کد خبر: ۴۳۲۵۰۳
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶

جاسوسی سیا به موبایل لاوروف رسید

پس از اعلام کاخ کرملین مبنی بر اینکه احتمال جاسوسی آمریکا از مکالمات تلفنی رئیس جمهوری روسیه را بررسی می کند، سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور اعلام کرد: برای پیشگیری از جاسوسی در مذاکرات مهم تلفن همراه با خود نمی برد.
آفتاب‌‌نیوز :
 سایت ویکی لیکس در تازه ترین اقدام افشاگرانه، نخستین بخش از اسناد و فایل های محرمانه سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) شامل 9000 برگه از جمله عملیات شنود تلفنی آمریکا در کشورهای مختلف را در مجموعه ای با عنوان «Year Zero» منتشر کرد.

پایگاه خبری وزارت خارجه روسیه امروز (جمعه) به نقل از سخنان لاوروف با موضوع گستردگی اقدام های سازمان سیا، نوشت: تلاش می کنم در مذاکرات مهم و مربوط به مسائل حساس، تلفن با خود برندارم.

لاوروف در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در مورد احتمال نفوذ هکرهای سازمان سیا به سامانه های تلفن های همراه و تلویزیون های پیشرفته آگاهی یافته ام که حتی در بخش های الکترونیکی یخچال ها برای ایجاد اخلال در شبکه برق نفوذ می کنند.

وی افزود: به همین دلیل، برای جلوگیری از جاسوسی سعی می کنم در مذاکرات مهم تلفن همراه با خود برندارم و به نظر می رسد که موفق شده ام در وضعیت نامطلوب قرار نگیرم.

وزیر خارجه روسیه همچنین در باره افشاگری سایت ویکی لیکس گفت: اسناد را دیده و خوانده ایم. بر اساس اطلاعات و متون سندها، شمار هکرهای سیا به حدود پنج هزار نفر می رسد و آمریکا از سرکنسولگری خود در فرانکفورت برای اقدام های هکری بهره می گیرد. 

لاوروف افزود: بر پایه گزارش رسانه ها، اطلاعات مندرج در اسناد حقیقت دارد. با توجه به اینکه مقام های آمریکایی آن را نشت اطلاعات می دانند و تکذیب نمی کنند، واقعی است و اعلام کرده اند، تدابیر لازم را برای جلوگیری از تکرار نشت های اطلاعات محرمانه اتخاذ می کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: تمام مواردی را که منتشر می شود، باید با دقت بررسی کنیم. اعلام شده که سیا افزون بر گسترش فعالیت های هکری و نفوذ به سامانه های مختلف از فناوری های هکری بهره می گیرد و اثر انگشت هکرها را هم شبیه سازی می کند.

لاوروف ادامه داد: به همین دلیل، زمانی که طرف آمریکایی روسیه را به سازماندهی حملات هکری متهم کرد به آثار انگشت هکرهای روس اشاره کردند، به این ترتیب معلوم می شود، سیا امکان دسترسی به آثار الکترونی انگشت را دارد و از آن برای اهداف خود استفاده می کند. 

وی گفت: اگر با اتهام های هکری آمریکا علیه روسیه مواجه نمی شدم با شرح کنونی در این مورد سخن نمی گفتم. 

لاوروف در پایان خاطر نشان کرد: تمامی اتهام های واشنگتن در این زمینه علیه مسکو کاملا بی اساس است و اگر مقام های آمریکایی در هر مشکلی مسکو را متهم نمی کردند، روابط دو کشور بهتر می شد.

کاخ کرملین نیز روز گذشته به دنبال انتشار اسناد جاسوسی سیا اعلام کرد که با توجه به اهمیت اسناد تازه انتشار در سایت ویکی لیکس مبنی بر جاسوسی آمریکا در کشورهای مختلف، احتمال شنود مکالمات تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بررسی می شود.

دیمیتری پسکوف سخنگوی پوتین با اعلام این موضوع، گفت: همراه جامعه جهانی به اطلاعات و اسناد منتشره در ویکی لیکس با موضوع جاسوسی های سازمان سیا توجه می کنیم.

وی افزود: اسناد ارائه شده، قابل توجه هستند که باید با دقت مطالعه شود.

پسکوف خاطرنشان کرد: مقام های آمریکایی گفت وگوهای مقام های روسی به عنوان مثال سفیر روسیه در واشنگتن را شنود می کنند.

وی تاکید کرد: این اقدام راهیچ فردی پنهان نمی کند و به همین دلیل وضعیت انجام چنین اقدام هایی (از سوی آمریکا) روشن است.

انتشار اسناد در سایت ویکی لیکس که روز سه شنبه صورت گرفت، جزئیات محرمانه ای در مورد جاسوسی سایبری سیا را مورد توجه قرار دهد و در آن برنامه سیا برای شنود گوشی های تلفن همراه از نوع اپل آیفون، برنامه های پشتیبانی آندروید، مایکروسافت ویندوز و نیز هک تلویزیون های سامسونگ با هدف دسترسی به میکروفون داخلی به منظور جاسوسی مکالمات افشا شده است.این برنامه جاسوسی در سراسر نقاط جهان به اجرا در آمده است.

ویکی لیکس، روزنامه ها و سایت های همپیمان بارها واشنگتن را با انتشار گسترده اسناد محرمانه از جمله صدها هزار سند متعلق به وزارت امورخارجه آمریکا و پنتاگون، در تنگنا قرار داده اند.

به گزارش ایرنا،ویکی لیکس با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که سیا به تازگی کنترل ابزارهای هک آرشیو خود و همچنین اسناد مربوطه را از دست داده است.

این سایت یادآور شده که ظاهرا این آرشیو بین هکرهای دولت سابق آمریکا به شیوه ای غیرمجاز، دست به دست شده و یکی از آنها بخش هایی از این بایگانی را در اختیار ویکی لیکس قرار داده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین