود. حتی درباره خانه تاریخی امیری نیز اعمال این ماده باعث شد تا وضعیت آن به این شکل در آید، در حالی که موظف بودند از میراث فرهنگی استعلام بگیرند.

وی با بیان این‌که میراث فرهنگی هیچ مانع تراشی برای ساخت وساز در سطح شهر ایجاد نمی‌کند، ادامه می‌دهد: مسجد و آب‌انبار معجردار، متعلق به عموم مردم است، آن یک بنای عمومی است و همه مردم باید درباره‌ی آن سرنوشت آن تصمیم بگیرند، اوقاف مشهد می‌تواند با تهاتر این بحث را برطرف کند.

ثابتی با بیان این‌که حدود ۱۰۰ اثر تاریخی در شهر مشهد در سال‌های اخیر شناسایی شده و جزو آثار اولویت‌دار بوده‌اند، بیان می‌کند: آثار در معرض خطر در سطح استان در اولویت ثبت هستند. بنابراین اگر کار شناسایی انجام شود، امکان حفاظت از آثار تاریخی نیز وجود دارد.

او با بیان این‌که طرح تفصیلی مشهد ۲۴ خرداد ۹۳ به تصویب رسیده است، اضافه می‌کند: این طرح در حال حاضر توسط مشاور در دست بازبینی و بازنگری است. همچنین ما با توجه به بودجه‌ی محدود خود توانستیم یک اقدام جدی‌تر انجام داده و لیست را بازنگری کنیم. از سوی دیگر هر چند برخی افراد در حال اجرای طرح تخریب هستند، اما ما تلاش می‌کنیم تا کار خود را انجام می‌دهیم.

مسجد «معجردار» بی‌ارتباط با واقعه گوهرشاد نیست

مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی مشهد (ثامن)، با تاکید به درمعرض آسیب بودن «مسجد و حوض معجردار» باعث شد تا نسبت به برخی‌اثار دیگر این بنا زودتر در فهرست آثار ملی به ثبت برسد، ادامه می‌دهد: حفاظت از این بنای تاریخی به هویت و حافظه تاریخی شهر بر می‌گردد.

او بیان می‌کند: «مسجد و حوض معجردار» ارتباطی مستقیم با واقعه گوهرشاد مشهد دارد، این بنای تاریخی یکی از پایگاه‌ها برای مبارزات دوران انقلاب اسلامی بوده است.

درخواست متولی مسجد معجردار برای حفاظت از این بنای تاریخی

براساس این گزارش، در راستای حفاظت از این مسجد تاریخی متولی مسجد حوض معجردار که از سوی اداره اوقاف مشهد ناحیه یک به طور رسمی به عنوان متولی این بنای تاریخی معرفی شده است، در نامه‌ای به جلیلی، معاون فرهنگی شهرداری مشهد «درخواست حفظ مجموعه‌ی تاریخی مسجد حوض معجردار در حاشیه خیابان نواب صفوی و در صد متری حرم امام رضا (ع)» را کرده است. او یکی از اعضای خاندان «میرزا علی اصغر الحسینی» است که در سال ۱۲۵۳ قمری بنای مسجد معجردار را بازسازی کرده است.
ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین