با توجه به سهولت دسترسی، استقبال مردم از اینترنت همراه نسبت به سایر شیوهها بیشتر بوده است اما این شیوه دسترسی در موارد متعدد موجب شده مشترکان هر سه اپرتور موبایل (همراه اول، ایرانسل و رایتل) در مواردی از پایان زودهنگام بستههای اینترنت خود گلایه کنند.
بر همین اساس رقابت در بازار اپراتورهای موبایل شدید شده و هر یک از اپراتورها تلاشهای متعدد به کار گرفتند تا با ارائه بستههای مختلف تشویقی در جذب حداکثری مشترکان گام بردارند، وزارت ارتباطات نیز اقدامات متعددی در راستای تعدیل تعرفه دسترسی به اینترنت موبایل صورت داد تا با فراهم شدن مجموع شرایط دسترسی مردم به این خدمات بیشتر شود.
در حالی که پیش از این مسئولان وزارت ارتباطات و شخص وزیر همواره از عملکرد اپراتورها در این زمینه دفاع کرده و اینگونه اعلام میکرد که از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی این مساله قابل بررسی است و اگر مشترکان مشکلی در این خصوص دارند میتوانند موضوع را از سوی سامانه ۱۹۵ پیگیری کنند، در نهایت واعظی مطلبی را برروی شبکه اجتماعی خود قرار داد و گفت: با توجه به مطالبی که شما دوستان در پستهای قبلی در خصوص وضعیت حجم اینترنت اپراتورها و نحوه محاسبه اعلام کردید، کمیته ویژهای برای بررسی این موضوع تشکیل شده است، لطفا اطلاعات دقیق از مشکلات خود را به سامانه و شماره تلفن ۱۹۵ اعلام فرمایید.
البته رییس سازمان حمایت از مصرفکنندگان نیز اعلام کرده بود که این سازمان در خصوص کمفروشی اینترنت و احتمال تقلب اپراتورهای تلفن همراه بررسیهایی انجام خواهد داد. اما پس از آن وزیر ارتباطات در گفتوگویی با ایسنا تاکید کرد که تنها مرجع رسیدگی به تخلفات اپراتورها وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به شمار میروند و این صحبتها از جانب هر فردی که مطرح شده، بدون مطالعه صورت گرفته است.
محمود واعظی همچنین عنوان کرد: سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی نرمافزاری به منظور بررسی در لحظه حجم مصرفی مشترکان طراحی کرده و برای استفاده کاربران روی سایت خود قرار داده است. اما آنهایی که میگویند کمفروشی صورت میگیرد باید به این نکته توجه داشته باشند که در گذشته مشترکان چند عکس و یا مطلب مکتوب را دانلود میکردند و حجم اینترنت آنها برای مدت بیشتری دوام میآورد اما اکنون همین که سه تا چهار فایل ویدئویی دانلود میشود، چند برابر فایلهای عکس و مکتوب حجم مصرف میشود.
در پیگیری آخرین وضعیت فعالیتهای این کمیته وزیر ارتباطات در پاسخ به رسانهها تاکید کرده بود: اولین گزارشی که این کمیته از رصد آنلاین استفاده کاربران اینترنت داشته نشان میدهد اتفاق ویژهای در این خصوص روی نداده و این تنها احساس کاربر است که اینترنتش زود تمام میشود. در گذشته کاربران از یک بسته اینترنت بیشتر برای متن استفاده میکردند اما امروز یک بسته اینترنت بیشتر برای دانلود ویدیو و حتی کتاب صرف میشود.
وی با بیان اینکه تعداد کاربران اینترنت بسیار زیاد است و دلیلی برای کمفروشی اپراتورها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: محاسبه استفاده کاربران از اینترنت دستی نبوده و هوشمند است و به همین دلیل ما معتقد نیستیم که کمفروشی صورت میگیرد اما با این حال به کاربران توصیه میکنیم اپلیکیشنی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای نشان دادن میزان مصرف اینترنت کاربران راهاندازی کرده است را دانلود کرده تا به صورت شفاف میزان مصرف شان را رویت کنند.
نگوییم حجمخوری اینترنت
در نهایت محمود واعظی در خصوص پیگیریهای به عمل آمده درباره انتقادات مردم از پایان زودهنگام حجم بستههای اینترنتی، اظهار کرد: بررسیهای فشردهای بر روی این موضوع صورت گرفته و بررسی موارد انتخابی و همچنین شکایاتی که در سامانه ۱۹۵ ثبت شده بود گویای آن است که اپراتورها هیچگونه تخلفی در این زمینه نداشتهاند.
وزیر ارتباطات در عین حال عنوان کرد: اینکه متاسفانه در برخی رسانهها و روزنامهها از اصطلاح حجمخوری استفاده میشود تعبیر درستی نیست. اکنون تمام امور اپراتورها به شکل هوشمند صورت میگیرد و به شکل دستی نیست تا امکانی وجود داشته باشد تا حجم مصرف مشترک تغییر کند. ما در ابتدا احساس کردیم ممکن است در سیستم فروش این اپراتورها مشکلی وجود داشته باشد اما پس از بررسیهای صورت گرفته به این قطعیت رسیدیم که هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
واعظی همچنین تاکید کرد: آنچه باعث پایان زودهنگام حجم بستههای اینترنت میشود، استفاده مشترکان از فایلهای ویدئویی است که حجم اینترنت را با سرعتی بسیار بالا به پایان میرساند. استفاده از فایل ویدئویی در تمام دنیا حجم پهنای باند بالایی را مصرف میکند.
بنابراین به نظر میرسد آنچه که نارضایتی کاربران را از به پایان رسیدن زودهنگام حجم اینترنت فراهم کرده است دانلود فایلهای ویدیویی است که حجمهای بالایی دارند و آنها به نحوی باید این استفاده را کنترل کنند.