کد خبر: ۴۳۰۹۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳

اردوغان در منبج گرفتار دام روسیه شد

رئیس جمهور ترکیه با امید بستن به حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، با لحن تهدید آمیز از اشغال شهر منبج سوریه سخن گفت غافل از اینکه روسیه راه آن را سد می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش روزنامه الاخبار، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با امید بستن به حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از طرح های خود در سوریه و پیش ا ز همه ایجاد منطقه امن، با لحن تهدید آمیز از اشغال شهر منبج سوریه سخن گفت غافل از اینکه روسیه راه آن را سد می کند و این تهدیدها به مثابه کارت قرمزی برای نیروهای ترک و عقب گرد از تفاهم آنکار و مسکو خواهد بود.

خط قرمز مسکو برای آنکارا

بر اساس تفاهم روسی- ترکی، آنکارا گروههای مسلح سوریه را برای جدایی از جبهه النصره تحت فشار قرار داد و به دنبال جایزه خود در قبال این اقدام بود اما اردوغان از این نکته غافل ماند که بر اساس همین تفاهم به آن اجازه داده شد وارد شهر الباب شود و مسکو در عین حال خطوط قرمزی را برای آنکارا تعیین کرد تا آن را از هرگونه ماجراجویی نظامی برای بازگشت به حلب بازدارد.

به عبارت بهتر تفاهم روسیه و ترکیه موجب تغییر معادلات میدانی و سیاسی حلب شد و روسیه آنکارا را مجبور کرد که گروههای مسلح سوریه را برای جدایی از النصره تحت فشار قرار دهد و در مقابل اجازه ورود به الباب را پیدا کرد اما در عین حال بر اساس توافقی که در نشست آستانه و پیش از نشست ژنو برگزار شد ، راه نیروهای ترکیه از الباب به سمت حلب مسدود شد.

پس از آن اردوغان باز به خانه اول بازگشت و به پشتوانه روی کار آمدن دونالد ترامپ از تلاش برای ایجاد منطقه امن در سوریه سخن گفت و تماس هایی که بین رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و وزیر دفاع ترکیه برقرار شد، موجب تشویق و دلگرمی ترکیه در رسیدن به اهداف مورد نظر خود در سوریه شد.

تحرکات ترکیه در عربستان، قطر و بحرین

علاوه بر این رسانه های ترکیه گفت وگوهای مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در آنکارا را به مثابه دمیدن روح دوباره به طرح و برنامه های اردوغان در سوریه توصیف کردند و پس از آن ترکیه تحرکات خود در عربستان، قطر و بحرین را گسترش داد و از اعزام نیروهای زمینی در چارچوب ائتلاف بین المللی و تحت رهبری آمریکا سخن گفت.

در همین راستا ترکیه در همراهی با ترامپ و وزیر خارجه عربستان لحن خود در قبال ایران را نیز شدت بخشید.

هشدار مستقیم روسیه به ترکیه

اما در شرایطی که آمریکا برای توافق با ترکیه برای ایجاد منطقه امن در سوریه تردید دارد، مسکو با نیروهای دموکراتیک سوریه در مورد تسلیم روستاهای اطراف الباب واقع در محور غربی منبج به نیروهای ارتش سوریه و متحدانش به توافق رسید، اقدامی که به مثابه سد کردن راه نیروهای ترکیه به منبج و حتی تهدید و هشدار مستقیم روسیه به ترکیه است.

عذرخواهی در تنگناها، سیاست تکراری اردوغان

در این شرایط اردوغان و وزیر خارجه او اعلام کردند در صورت پیشنهاد روسیه، ترکیه در مبارزه با داعش در رقه شرکت خواهد کرد و باز همان سیاست عذرخواهی در تنگناهایی را که پرش از آن برایش امکان پذیر نیست، به اجرا گذاشت آن هم در شرایطی که در پرونده ضخیم عذرخواهی های او، آخرین مورد مربوط به عذرخواهی از ایران ثبت شده است؛ گویی عذرخواهی به سیاست دولت اردوغان تبدیل شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
0
0
اردغان فاشیست هر وقت وهرکجا کم بیاره به خاطر ماندن در قدرت از هر کسی عذر خواهی میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
0
0
پس تصرف حلب یک بازی و زد و بند بیش نبوده است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین