کد خبر: ۴۳۱۳۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷

جزئیاتی جدید از گفت‌وگوی مهم جهانگیری با رهبر انقلاب درباره اصلاح‌طلبان

«اگر تمايل داريد ارتباطي از سوي دوستان (اصلاح‌طلب) باشد، خود شما رابط باشيد»؛ اين روايت پذيرش مسووليتي است كه از سوي رهبري انقلاب به اسحاق جهانگيري پيشنهاد مي‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه اعتماد بخش کوتاهی از گفت وگوی خود با اسحاق جهانگیری را که قرار است در ویژه نامه نوروزی اش منتشر کند، چاپ کردد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ «اگر تمايل داريد ارتباطي از سوي دوستان (اصلاح‌طلب) باشد، خود شما رابط باشيد»؛ اين روايت پذيرش مسووليتي است كه از سوي رهبري انقلاب به اسحاق جهانگيري پيشنهاد مي‌شود؛ مسووليتي كه نزديك به يك ماه از پذيرفتن آن و جلسه‌اي كه او با رهبري نظام برگزار مي‌كند، مي‌گذرد و نويدبخش اتفاقات خوبي براي اصلاح‌طلبان خواهد بود. روايت از ديدار مفصل با رهبري انقلاب، موضوع اصلي مصاحبه‌اي است كه عنوان آخرين گفت‌وگوي سال «اعتماد» را به خود اختصاص مي‌دهد. معاون اول رييس‌جمهوري در ميزباني ما در ساختمان پاستور، از جلسه‌اي مي‌گويد كه خروجي آن پذيرش چنين مسووليتي بود تا او اين روزها با اطمينان بگويد: «آن چيزي كه در زمينه ارتباط اصلاح‌طلبان با مقام معظم رهبري و رفع موانع، مورد نظر دوستان است با يك اصولي به دست مي‌آيد. من مطمئن هستم. شما من را مي‌شناسيد. من وقتي كه با اطمينان حرف مي‌زنم به اين معناست كه هم فكر مي‌كنم اين كارها شدني است و هم اينكه امكان دسترسي به آن وجود دارد و دور از دسترس نيست.»
 
رهبري گفتند قطع رابطه با اصلاح‌طلبان از طرف ما نبود
 
در جلسه‌اي كه جهانگيري راوي آن شده است از چهره‌هايي همچون سيد محمد خاتمي، موسوي خوييني‌ها و عبدالله نوري براي ايجاد اين كانال ارتباطي، نام برده مي‌شود، اما نظر رهبري شخص جهانگيري است. او در واكنش به اين اسامي مي‌خندد و مي‌گويد: «اين موضوع از همان مذاكره من با رهبري بود كه به بيرون راه يافته است. در اين مذاكره از اين شخصيت‌ها اسم برده و پيرامون اين افراد صحبت شده است. طبق تعبير شما موضوع مورد بحث اين بود كه، كانال اصلاح‌طلبان با رهبري بايد برقرار باشد». جهانگيري موضوع مورد بحث در اين جلسه را برقراري كانال اصلاح‌طلبان با رهبري خوانده و اگرچه بر سابقه اين ارتباط آن هم به‌صورت هميشگي تاكيد دارد اما، وقتي حوادث سال ٨٨ را به ياد مي‌آورد نمي‌تواند به راحتي از كم شدن اين رفت‌وآمدها بگذرد و مي‌گويد: «البته اين ارتباط هميشه بوده است اما، از سال ٨٨ به بعد مقداري اين ارتباط دچار مشكل شد. وقتي هم در همانجا توضيح داده شد ايشان در پاسخ به طرح اين موضوع گفتند كه از طرف ما كه اصلا قطع رابطه‌اي نبوده و ما مشكلي نداريم حال اگر تمايل داريد كه ارتباطي از سوي دوستان باشد، خود شما (بنده) باشيد.»
 
رهبري نگفتند با كساني كه در طول سال ٨٨ آن اتفاقات را درست كرده‌اند، قهر هستيم

اما اين جلسه پيش از بيان مواضع رهبري انقلاب در خصوص آشتي ملي بود. موضوعي كه از سوي سيد محمد خاتمي و چهره‌هاي اصلاح‌طلب ديگر مطرح شد، با اين واكنش رهبري انقلاب روبه‌رو شد كه ما اصلا قهري در داخل نداريم كه لازم باشد آشتي كنيم. موضعي كه اين‌گونه نشان مي‌دهد كه آشتي ملي، محل ايراد است در نظر جهانگيري به‌گونه ديگري شكل مي‌گيرد. او معتقد است كه تعبير رهبري اين بود كه «در عاشوراي سال ٨٨ عده‌اي لودگي كردند و قهر بودن را تنها به همين مورد محدود كردند.» جهانگيري گفت: «زمان اعلام اين موضوع (آشتي ملي)، ظاهرا در يكي از سخنراني‌ها و خيلي قبل‌تر از طرح آن توسط آقاي خاتمي بود. من ديدم كه اخيرا هم آقاي خاتمي از يك مطلبي كه در جلسه‌اي مطرح شده و به موضوع رسانه‌اي تبديل شده بود، گله‌مند بودند. بالاخره هركسي از منظر خود به اين موضوع پرداخت و در بيرون از كشور ممكن بود اينچنين مطرح شود كه در داخل ايران چه خبر شده كه مي‌خواهند با يكديگر آشتي ملي كنند. به نظر من مقام معظم رهبري به بخشي از اين عكس‌العمل‌هاي غيرواقعي كه در داخل يا بيرون از كشور انجام شد و نظام را به شكلي نشان مي‌داد كه گويي دچار يك مشكل جدي شده و عده‌اي به دنبال حل آن هستند، واكنش نشان دادند و نسبت به آن گفتند كه ما اصلا قهري در داخل نداريم و گفتند اين هدف حاصل شده است كه لازم باشد آشتي كنيم. ما به آن معنا كه تلقي شده، قهر نيستيم.
 
ايشان در خصوص قضيه سال ٨٨ فقط اتفاقات روز عاشورا را مطرح كردند. يعني اين‌گونه نبود كه بگويند با كساني كه در طول سال ٨٨ آن اتفاقات را درست كرده‌اند، قهر هستيم. تعبيرشان اين بود كه در عاشوراي سال ٨٨ عده‌اي لودگي كردند و قهر بودن را تنها به همين مورد محدود كردند.»
 
موضوع حصر از دستور كار كسي كه حذف نمي‌شود
 
اما حصر؛ ديگر موضوعي بود كه مي‌شد از جهانگيري آخرين تحولات آن را جويا شد. او با بيان اينكه تنها يكسري از كارها مي‌تواند رسانه‌اي شود، مسائلي مانند رفع حصر را غيررسانه‌اي دانست و گفت: «اينگونه مباحث كه مربوط به گفت‌وگوهايي در اتاق‌هاي دربسته است، رسانه‌اي نشده اما به هر حال اين موضوع از دستور كار كسي كه حذف نمي‌شود و همچنان در دستور كار مي‌ماند. تنها يكسري از كارها مي‌تواند رسانه‌اي شود در حالي كه مسائلي مانند رفع حصر، نيازمند گفت‌وگو و هماهنگي‌هاي غيررسانه‌اي است. در عين حال بايد مجموعه نظام راجع به موضوعي مانند رفع حصر كه مي‌شود در مقطعي نسبت به آن عمل كرد، به اقناع برسند. وي تاكيد مي‌كند: «من خودم به حل مشكلات سياسي اينگونه خوشبين هستم و فكر هم مي‌كنم كه ان‌شاءالله با تدابيري كه مخصوصا از سوي رهبري معظم انقلاب اتخاذ مي‌شود و همچنين با گفت‌وگوهايي كه آقاي رييس‌جمهور دارند و پيگيري‌هايي كه انجام مي‌شود حتما مسائل سياسي هم يكي بعد از ديگري حل مي‌شود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
0
1
ملت ایران خاتمی را دوست دارند و او را شخصیتی متعادل و دارای علم و درایت و با کمال میدانند و نظر این روحانی فرهیخته نظر اکثریت ملت ایران است و این را هر مسئول و مقامی بخوبی میداند و نباید منکر این واقیت شوند پس افراد تنگ نظر و غیر مردمی باید دست اززیاده خواهی و انحصار طلبی بردارند و با ملت و نمایندگان مردم باشند در غیر این صورت سیاسیون تند رو و نامتعادل فعلی وجاهت خود را از دست خواهند داد .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین