کد خبر: ۴۳۲۷۰۴
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰

نگاهی به فیلم «برادرم خسرو» ساخته احسان بیگلری؛ روایتی منعطف از جهان

فیلم به ماجرای دو برادر می‌پردازد، برادر بزرگتر (مهدی هاشمی) و برادر کوچکتر که خسرو نام دارد و در عین حال با بازی خیره‌کننده شهاب حسینی همراه شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
هاتف جلیل‌زاده*- فیلم برادرم خسرو، ساخته «احسان بیگلری» با بازی «شهاب حسینی» از جنبه های مختلفی قابل بررسی است. این فیلم اولین ساخته کارگردان (احسان بیگلری) است و او در اولین تجربه اش، نشان می دهد که با نگاهی متفاوت سینما را می بیند.

فیلم بافتی پر کشش دارد و آنچنان که در شخصیت پردازی این اثر لحاظ شده، دو ترکیب متضاد، عامل اصلی تنش و درگیری های فیلمنامه را شکل می دهند. 

نگاهی به فیلم «برادرم خسرو» ساخته احسان بیگلری| روایتی منعطف از جهان

فیلم به ماجرای دو برادر می پردازد، برادر بزرگتر (مهدی هاشمی) و برادر کوچکتر که خسرو نام دارد و در عین حال با بازی خیره‌کننده شهاب حسینی نگاهی به فیلم «برادرم خسرو» ساخته احسان بیگلری| روایتی منعطف از جهانهمراه شده است. 

برادر بزرگتر، مردی منطقی، جا افتاده، درگیر یک زندگی معمولی، مرسوم، روزمره و منظم است. بر عکس برادر کوچکتر (شهاب حسینی) ذهنش در همان دوران کودکی مانده است. 

او از یک مشکل ذهنی یا بیماری دو قطبی رنج می برد. تنش رفتاری میان او و برادر بزرگتر، محور اصلی درام و روایت قصه را شکل داده و داستانی خوش ریتم و هنری ساخته است. 

بازی بسیار زیبای شهاب حسینی در نقش خسرو از هر لحاظ جای دیدن و تأمل دارد. شیوه بازی او جوری است که همواره مخاطب را به شک می اندازد که آیا این کاراکتر واقعاً بیمار است؛ یا نه! بر اساس اصل تعریف شده در درام و گره افکنی، برای او «بیماری» تعریف شده است! 

حتی در ذهن خودمان تصور می کنیم که او در گره گشایی داستان، دچار دگردیسی شده و جور دیگری ظاهر شود. از سوی دیگر بازی ناصر هاشمی هم جای اشاره دارد. 

قطعاً او در مقابل برادر کوچکتر که از آزادی و تحرک بیشتر نقشش برخوردار است؛ کارش ساده نخواهد بود. چرا که اقتضای نقش برادر بزرگتر، همواره رعایت نظم و انظباط در محیط کار و خانود و میان اهل محل است. در عوض برادر کوچکتر، ناگهان از سر چهار راه سر درمی آورد و در حالی که عده ای دورش جمع شده اند، دارد می خندد و شادی می کند. 

ناصر هاشمی نیز در ایفای نقش خود، با یک بازی زیر پوستی، سکوت و درونیات نقش را به زیبایی هرچه تمامتر پرداخت کرده است. 

چرخه ای از کشمکش رفتاری این دو برادر، همواره فراز و فرود داستانی فیلم را شکل داده است. از طرفی خانواده برادر بزرگتر دلشان نمی آید که برادر کوچکتر را راهی بیمارستان یا کلینیک اعصاب و روان کنند. 

برادر زاده و برادر زن خسرو، ضمنی هم که باشد، حامی او هستند. از طرفی خسرو (برادر کوچکتر) با رفتارهای خاصی که دارد، زندگی مرسوم و روزمره برادر بزرگتر را برهم زده است. 

احسان بیگلری در این اثر نشان می دهد که می تواند کارگردانی خوش قریحه باشد که با زاویه دید خاصی به سینما نگاه می کند. «برادرم خسرو» با اینکه اولین فیلم اوست، ولی بی شک اثر قابل قبولی در کارنامه این کارگردان است؛ هرچند که مهمترین نقطه ضعف فیلم هم کارگردانی باشد و قطعاً دیگر عناصر فیلم از جمله فیلمنامه، بازیگری، فیلمبرداری و... بر عنصر کارگردانی برتری داشته باشند. 

او در این فیلم می کوشد با توصیفی منعطف از جهان اضداد، دو ویژگی و خلقت متفاوت را در زندگی امروزی نشان دهد. کارگردان نگاهش به دنیای شخصیت ها تاریک نیست و همواره می کوشد با طنزی خفیف و ملایم بر غم نهفته در دنیای شخصیت ها غلبه کند. 

*عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین