کد خبر: ۴۳۱۶۶۱
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
توصيه سخنگوي وزارت امور خارجه به مقامات عربستان سعودي؛

براي چند خط موضع گيري عليه ايران کمتر هزينه کنند/ نيازي به خالي کردن خزانه شان نيست

سخنگوي وزارت امور خارجه تاکيد کرد: دولت ترکيه با درايت، جديت و مديريت از تکرار بدرفتاري با ايرانيان در مرزهاي اين کشور جلوگيري کند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش خبرگزاري آريا، بهرام قاسمي در نشست خبري امروز خود با اشاره به اتفاقات اخير در مرزهاي ايران و ترکيه گفت: البته اين مسائل جديد نيست به ويژه پس از کودتاي نافرجام در ترکيه.
وي افزود: ما همواره به شهروندان خود اطلاع رساني و آنان را به احتياط ترغيب کرده ايم که باتوجه به شرايط خاص ترکيه از سفرهاي غيرضرور به اين کشور بپرهيزند.
قاسمي گفت: پس از وقايع اخير در مرز ايران و ترکيه، دستورهاي لازم از طريق وزارت امور خارجه به سفارتخانه و کنسولگري هايمان در ترکيه داده شده است و در گفتگو با مقامات اين کشور براي جلوگيري از تکرار اينگونه اتفاقات تلاش هاي بسياري شد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي تاکيد کرد: با عوامل خاطي در ترکيه برخورد شده است اما اين کافي نيست و منتظريم که امنيت و وضع ويژه و مطلوب تري براي شهروندان کشورمان در مرزهاي ترکيه ايجاد شود.
وي به هموطنان توصيه کرد: کساني که اصرار دارند در مقطع کنوني به ترکيه بروند بيشتر، از هواپيما استفاده کنند.
قاسمي همچنين درباره موضع وزارت خارجه درخصوص تلاش مسکو براي بهبود روابط تهران و رياض گفت: ما از هر تلاشي که بتواند در مسير صلح و ثبات منطقه به ويژه در حوزه حساس خليج فارس تاثيرگذار و سازنده باشد قطعا استقبال مي کنيم.
وي همچنين در پاسخ به پرسشي درباره توصيه مقامات اروپا به دولت جديد امريکا براي پرهيز از نقض برجام و اعمال فشارهاي بيشتر به تهران در قالب برجام اظهار داشت: مواضع اتحاديه اروپا درخصوص برجام و روابط با کشورمان روشن است و آنان حامي بخشي از برجام هستند.
قاسمي افزود: طيف وسيعي از کشورهاي اروپايي هستند که در تفاهمات ايران در موضوع هسته اي حضور داشته اند و من چنين خبري را رسما دريافت نکردم که کسي در اروپا خواهان فشار بر ايران باشد.
وي اضافه کرد: بعکس احساسم اين است که اروپايي ها به افزايش همکاري و توسعه روابط با کشورمان علاقه مند هستند و شاهد اين موضوع رفت و آمد مقامات ايران و اروپا به پايتخت هاي يکديگر طي ماه هاي گذشته است.
قاسمي گفت: اين موضوع بيشتر رسانه اي است و براي من قابل اتکا نيست.
سخنگوي وزارت امورخارجه همچنين درباره اقدام احتمالي دولت بحرين در برگزاري دادگاه شيخ عيسي قاسم و محکوميت وي به اعدام تصريح کرد: مواضع کشورمان درباره بحرين مشخص است، دولت اين کشور به جاي فرافکني و ايجاد مشکل براي بخش عمده اي از مردمش به رويکرد جديدي در قبال آنان نياز دارد.
وي تاکيد کرد: دولت بحرين به جاي امنيتي کردن فضاي اين کشور و فشارهاي امنيتي بر گروه هاي سياسي و مردم، راهکار سياسي و تعامل را در پيش بگيرد.
قاسمي گفت: هنوز درباره وضع اين دادگاه و اينکه چه تصميمي درباره شيخ عيسي قاسم گرفته شود اطلاعي ندارم اما اميدوارم عاقلانه برخورد کنند و اگر دولت بحرين در اين زمينه اقدامي کند اعلام موضع خواهيم کرد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي همچنين درباره حضور نيروي زميني امريکا در بخش هايي از سوريه و مذاکرات آستانه افزود: تحولات آستانه و ژنو مسير خودش را طي مي کند و تلاش ها براي برگزاري مذاکرات صلح سوريه در قالب ژنو پنج در روزهاي آينده ادامه دارد که بايد منتظر نتايج آن باشيم.
وي گفت: درخصوص حضور نيروهاي زميني امريکا در سوريه اطلاع دقيقي ندارم و هنوز از منبع دقيقي در اين باره خبري دريافت نکرده ام و درباره آن اظهارنظري نخواهم داشت.
سخنگوي وزارت امور خارجه: سفر رئيس جمهور به سه کشور الجزاير، اوگاندا و آفريقاي جنوبي قبل از نوروز انجام نخواهد شد و احتمالا در آينده نزديک مي توانيم تاريخ مشخصي را تعيين کنيم. 
بهرام قاسمي در نشست خبري خود در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران که پرسيد رئيس جمهور ظاهرا قرار است هفته آينده به الجزاير و دو کشور آفريقايي سفر کند آيا اين سفر انجام خواهد شد؟ گفت : بحثهايي وجود داشت که سفر رئيس جمهور به سه کشور الجزاير ، اوگاندا و آفريقاي جنوبي انجام شود و در مورد ساز و کارسفر و تشريفات مربوط به آن هم بحثهايي صورت گرفت و پيش بيني مي شد اين سفر قبل از نوروز تدارک شود.
وي اضافه کرد: با اطلاعي که دارم با توجه به انجام نشدن همه مراحل مورد نياز يا مسائل پيش از سفر ، اين سفر در اسفند صورت نخواهد گرفت اما در دستور کار خواهد ماند .
قاسمي افزود : تلاش مي شود در فرصت لازم و با حوصله بيشتر ، مسائل تشريفاتي و بقيه سازوکار هاي فني که در اين نوع سفرها به دليل آماده شدن اسناد و ترتيبات تشريفات سفر لازم است انجام گيرد و احتمالا در آينده نزديک مي توانيم درباره تاريخ مشخص سفر رئيس جمهور به اين سه کشور صحبت کنيم . 
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالي در خصوص حواشي ايجاد شده پيرامون مصاحبه روز گذشته محمد جواد ظريف اظهار داشت: متن مصاحبه چيزي بوده و حواشي که توسط برخي از دوستاني که حوصله، وقت و شايد ذوق بيشتري براي پرداختن به اين مسائل را دارند چيز ديگر. نکاتي که آقاي دکتر ظريف مطرح کردند به اين شکل نبوده است.
قاسمي اضافه کرد: از ايشان در مورد آينده سوال شده بود و جواب داده بودند که هنوز براي صحبت پيرامون مسائل آينده زود است و به نوعي به بعد از انتخابات احاله کرده بودند؛ اينکه چه اتفاقي مي افتد و چه پيشنهاداتي به ايشان مي شود در همان هنگام و همان شرايط تصميماتي اتخاذ خواهد شد.
وي ادامه داد: به علت نوع جمله بندي و نگارش مصاحبه شايد برخي به طور طبيعي استنباطي داشتند و برخي علاقه مند بودند با انحراف کوچک در شيب کلمات و لغات، موضوع و سوژه جديدي براي خوانندگان خودشان پيدا کنند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي خاطرنشان کرد: امروز هم در روزنامه ها به اين مطلب پرداخته شده بود اما آنچه که آقاي ظريف به آن اشاره کردند ارتباطي با آنچه که منعکس شده نداشته و ندارد. آقاي ظريف بعنوان ديپلمات حرفه اي و کارکشته معمولا مي دانند در چه زماني و چگونه بايد درباره برخي مسائل صحبت کنند.
قاسمي يادآور شد: اين بحث چه در اين مصاحبه و چه در مصاحبه ها و جلساتي که داشته ايم، همواره مطرح بوده و ايشان مورد سوال بودند اما هيچ وقت به طور مشخص به آن پاسخ نداده اند و آن را به آينده احاله کردند که در زمان خودش بايد به آن فکر کرد و درباره آن تصميم گرفت.
سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح کرد: مقامات عربستان سعودي براي جلب ديگر کشورها به چند خط موضع گيري عليه جمهوري اسلامي ايران، خزانه اش را خالي نکند.
بهرام قاسمي در ادامه نشست خبري در پاسخ به پرسشي درباره بيانيه اخير ضدايراني عربستان در سفر پادشاه اين کشور به مالزي گفت: عربستان با درآمدهاي نفتي و مشکلات عديده اي که با آن مواجه است تا حدي احساس بدگماني و ناراحتي دارد و تلاش مي کند اجماع و هماهنگي عليه ديگر کشورهاي منطقه به ويژه کشورمان ايجاد کند.
وي افزود: البته اين موضوع جديدي نيست و عمدتا اقداماتي ابتر و بيهوده است که به آنان زحمت مي دهد و مي خواهند چند خط موضع عليه کشورمان داشته باشند که در سفر پادشاه عربستان به مالزي در يکي از بندهاي بيانيه پاياني سفر، توانستند موضع گيري ضدايراني بگنجانند، کاري که در سفر قبلي نتوانستند.
قاسمي گفت: البته خيلي نبايد به اين موضوع اهميت داد و بايد به ديگر کشورهاي اسلامي به ويژه مالزي توصيه کرد که از ظرفيت هايشان براي همگرايي و نزديکي کشورهاي اسلامي استفاده کنند و گرفتار برخي بدخواهي هاي ديگر نشوند و نقش مثبت ايفا کنند.
وي اجلاس اخير سازمان همکاري اسلامي در مالزي به منظور حمايت از مسلمانان ميانمار را اجلاسي موفق دانست که با نقش برجسته کشورمان برگزار شد.
قاسمي به مقامات عربستان سعودي توصيه کرد: براي چند خط موضع گيري عليه ايران کمتر هزينه کنند و نيازي به خالي کردن خزانه شان نيست و چند خط موضع گيري آنان عليه ما ارزشي ندارد و نوعي آب در هاون کوبيدن است.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي همچنين در پاسخ به پرسشي، خروج انگليس از اتحاديه اروپا را با روابط اقتصادي اين کشور با ايران بي ارتباط دانست و افزود: ما روابط طبيعي خود را با لندن داريم و اينکه انگليس در اتحاديه اروپا بماند يا نماند و اينکه روند خروج اين کشور از اين اتحاديه چگونه است به خودشان مربوط است.
وي اضافه کرد: ما با اين کشور روابط عادي خود را داريم همچنانکه با ديگر کشورهاي اروپايي روابط داريم.
قاسمي همچنين درباره روابط ايران و مصر گفت: مصر کشوري مهم است اعم از جايگاه اين کشور در منطقه، جهان عرب و جهان اسلام و اکنون دفاتر حافظ منافع تهران - قاهره به طور نسبي فعالند و تماس هاي لازم را انجام مي دهند.
وي ابرازاميدواري کرد: دو کشور بتوانند بر مشکلات و موانعي که وجود داشته است و اکنون نيز بخشي از آن وجود دارد فايق آيند و شاهد بهبود نسبي روابط دو کشور باشيم و سطح روابط ارتقا يابد.
قاسمي گفت: شرايط همواره دوسويه است و بايد مجموع شرايط لازم در پايتخت ها فراهم شود تا گام هاي لازم را براي ارتقاي شرايط و همگرايي بيشتر  برداريم.
وي افزود: در شرايط کنوني پيشرفت خاصي در روابط دو کشور وجود ندارد و شرايط مانند گذشته و در سطح دفاتر حافظ منافع است و گاهي نيز در سطوح مختلف ديدارهايي ميان مقامات دو کشور انجام مي شود.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به پرسش ديگري درباره اعلام وزارت خارجه مبني بر پاسخ دادن به تهديدات و تحريم هاي اخير دولت ترامپ گفت: پس از اعمال قانون مهاجرتي امريکا عليه هفت کشور در بيانيه اي مواضعمان را اعلام کرديم و پس از اعمال تحريم امريکا عليه بيست و چند شخصيت حقيقي و حقوقي کشورمان ساز و کارهاي خود را تعريف و هر آنچه براي مقابله در اين باره اعلام کرديم اقدام شد.
قاسمي افزود: درخصوص فهرست تحريمي هاي طرف مقابل و آنچه قول داده بوديم عمل کرديم و درخصوص ديگر اقدامات لازم در زمان مناسب تصميم گيري و اعلام مي شود و اکنون از اعلام محتواي آن اجتناب مي کنيم.
وي همچنين درباره مذاکرات هيئت ايراني با مقامات عربستان درباره حج و تعيين تکليف مذاکرات دو کشور در صورت به نتيجه رسيدن اين مذاکرات گفت: مسئولان سازمان حج و زيارت درخصوص روند مذاکرات در زمان مناسب توضيح خواهند داد اما موضوع حج ربطي به روابط ديپلماتيک ايران و عربستان ندارد.
قاسمي افزود: اختياراتي که هيئت مذاکره کننده از سازمان حج و زيارت دارند براي تعيين ساز و کارهاي سفر حجاج ايراني و شرايطي است که ما مطرح کرده ايم.
وي گفت: قول هايي که دولت عربستان بايد به ما مي داد تا حدي برآورده شده است اما در بخش هاي ديگري بايد تحقق يابد؛ درحال حاضر از هرگونه پيشداوري درباره نتيجه مذاکرات مي پرهيزيم و منتظر مي مانيم تا مذاکرات به اتمام برسد و مسئولان سازمان حج و زيارت نتايج آن را اعلام کنند.
سخنگوي وزارت امورخارجه بارديگر تاکيد کرد: روابط ايران و عربستان مقوله اي جدا از موضوع حج است و نبايد اين دو را به هم گره زد.
قاسمي همچنين درباره سفر رئيس جمهور آذربايجان به کشورمان و نيز چالش ها در روابط دو کشور به ويژه باتوجه به روابط اين کشور با رژيم صهيونيستي گفت: روابط ما با جمهوري آذربايجان به عنوان همسايه خوب، روابطي مستقل و قابل توجه است.
وي افزود: سفر رئيس جمهور اين کشور ويژگي هاي مطلوبي داشت و تاکنون بيش از 10 ديدار ميان روساي جمهور ايران و آذربايجان انجام شده، روابط دو کشور رو به رشد است و دو طرف خواهان حسن همجواري و روابط سازنده براي کمک به ايجاد صلح در منطقه به ويژه منطقه حساس قفقاز هستند.
قاسمي در عين حال تصريح کرد: ما از وضع کنوني روابط اقتصادي به ويژه باتوجه به روابط سياسي راضي نيستيم؛ حجم روابط اقتصادي دو کشور بايد گسترش يابد تا پشتوانه هاي لازم را براي تعميق روابط سياسي داشته باشند.
وي همچنين درباره مسائل کنسولي دو کشور گفت: تسهيلاتي براي سفر ايرانيان به باکو ايجاد شده است اما تا لغو رواديد فاصله داريم و ايجاد ساز و کارهاي لازم براي اين کار زمانبر است.
قاسمي ابرازاميدواري کرد: با درايت، مديريت، پشتيباني و اراده مقامات دو کشور بتوانيم به وضع مطلوب در اين زمينه برسيم.
وي همچنين درباره روابط جمهوري آذربايجان با رژيم صهيونيستي گفت: روابط اين کشور با همسايگانش و ديگر کشورهاي دنيا موضوعي است که در باکو تعريف مي شود، ما روابط مستقل داريم و براساس منافع ملي خود صحبت مي کنيم و تصميم مي گيريم.
سخنگوي وزارت خارجه ابرازاميدواري کرد: سفر رئيس جمهور آذربايجان به ايران نقطه عطفي براي تسريع در همکاري هاي دو کشور و کمک کننده به ثبات در منطقه به ويژه آسياي ميانه و قفقاز باشد.
وي درباره آخرين نتايج مذاکره با عربستان درباره مناسک حج نيز گفت: مسئوليت مذاکره با عربستان در خصوص حج برعهده سازمان حج و زيارت است و وزارت خارجه مسئوليتي ندارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: تا جايي که اطلاع دارم مذاکرات تا حدي مثبت پيش رفته است؛ در خصوص برقراري ساز و کار و مکانيزم براي داشتن امکانات کنسولي در ايام حج تفاهمات و مذاکرات مورد بررسي قرار گرفته است .
قاسمي اضافه کرد: اجازه دهيم سازمان حج و زيارت اقدامات لازم را انجام دهد و در زمان لازم نتايج مذاکرات را اعلام خواهد کرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: ديدار روساي جمهور ايران و ترکيه به درخواست طرف ترک انجام شد و مهم و به موقع بود.
بهرام قاسمي در ادامه نشست خبري در پاسخ به سوالي گفت: برگزاري اجلاس اکو و سفري که رييس جمهور براي حضور در اين اجلاس داشتند، فرصتي  فراهم کرد تا بعد از مدت ها تنش در سطح بالا بين ايران و ترکيه، ديداري ميان روساي جمهوري دو کشور انجام شود که ملاقات مهمي بود.
وي افزود: در اين ملاقات به صراحت در خصوص تحولات منطقه اي و بين المللي و موضوعاتي که در منطقه وجود داشت، بحث و تبادل نظر و تفاهماتي نيز حاصل شد .
سخنگوي وزارت امور خارجه اظهارداشت: البته تفاهماتي که حاصل شد به مفهوم حل و فصل همه مسايل نيست و فکر مي کنم در برخي حوزه ها مسايلي وجود دارد اما نفس اين نشست در شرايط کنوني و بعد از چندين ماه، قابل توجه بود.
قاسمي ادامه داد: در اين نشست در مورد مسايل دو جانبه و روابط دو کشور گفت وگو شد که مسير خود را طي مي کند و در مسير درستي است. اين اقدام بجايي بود که به موقع نيز انجام شد.
وي اضافه کرد: در اين نشست مقرر شد مقامات دو کشور پيش از آنکه در رسانه ها سخن بگويند با ديدارهايي که مي توانند داشته باشند، مسايل را مورد بررسي قرار دهند.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: در اين نشست همچنين طرفين از برگزاري نشست به منظور حل مشکلات سوريه ابراز رضايت کردند و تفاهم داشتند که اين همکاري ها ونشست ها مي تواند  بر پايه تحولات سه کشور در مسير اجلاس آستانه استمرار داشته باشد .
سخنگوي وزارت امور خارجه وضعيت و اتفاقات کنوني در منطقه غرب آسيا را ناشي از خطاهاي راهبردي آمريکا دانست.
بهرام قاسمي در نشست خبري در پاسخ به پرسشي درباره تلاش آمريکا براي ايجاد پايگاه نظامي در ارمنستان به منظور آموزش نيروهاي حافظ صلح گفت: بحران قره باغ ، بحراني ديرينه است که از دوران پس از فروپاشي شوروي ادامه دارد.
وي تاکيد کرد: مشکلات ميان دو جمهوري آذربايجان و ارمنستان بايد با خويشتن داري ، متانت و تعامل آنان حل و فصل شود .
قاسمي تصريح کرد: حضور آمريکا در مناطق مختلف جهان بويژه در منطقه غرب آسيا و ديگر مناطق ، عمدتا حضور موفقي نيست و به علت خطاهاي راهبردي دچار اشتباهات فاحش شده و آثاري ايجاد کرده که دهها سال ادامه دارد .
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: جمهوري اسلامي ايران ده انتخابات را در آمريکا شاهد بوده و 7 رئيس جمهور اين کشور را تجربه کرده است و تجربيات ما نشان مي دهد که هيچ يک از سياست هاي آمريکا کارساز و موثر نبوده و عمدتا نتايج معکوسي داشته است.
وي تاکيد کرد: البته اين مبتني بر نگاه خوش بينانه است وگرنه بايد با نگاه بدبينانه به سياست هاي آمريکا توجه کرد.
قاسمي بار ديگر گفت: حضور نظامي آمريکا در اين منطقه و مناطق ديگر با هر عنوان کارساز نبوده و نخواهد بود.
وي افزود: دولت جديد آمريکا سخناني در خصوص بازگشت به خانه يا درون کشورش مطرح کرده که با مشکلات و عقب ماندگي هايي مواجه است.
قاسمي اضافه کرد: ما به تماشاي رفتار هفتمين رئيس جمهور آمريکا مي نشينيم و توصيه مي کنيم با نگاه واقع بينانه به مسائل، به هر حوزه اي وارد نشوند و اجازه دهند مردم منطقه مسائل خود را روشن و بهتر حل و فصل کنند.
وي گفت: ما در خصوص آنچه در کشورهاي همسايه شمالي روي مي دهد دخالت نمي کنيم ، آنان کشورهاي مستقلي هستند و اگر بخواهيم در اين باره نقشي داشته باشيم در ميز مذاکره گفتگو مي کنيم .
قاسمي افزود: قطعا توصيه ما به جمهوري آذربايجان و ارمنستان به دلايل متفاوت اينگونه است که مسائل خود را ، خودشان مي توانند با ابتکار عمل هاي بهتر سامان دهند.
سخنگوي وزارت امورخارجه تاکيد کرد: عدول از آرمان هاي فلسطين خيانت است.
بهرام قاسمي در نشست خبري در پاسخ به پرسشي درباره انتشار خبري در يکي از خبرگزاري ها مبني بر موافقت حماس با طرح هاي سازشکارانه متاثر از قطر و عربستان گفت: آنچه که از خروجي خبرگزاري ها بيرون مي آيد نمي تواند ملاک سخن ما باشد اما آرمان فلسطين مشخص است و عدول از آن را خيانت به اين آرمان مي دانيم.
وي در عين حال تاکيد کرد: برخي اظهارات ناپخته مي تواند در اين باره وجود داشته باشد همچنانکه در گذشته نيز چنين مواضعي اتخاذ شده است اما در نهايت مردم فلسطين تعيين کننده وضع خود هستند و يک گروه خاص تعيين کننده سرنوشت آنان نخواهند بود.
قاسمي افزود: اما اينکه مقامي رسمي چنين موضعي اتخاذ کرده باشد نديده ام آنچه در خبرگزاري ها ديدم پايه و اساس محکمي نداشت.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي همچنين درباره سفر وزيرخارجه عربستان به بغداد گفت: تحليل هاي متفاوتي درباره اهداف اين سفر مي تواند وجود داشته باشد اما روابط ايران و عراق تحت تاثير اين سفرها و القائات قرار نخواهد گرفت.
وي افزود: ايران و عراق به عنوان همسايگان خوب داراي مناسبات مطلوبي هستند و روابط دو کشور ادامه خواهد داشت و اينگونه سفرها مايه نگراني نيست.
قاسمي همچنين درباره اهانت يکي از مقامات امارات عربي متحده به کشورمان و تکرار ادعاهاي واهي عليه جزاير سه گانه ايراني گفت: اظهاراتي که وزير مشاور در امورخارجه امارات اخيرا در کميسيون حقوق بشر در ژنو داشت پاسخ داده شد.
وي تاکيد کرد: بحث جزاير موضوع جديدي نيست و مواضع ما نيز درباره واقعيت اين جزاير روشن است؛ ما مواضعمان را درباره ايراني بودن جزاير و اين واقعيت که جزء لاينفک کشورمان هستند بارها بيان کرده ايم و با تکرار سخنان بيهوده اين واقعيت تغيير نخواهد کرد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي همچنين درباره تعرض به زني ايراني در آمريکا گفت: هنوز مجاب نيستم که اين فرد از شهروندان ايراني بوده يا تابعيت کشورهاي منطقه ما را داشته است.
وي در عين حال تاکيد کرد: چنين اقدامي عليه هر يک از اتباع کشورهاي ديگر مذموم، محکوم و قابل ملامت است.
قاسمي همچنين درباره نياز به صدور رواديد براي زوار ايراني باتوجه به تعطيلي سفارتخانه هاي ايران و عربستان گفت: اگر قرار بر سفر زوار ايراني به حج باشد حتما به رواديد نياز است و بايد ساز و کار لازم در اين باره تعريف شود.
وي افزود: باتوجه به اينکه ايران و عربستان روابط ندارند يکي از موضوعاتي که هيات مذاکره کننده ايراني و عربستان درباره آن گفتگو خواهند کرد موضوع صدور رواديد و مسايل کنسولي است که نه فقط براي اعزام حجاج که براي همکاري ها در حين انجام مناسک حج نيز نياز است.
قاسمي افزود: قطعا در اين باره مذاکره شده است و پس از نهايي شدن مذاکرات و تصميم گيري هاي لازم در اين باره اطلاع رساني مي شود.
سخنگوي وزارت امورخارجه همچنين درباره تصميم کشورمان براي خريد هواپيماي سوخو از روسيه گفت: روابط ما و روسيه در وضع بسيار خوبي است و مي توان دوران اخير را از بهترين دوره ها در روابط دوجانبه و همکاري هاي منطقه اي دانست.
وي افزود: ما در حوزه هاي مختلف روابط داريم و در هيچ حوزه اي براي برقراري روابط محدوديت نداريم؛ در همه زمينه ها درحال گفتگو هستيم که يا آن را به پايان رسانده ايم يا در مرحله فني قرار داريم.
قاسمي گفت: يکي از موضوعات مطرح خريد هواپيماي غيرنظامي از روسيه است که در زمان لازم در اين باره بيشتر صحبت خواهيم کرد.
وي همچنين درباره علل ادامه مذاکرات سوريه باوجود تاکيد معارضان بر برکناري بشار اسد افزود: هيچ تفاهم و اشتراک نظري حاصل نشده و نخواهد شد مگر با مذاکره، به ويژه در موضوع سوريه که هم معارضان بسياري در طيف هاي مختلف، هم گروه هاي تروريستي و هم کشورهاي مختلف در آن نقش دارند و بازيگري مي کنند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي اضافه کرد: در هيچ اجلاسي نمي توان يکباره شاهد کسب نتيجه کامل بود و مذاکرات گام به گام پيش مي رود؛ مذاکرات هسته اي و مذاکرات منجر به قطعنامه 598 نمونه اي از اينگونه گفتگوهاست که زمان بر بود.
قاسمي ادامه داد: مذاکرات ژنو به توافق معارضان و دولت سوريه براي گفتگو با يکديگر کمک کرد و چارچوبي براي ادامه مذاکرات در سه دوره شش ماهه تعيين شد؛ بايد منتظر بمانيم و ببينيم که در آستانه چهار به چه نتايجي مي رسد.
وي همچنين درباره سفر هياتي از کنگره آمريکا به سرزمين هاي اشغالي براي مذاکره درخصوص انتقال سفارت اين کشور به بيت المقدس تاکيد کرد: ما پيشتر اين موضوع را محکوم و اعلام کرديم قابل پذيرش نيست اما هنوز با سفر چند نفر از کنگره آمريکا نمي توانيم بگوييم اين اتفاق به سرعت روي خواهد داد.
قاسمي با اشاره به پيچيده بودن اين موضوع و اختلاف نظر در اين خصوص در درون آمريکا افزود: بايد صبر کنيم و ببنيم اين موضوع به چه سمت و سويي پيش مي رود.
سخنگوي وزارت امورخارجه همچنين درباره احتمال پيوستن چين به مذاکرات آستانه گفت: مواضع چين درباره سوريه و مسايل منطقه روشن است، ابتداي مذاکرات آستانه اين بحث مطرح شد که برخي کشورها علاقه مندند که در دايره اين مذاکرات قرار بگيرند و تعداد بيشتري از کشورها در محور مذاکرات آستانه باشند که با مخالفت جدي مواجه شد.
قاسمي افزود: علت اين مخالفت اين بود که اگر در ابتداي کار باتوجه به تفاوت ديدگاه کشورها، تعداد کشورها را افزايش دهيم تفاهمات کاهش مي يابد و مقرر شد تا رسيدن به نقطه مشخص، مذاکرات در محدوده کوچک تر ايران، روسيه و ترکيه ادامه يابد  اما اين به معني مخالفت با حضور ديگر کشورهاي علاقه مند در اين مذاکرات نيست.
وي گفت: چين و ديگر کشورها نيز مي توانند در آينده در اين مذاکرات حضور داشته باشند و ايفاي نقش کنند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي همچنين درباره ادامه مبارزه عراق عليه تروريست ها در موصل ابرازاميدواري کرد: با درايت و توانمندي هاي ارتش عراق شاهد پاکسازي کامل اين کشور از تروريست ها باشيم و ثبات در آنجا برقرار شود تا عراق بتواند به مسير توسعه ادامه دهد.
قاسمي اراده جدي دولت عراق در مبارزه با تروريست ها و هوشياري آنان را قابل تحسين دانست و بر کمک جامعه بين المللي به دولت اين کشور براي تحقق اهدافشان در مبارزه با تروريسم تاکيد کرد.
وي همچنين در پاسخ به پرسشي درباره کافي نبودن حمايت کشورمان از مسلمانان ميانمار گفت: ما در حين حفظ اصول خودمان نمي توانيم در مسايل داخلي کشورها دخالت کنيم.
قاسمي مکاتبه وزيرامورخارجه با دبير کل سازمان ملل و حضور فعال کشورمان در نشست سازمان همکاري هاي اسلامي براي حمايت از مسلمانان ميانمار را نمونه هايي از اقدامات دستگاه ديپلماسي برشمرد.
وي بارديگر افزود: ما به تلاش هاي خود در حمايت از مسلمانان ميانمار در مجامع بين المللي ادامه مي دهيم اما نمي توانيم در مسايل داخلي ديگران دخالت کنيم و به دولت ميانمار نيز بارها توصيه کرده ايم که براي توسعه و امنيت کشورشان نگاهي آينده نگر داشته باشند.
سخنگوي وزارت امورخارجه همچنين درباره اعلام يکي از مقامات کاخ سفيد مبني بر صدور فرمان جديد مهاجرتي ترامپ در آينده نزديک گفت: ما پيرو دستور پيشين رئيس جمهور آمريکا مواضع خود را اعلام کرديم و اگر دستور جديدي صادر شود به تناسب آن اعلام موضع خواهيم کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین