کد خبر: ۴۳۱۳۷۲
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱

روحانی: پیشرفت روابط ایران و آذربایجان در سه سال گذشته/ دو کشور نظر نزدیکی راجع به مسائل منطقه ای دارند

رییس جمهوری روابط ایران و جمهوری آذربایجان را برادرانه و راهبردی توصیف کرد و گفت: این رابطه در طول سه سال گذشته پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در نشست مشترک خبری با رییس جمهوری آذربایجان ضمن خوشامدگویی به الهام علی اف و هیات همراه وی افزود: این پیشرفت هم از لحاظ سیاسی و ارتباطات سیاسی بین دو کشور و هم از نظر مسائل منطقه ای، بین المللی، اقتصادی و فرهنگی با اهمیت است.

روحانی: پیشرفت روابط ایران و آذربایجان در سه سال گذشته/ دو کشور نظر نزدیکی راجع به مسائل منطقه ای دارند

وی ادامه داد: حجم تجارت 10 ماهه امسال بین ایران و آذربایجان نشانگر آن است که دو کشور به سمت تلاش بیشتر و توسعه روابط گام بر می دارند.

رییس جمهوری اظهار داشت: در زمینه ترانزیت دو کشور نقش مهمی درترانزیت شمال و جنوب دارند و با اتصال راه آهن آستارا - آستارا اولین قدم مهم در این زمینه برداشته شده است.
روحانی گفت: آذربایجان در زمینه راه آهن رشت به آستارا مشارکت خواهد کرد و دو کشور با مشارکت هم مسیر با اهمیت ترانزیتی را به زودی آغاز خواهند کرد.
وی اضافه کرد: در زمینه مسائل انرژی دو کشور آمادگی همکاری بیشتر دارند و ایران آمادگی دارد برای سوآپ نفت و فرآورده های نفتی از آذربایجان به آب های جنوب اقدام نماید و امیدواریم روابط دو کشور را شاهد باشیم.

رییس جمهوری اظهار داشت: دو کشور در زمینه سرمایه گذاری مشترک در جمهوری آذربایجان در خصوص ساخت خودرو و دارو قدم های خوبی برداشته اند و امیدواریم به زودی طرح ها به نتیجه برسد.
روحانی با بیان این که دو کشور همچنین در ساحل دریاچه خزر قرار دارند و مساله عدم آلودگی زیست محیطی برای دو کشور مهم است، اظهار کرد: بخشی از مباحث مطرح در جلسات عمومی و خصوصی امروز در این زمینه بود تا کنوانسیون ها و توافقات پنج کشور زودتر اجرایی شود و در زمینه محیط زیست دریای خزر شاهد قدم های مهمی باشیم.

وی تاکید کرد: در زمینه مسائل حقوقی دریای خزر نیازمند اجماع پنج کشور هستیم. در این زمینه همکاری، همفکری و رایزنی بین ایران و آذربایجان اهمیت خاصی دارد که در سال های پیش این مسائل دنبال شده و در این جلسه به ادامه آن تاکید شد.
رییس جمهوری افزود: در زمینه بهره برداری از منابع نفتی در دریای خزر که قبلا دو کشور مذاکرات زیادی داشتند، امروز مباحث ادامه داشت و وزرای نفت دو کشور این مباحث را تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهند داد.

روحانی خاطرنشان کرد: مسائل سه جانبه از جمله همکاری های سه جانبه بین ایران، آذربایجان، روسیه و ایران، آذربایجان، ترکیه و همکاری های ایران، آذربایجان، گرجستان هم جز مسائل امروز ما بود.
وی گفت: در دو زمینه اول یعنی همکاری های ایران، آذربایجان و روسیه قدم های خوبی قبلا برداشته شده بود و اجلاس سه جانبه ای هم برگزار شد. در خصوص همکاری های سه جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه نیز اقدامات خوبی صورت گرفته که باید ادامه یابد و در رابطه با اجلاس ایران، آذربایجان و گرجستان هم مذاکراتی صورت گرفت که قرار شد، دنبال کنیم.

**فکر و ایده تروریستی منطقه خشکانده شود
رییس جمهوری ادامه داد: بخشی از مباحث امروز در خصوص مسائل منطقه ای بین ایران و آذربایجان بود که نظرات نزدیکی بین دو کشور وجود دارد و تروریسم که متاسفانه نشات گرفته از تفکر وهابیت و سلفی گری است را بعنوان خطر بزرگ در منطقه می دانیم و معتقدیم باید فکر و ایده تروریستی در منطقه خشکانده شود.
روحانی افزود: در زمینه مسائل سوریه و عراق دو کشور دارای نقطه نظرات مشترکی هستیم و امیدواریم تلاش های ایران، ترکیه و روسیه در زمینه سوریه به نتیجه برسد و در مسیر اجلاس آستانه باشد. راه حل نهایی برای سوریه، سیاسی خواهد بود.
وی تصریح کرد: ایران معتقد است تمامیت ارضی کشورها باید محترم شمرده شود و مشکلات منطقه از طریق سیاسی و گفت وگو حل شود.
رییس جمهوری همچنین با اشاره به مساله قره باغ یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است مسئله قره باغ را تنها از طریق گفت و گو به راه حل می رسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین