کد خبر: ۴۳۲۰۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰

نگرانی جدی ترکیه از همکاری آمریکا با کردهای سوریه

همکاری آمریکا با نیروهای کُرد سوری به نگرانی جدی ترکیه تبدیل شده و آنکارا دغدغه تشکیل دولتی کردی و یا تشکیلات محلی خودمختار کُردنشین در جنوب مرزهای خود و در شمال سوریه دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
این نگرانی از آنجا اهمیت پیدا می کند که شواهدی وجود دارد که دولت آمریکا با حمایت های خود از گروه های معارض شبه نظامی کُرد سوری چینن هدفی را دنبال می کند چرا که هم اکنون آمریکا به جز نیروهای کُرد سوریه، متحد و شریک جنگی در میدان سوریه ندارد.
 
به گزارش انتخاب، اعلام حمایت از تمامیت ارضی سوریه از سوی مقامات ترکیه را نیز باید از این منظر تحلیل کرد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با تایید ضمنی وجود این نگرانی در دولت آنکارا، اواخر هفته گذشته در مصاحبه با خبرنگاران به هنگام بازگشت از اجلاس سران اکو اعلام کرد که 'اجاره تشکیل دولت کُردی و یک دولت تروریستی در جنوب مرزهای خود و در داخل کشور سوریه را نخواهد داد.'
 
این سخنان اردوغان در حالی اعلام شد که مقامات ترکیه در سه ماه اخیر با ادامه عملیات سپر فرات در صدد همراه کردن آمریکا با خود در مبارزه علیه داعش و تسخیر مناطق شمالی سوریه و به نوعی پاکسازی شمال سوریه از عناصر جنگجوی کُردی بودند.
 
این تلاش های مقامات آنکارا در دولت قبلی آمریکا به بن بست خورد ولی تلاش دوباره ای با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ آغاز شد که نتیجه آن یک دور گفت و گوی تلفنی اردوغان با ترامپ، سفر مایک پومپئو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) به ترکیه، دو دور سفر جوزف دانفورد رئیس ستاد ارتش آمریکا به ترکیه و نیز سفر جان مک کین سناتور جمهوری خواه ایالت آریزونا به ترکیه بود.
 
به رغم این تلاش ها، دولت آمریکا ارتباط و همکاری خود را با نیروهای معارض کُرد سوری که علیه دولت قانونی بشار اسد در جنگ هستند، حفظ کرده و در هفته های اخیر گسترش نیز داده است.
 
ترکیه همواره دولت آمریکا را به تسلیح شبه نظامی نیروهای کُرد سوری متهم کرده و مدعی است که دولت آمریکا در ماههای اخیر تجهیزات و سلاح های نظامی در اختیار این گروه ها از جمله حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) قرار داده است.
 
این موضوع همواره با اعتراض ترکیه مواجه شده و موجب تیرگی روابط آنکارا و واشینگتن در روزهای آخر دولت اوباما شد و به نظر می رسد آنکارا در دولت جدید آمریکا نیز در این زمینه به بن بست خورده است.
 
خودداری از تسلیح نیروهای کردی سوری همواره جزو خواسته های ترکیه از آمریکا بوده و حتی در مذاکره تلفنی اردوغان با ترامپ نیز یکی از چهار محور مذاکرات دو طرف بود، ولی این خواسته اغلب از سوی آمریکا نادیده گرفته شده است.
 
ترکیه همواره حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) را شاخه سوری گروه تروریستی پ.ک.ک اعلام کرده و خواستار قطع ارتباط کشورهای دیگر با این گروه ها شده است.
 
ترکیه مدعی است که حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) با حمایت کشورهای خارجی و پ.ک.ک در صدد تشکیل کشور و یا منطقه مستقل کردنشین در شمال سوریه و جنوب مرزهای طولانی ترکیه با سوریه است.
 
شبکه خبری سی.ان.ان. ترک از قول اردوغان نوشت: هدف بعدی عملیات سپر فرات ارتش ترکیه در خاک سوریه تصرف دو شهر منبج و رقه تعیین شده است چرا که این دو شهر به اعراب تعلق دارد و نمی گذاریم که کُردهای سوریه در این شهر مستقر شده و به مرزهای ترکیه نزدیک شوند.
 
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد که اگر نیروهای کُرد سوری و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) از شهر منبج در شمال سوریه خارج نشوند، به مواضع آنها حمله خواهد شد.
 
وی به طور تلویحی آمریکا را به همدستی با کُردهای سوری متهم و اعلام کرد که کشورش نمی خواهد که هیچ کدام از متحدانش در کنار گروه های تروریستی قرار بگیرد.
 
روز سه شنبه رسانه های ترکیه خبر دادند که نیروهای آمریکایی وارد شهر منبج شده اند و همکاری آمریکایی ها با معارضان کُرد سوری ادامه دارد.
 
شهر منبج که توسط نیروهای ائتلاف کردی ـ عربی سوریه از کنترل داعش خارج شده و در حال حاضر توسط شورای نظامی منبج اداره می شود.
 
ترکیه معتقد است که این شهر تحت کنترل نیروهای کُرد سوریه موسوم به یگان های مدافع خلق(ی.پ.گ) که وابسته به پ.ک.ک و تشکیلاتی تروریستی است، قرار دارد.
 
بینالی یلدریم در کنفرانس امنیتی مونیخ که سه هفته پیش برگزار شد، با اشاره به حمایت پنهان آمریکا از نیروهای کُرد سوری در عملیات نظامی در خاک سوریه اعلام کرد که در این خصوص به مقامات آمریکا هشدارهای لازم داده شده و نباید برای مبارزه با داعش، از دیگر گروه های تروریستی دیگر استفاده شود.
 
امروز سه شنبه یک مقام بلندپایه وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری آناتولی گفت که پنتاگون خواهان ادامه همکاری با گروه موسوم به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) در رقه سوریه است.
 
به دنبال انتشار اخباری در رسانه های ایالات متحده مبنی بر افزایش کمک نظامی به نیروهای دموکراتیک سوریه برای آزادسازی رقه و لزوم حضور بیشتر آمریکا در این عملیات، یکی از مقامات بلندپایه وزارت دفاع این کشور به خبرنگار آناتولی گفت که پنتاگون به دولت دونالد ترامپ پیشنهاد ادامه عملیات آزادسازی رقه با همکاری نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری گروه تروریستی پ.ک.ک و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) را داده است.
 
به نوشته آناتولی این مقام آمریکایی گفته است که همکاری آمریکا با نیروهای دموکراتیک سوریه و متحدان سوری ادامه دارد و دلایلی برای تغییر موضع در این زمینه وجود ندارد.
 
آمریکا مدعی است که خودروهای زرهی و سلاح را برای مقابله با مواد منفجره دست ساز فقط به ائتلاف عرب سوریه و نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) تحویل داده است اما ترکیه ضمن قرار دادن همین گروه کرد سوری در ردیف گروه های تروریستی، مدعی است که این سلاح ها در اختیار پ.ک.ک و شاخه سوری آن یعنی یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) قرار می گیرد.
 
اکنون دولت آنکارا که همواره منتقد دولت اوباما در زمینه حمایت از نیروهای تروریستی از جمله پ.ک.ک، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) در سوریه بود، منتظر است تا سیاست دولت ترامپ در این زمینه اعلام شود و در نشست سه جانبه امروز روسای ستاد مشترک ارتش ارتش ترکیه، آمریکا و روسیه در شهر آنتالیای ترکیه در خصوص عملیات نظامی در سوریه مذاکره کردند که به نظر می رسد نتایج نهایی تصمیم سه طرف در این نشست، آینده درگیری ها در شمال سوریه را رقم خواهد زد.
منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
0
0
اردوغان که خانه همسایه خود را آتش زد نمدونست این آتش به خانه خودش نیز سرایت میکند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین