کد خبر: ۴۳۳۰۰۱
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کرمان:

خانواده ها برگزاری مراسم چهارشنبه سوری را منع نه ولی نظارت کنند

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کرمان گفت: پیشنهاد ما این است که خانواده ها از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری ممانعت به عمل نیاورند بلکه نظارت و همکاری کنند تا حوادث منجر به آسیب های جرحی و بدنی کاهش یابد و در این زمینه دیکتاتوری صرف نداشته باشند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، دکتر"سیدمحمد صابری" پیش از ظهر امروز یکشنبه 22 اسفندماه در نشست خبری پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال و اطلاع رسانی طرح امداد نوروزی 96 توسط اورژانس 115 کرمان اظهار کرد: متاسفانه معمولا پایان سال با حوادث چهارشنبه سوری همراه بوده است که درد و رنج هایی را به برخی افراد و خانواده ها تحمیل می کند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته وضعیت بهتری نسبت به پایان سال 93 داشتیم افزود: امیدواریم امسال هم حوادث کمتری رخ دهد و تعطیلات عید و سال جدید به کام برخی خانواده ها تلخ نشود.

صابری با اشاره به حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته بیان کرد: در مجموع در چهارشنبه آخر سال 94 نسبت به 93 شاهد حوادث کمتری بودیم، به طوریکه هفت مورد مصدوم در استان داشتیم که پنج مورد در محل درمان و دو مورد به بیمارستان منتقل شدند و خوشبختانه حادثه جدی رخ نداد.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کرمان گفت: در چهارشنبه آخر سال 93 تعداد 16 مورد مسدومیت داشتیم که 14 مورد راهی بیمارستان شدند و آسیب های تقریبا شدیدتری را شاهد بودیم اما خوشبختانه آسیبی که منجر به نقص عضو یا ضایعه سوختگی زیادی بشود نداشته ایم.

صابری تصریح کرد: امسال که مناسبت های مذهبی نیز تمام شده است ممکن است شاهد حوادث بیشتری باشیم اما امیدواریم خانواده ها بیشتر نظارت و همکاری کنند تا جلوی حوادث احتمالی گرفته شود.

وی در ادامه تاکید کرد: خانواده ها از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری ممانعت به عمل نیاورند بلکه نظارت و همکاری کنند تا حوادث منجر به آسیب های جرحی و بدنی کاهش یابد از این رو همراهی آنها بیشتر کمک کننده است تا دیکتاتوری صرف.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کرمان اظهار کرد: از هم اکنون اکیپ های اورژانس 115 در آمادگی به سر می برند و تقریبا تمام بیمارستان ها به صورت نسبی و بیمارستان های شفا، شهید باهنر و پیامبر اعظم از آمادگی بیشتری در این زمینه برخوردار هستند.

صابری گفت: همچنین چهار پایگاه در سطح استان و 130 پایگاه با 138 کد عملیاتی فعال هستند و در این 72 ساعت درخواست کرده ایم آمادگی بیشتری داشته باشند، به علاوه همه افراد ستاد در این مدت گوش به زنگ هستند.

وی یادآوری کرد: در شرایط عادی در محل های پر رفت و آمد افراد پایگاه ها حضور دارند و اگر محل رسمی از سوی فرمانداری، نیروی انتظامی و ... برای مراسم چهارشنبه سوری معرفی شود ما حتما مستقر خواهیم شد ضمن اینکه در محل های شلوغ سطح شهر نیز حضور خواهیم داشت.

صابری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا اورژانس 115 کرمان با کمبود نیرو یا دستگاه آمبولانس مواجه است؟ گفت: کمبود نیرو و دستگاه در سطح استان معمولا وجود دارد اما در مدت 72 ساعت چهارشنبه سوری از تمامی امکانات و نیروها استفاده خواهیم کرد و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به فرهنگ سازی پیرامون چهارشنبه سوری افزود: متاسفانه در طول سال به ویژه در مدارس محدودیت هایی برای آموزش حوادث چهارشنبه سوری وجود دارد اما اورژانس آموزش های لازم را ارئه خواهد کرد از جمله چاپ بروشور در هشت هزار نسخه و اطلاع رسانی هایی که در طول سال انجام می شود.

صابری همچنین با اشاره به اجرای طرح سلامت نوروزی بیان کرد: این طرح از 25 اسفندماه آغاز می شود و صبح 14 فروردین ماه پایان می یابد اما احتمال تمدید شدن تا 15 فروردین 96 وجود دارد، در قالب این طرح تمامی بیمارستان های دولتی و مراکز بهداشتی و درمانی شبانه روزی با تمام ظرفیت فعال هستند.

وی ادامه داد: اورژانس بیمارستان ها نیز با 100 درصد ظرفیت حفظ می شود و تجربه سال های قبل نشان می دهد که به آی سی یو نیز بیش از ایام سال احتیاج است، البته بخش هایی نیز مانند پوست ممکن است به صورت نیمه فعال باشد اما تاکید شده است سایر بخش ها حداقل با 50 درصد ظرفیت آماده باشند.

صابری تصریح کرد: در ایام نوروز همچنین اورژانس های بیمارستان های خصوصی با 100 درصد ظرفیت فعال هستند اما به مراکز بهداشتی و درمانی روزانه که اغلب به بهداشت می پردازند و نه درمان نیز تاکید شده است دو تا سه مرکزی که مجوار هم هستند همزمان تعطیل نشوند و حداقل یک مرکز در منطقه فعالیت داشته باشد.

وی یادآوری کرد: در مجموع در نوروز 95 در سطح استان تعداد 19 بیمارستان فعال داشتیم و در حال حاضر این تعداد به 22 بیمارستان دولتی افزایش یافته است، بیمارستان های دولتی غیردانشگاهی نیز نوروز 95، شش مورد بود که به هفت مورد ارتقا یافته است، بیمارستان های خصوصی هم از شش به هفت مورد افزایش یافته است، در مجموع 36 بیمارستان در تعطیلات فعال هستند.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کرمان گفت: تعداد مراکز بهداشتی و درمانی که به صورت منطقه ای در طول سال فعال هستند 228 مرکز می باشد، همچنین در طول تعطیلات نوروزی علاوه بر داروخانه های بیمارستان ها، 27 داروخانه خصوصی به صورت شبانه روزی فعال هستند و داروخانه های روزانه ای که تمایل داشته باشند می توانند به صورت شبانه روزی کار کنند.

صابری ادامه داد: امسال نیز در سطح استان 27 کمپ سلامت نوروزی دایر خواهد شد و تمامی کمپ ها در کانکس می باشند که خدمات اولیه فشارخون، داروهای پرمصرف، دستگاه تست قند و ... ارائه می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته در کرمان 48 نفر و در کل استان بیش از سه هزار نفر به کمپ های سلامت نوروزی مراجعه کرده اند ضمن اینکه در اکثر پایگاه ها آمبولانس مستقر بوده است ضمن اینکه قطعا در روز 13 نوروز به دلیل مسافرت ها، حوادث ترافیکی و مسمومیت های غذایی و... حوادث بیشتر است که ما نیز بنا داریم با تمام توان و ظرفیت در خدمت هم استانی ها باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین