کد خبر: ۴۳۳۷۸۶
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸

رسانه دولتی چین: ارتباط با عربستان تاثیری در روابط خوب تهران و پکن ندارد/ ریاض در اردوگاه چین نیست

یکی از رسانه های دولتی چین در گزارشی با اشاره به سفر چهار روزه «ملک سلمان» پادشاه عربستان به پکن نوشت: ایران یکی از بهترین و نزدیکترین دوستان چین است و هر ارتباطی هم که با عربستان برقرار شود، باز هم نمی تواند مخل روابط خوب تهران و پکن شود.
آفتاب‌‌نیوز :
چاینا ارگ روز پنجشنبه نوشت: سفر ملک سلمان به پکن می تواند روابط دو کشور را گرم تر کند، اما اصولا عربستان برخلاف مناسبات نزدیک تهران و پکن جزو اردوگاه چین نیست.

گزارش تارنمای چینی حاکی است که ایران به جز روابط نزدیک با چین و روسیه یک شریک راهبردی هم برای پکن محسوب می شود.

چاینا ارگ تصریح می کند که ایران از لحاظ راهبردی برای چین اهمیت بسیار زیادی دارد و با توجه به همکاری با ایران؛ نقش چین در مسایل آسیای مرکزی و افغانستان می تواند پررنگ تر باشد.

گزارش تصریح می کند: بنابراین چنانچه هر نوع توافقی که قرار باشد با عربستان صورت گیرد، نمی تواند تاثیری منفی بر روابط چین و ایران داشته باشد و پکن هرگز این اجازه را نخواهد داد و مقام های چین هم این مساله را کاملا مد نظر دارند.

در ادامه گزارش چاینا ارگ آمده است: رابط صمیمی ایران و چین در حال استمرار است. ایران برای چین اهمیت دارد و می تواند باعث حضور چین در آسیای مرکزی و افغانستان شود.

از سوی دیگر تارنمای چینی تاکید کرده است که ایران یک شریک مهم چین در برنامه راه ابریشم جدید است و به دلیل مرز طولانی که با پاکستان دارد برای چین از اهمیت بالایی برخوردار است.

چاینا ارگ همچنین نوشت: چین باید استقلال سیاسی خود را در روابط با عربستان و ایران حفظ کند و حتی می تواند به نوعی آنها را به یکدیگر نزدیک سازد.

این گزارش خاطر نشان کرده است که با نفت عربستان و گاز ایران و مشارکت آنها در برنامه راه ابریشم و کریدور اقتصادی چین - پاکستان یک نقشه راه برد - برد برای همه طرف ها ترسیم خواهد شد.

گفتنی است، «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان پس از سفر به کشورهای مالزی، اندونزی و ژاپن شب گذشته (چهارشنبه) وارد پکن پایتخت چین شد. 

به گزارش ایرنا، گفت و گو در خصوص گسترش همکاریهای اقتصادی با مقامات کشور چین از مهمترین محور سفر پادشاه عربستان به پکن عنوان شده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین