کد خبر: ۴۳۴۵۵۷
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳

شروع با دربی تلخ و پایان با اعتصاب و دعوا/سالی که«پدر»رفت

تیم فوتبال استقلال اگر چه در انتهای سال پایانی خوشی داشت اما در طول سال با اتفاقات حاشیه ای و تلخ زیادی همراه بود. رفتن مصنور پورحیدری تلخ ترین آنها بود.
آفتاب‌‌نیوز :
در سال ۹۵ بر استقلال چه گذشت؟ این پرسشی است که برای درک آن باید تاریخ را ورق زد. مهمترین اتفاق سال منهای برد و باخت هایی که همیشه تکرار می شوند از دست دادن منصور پورحیدری در استقلال بود، منصورخان در دو دهه اخیر همیشه تاثیرهای بسیار بزرگی در استقلال داشته و بعد از فتح الله زاده در این دو دهه مهمترین اثر را از خود به جای گذاشته بود.

پورحیدری چه در هیات مدیره و چه به عنوان مربی یا مدیر فنی تصمیم های بسیار مهمی در انتخاب مربی و بازیکن داشته و یکی از مهمترین دلایل اینکه استقلال دو دهه در کورس قهرمانی بوده همین وجود این مربی مهنه کار بود. پورحیدری ۱۴ آبان ۹۵ از دنیا رفت تا استقلال بدون پدر شود.

کوچ ابدی پورحیدری قطعا مهمترین اتفاقا سال ۹۵ بود برای استقلال بود و بس. حتی اگر استقلال قهرمانی هم به دست می آورد مسلما نبود پورحیدری از آن قهرمانی مهم تر بود. همسر و فرزند منصورخان پس از فوت این مربی بزرگ و کارنامه دار مثل خود پورحیدری بسیار جنتلمنانه رفتار کردند تا همه بدانند آنچه پورحیدری در رسانه ها نشان می داد تنها متعلق به خودش نبود وخانواده او هم کنار وی در تمامسال های اخیر بوده اند.

‌استقلال چهارتایی شد و مظلومی رفت
استقلال شروع بدی در سال ۹۵ داشت و پایانی خوش. در این مدت استقلال بالا و پایین زیادی رفت و به ویژه در مدیریت  سرگیجه زیادی داشت که هنوز هم این سرگیجه ادامه دارد. شروع استقلال اصلا خوب نبود و با چوبله شدن مظلومی توام شد. پرسپولیس دربی ۸۲ پایتخت را با نتیجه ۴ بر ۲ برد. گل‌های پرسپولیس در این بازی توسط مهدی طارمی ۲ بار، رامین رضائیان و محسن مسلمان به ثمر رسید و استقلال توسط جابر انصاری و امید ابراهیمی (پنالتی) دو گل را جبران کرد. این برد از آنجا اهمیت دارد که پرسپولیسی‌ها جنگ کری را با عدد ۴ از استقلال بردند.

مظلومی به قول خود وفا کرده بود
شکست از پرسپولیس در واقع پایان مظلومی بود که در سوم خردادماه فینال حذفی را هم از دست داد و از استقلال رفت. پس از این شکست مظلومی از استقلال کنار گذاشته شد در حالی که هنوز با این تیم قرارداد داشت، خود مظلومی آن روزها در این رابطه گفت:

«به هرحال این مسائل در فوتبال ما چیز عجیبی نیست و تازگی هم ندارد. مدیران ما عادت دارند که تصمیم‌های احساسی بگیرند و فکر می‌کنم من هم قربانی این موضوع شدم. قرارداد من ۲ ساله بود و من تازه در سال دوم قرار بود اهداف خودم را در تیم پیاده کنم.

متاسفانه مدیران استقلال احساساتی شدند و از روی یک بنر من را از کار برکنار کردند. من در سال اول به قولی که داده بودم عمل کردم و در سال دوم زمانی بود که باید نتیجه زحماتم را می‌دیدم شما دیدید که من در استقلال چقدر بازیکن جوان آوردم چراکه می‌خواستم برای این تیم پشتوانه‌سازی کنم. سال دوم زمانی بود که من باید نتیجه زحماتم را می‌دیدم ولی متاسفانه اجازه ندادند کارم را انجام دهند و این فرصت را از من گرفتند. ناراحتم چون این تیم را خودم ساخته بودم.»

شروع پر هیاهوی منصوریان
رو دوادهم خردادماه این خبر منتشر شد که: «امروز هواداران معترض به بهرام افشارزاده جلوی در ورزات ورزش تجمع کردند که در این تجمع عده‌ای که فرصت حضور با سرپرست استقلال را پیدا کردند، با نقل قول جالبی روبه‌رو شدند، افشارزاده به این تعداد از تماشاگران گفت که به خواست تماشاگران احترام گذاشته است و کار علیرضا منصوریان با استقلال تمام شده است.

اعضای حاضر در جلسه هیات مدیره آبی ها، آخرین بحث و بررسی ها را برای انتخاب سرمربی جدید این تیم داشتند. در پایان این نشست که حدود ۳ ساعت به طول انجامید، علیرضا منصوریان به عنوان سرمربی فصل آینده استقلال انتخاب شد. قرار است بهرام افشارزاده به صورت رسمی این موضوع را اعلام کند.»

برکناری افشارزاده
استقلال تابستانی بسیار داغ داشت، اتفاقات بزرگی در تابستان برای این تیم رقم خورد. این تیم بازیکنان زیادی خرید و بازیکنان زیادی را کنار گذاشت تا تابستانش بسیار داغ باشد. افشارزاده در واقع کوشید تا در سومین یورش بتواند یک جام بگیرد اما در دوازدهم مرداد ماه توسط گودرزی برکنار شد و حسنی خو با انتشار این خبر مدیر عامل شد:

«رضا حسنی خو با تصمیم اعضای هیئت مدیره استقلال و البته محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان جانشین بهرام افشارزاده در پست سرپرستی مدیرعاملی باشگاه استقلال انتخاب شد. او همچنین به عنوان عضو پنجم هیئت مدیره استقلال انتخاب شد تا به این شکل ترکیب هیئت مدیره این باشگاه کامل شود.»

آغاز و پایان حسنی خو و دعوای گودرزی با افشارزاده
نکته بد تابستان داغ اما اینجا بود که حسنی خو سه روز بعد و بعد از یک بازی از سوی استقلال استعفا داد و  رفت و بعد هم از تربیت بدنی استفا داد و از آنجا هم رفت! تا سید رضا افتخاری از کمیته فوتسال به مدیریت باشگاه استقلال برسد

افشارزاده که کنار رفته بود در مهر ماه با واکنش گودرزی مواجه شد، بخشی از واکنش این بود:

«آقای افشارزاده به علت اینکه هزینه بسیار زیادی را به بیت‌المال تحمیل کردند، من از ایشان رضایت نداشتم. ایشان طبق صورتی که خودشان داده‌اند، با ۲۸ میلیارد تومان تیم را بسته‌اند و هزینه کرده‌اند. آقای طاهری در پرسپولیس، ۱۵ میلیارد هزینه کرده‌اند. به چه حقی این کار را کرده‌اند!؟ البته ۲۲ میلیارد گفته‌اند و ۶ میلیارد بابت چیز دیگری بوده، اما همین ۲۲ میلیارد رقم کمی نیست. اگر با ۱۵ میلیارد پرسپولیس مقایسه کنیم، اختلاف زیادی دارد - که تازه آن ۱۵ میلیارد هم شاید عدد بزرگی باشد. گران‌ترین بازیکنان و مربیان را در تیم استقلال جمع کرده بودند!

- دستور دادم هزینه ها کم شود بلافاصله زد و بندهایی شد و عده‌ای را فرستادند تا در جلوی وزارت ورزش به من ناسزا بگویند که چرا من جلوی اسراف بیت‌المال را می‌گیرم! من این کار را کردم که این دو تیم، زیان ‌روی دست مردم نگذارند، چون بیت‌المال، سهم مردم است. دولت، نماینده مردم است. نفس این آقایان از جای گرم درمی‌امد که این پولها را خرج می‌کردند!؟ »

گودرزی پرسپولیسی! 
این حمله گودرزی با بیانیه افشارزاده مواجه شد او گودرزی را پرسپولیسی معرفی کرد:

«پرسپولیس بیش از ۲۲ میلیارد خرج کرده (رسمی و غیررسمی) و رقم اعلام شده رسمی باشگاه پرسپولیس به سازمان لیگ ۱۸ میلیارد است اما جالب اینجاست که آقای گودرزی به دلیل تعصب و علاقه مندی بیش از حد به پرسپولیس  ۱۸ میلیارد را در مصاحبه ۱۵ میلیارد یاد می کند. در مورد این رقم های اعلامی من قصد دخالت در امور پرسپولیس را ندارم اما شائبه های بسیار زیادی در مورد رقم های بازیکنان این تیم مانند وحید امیری، جلال حسینی، بیرانوند، علی پور، امید عالیشاه، طارمی، رضاییان بوده و آیا پول رضایتنامه گولچ، طارمی و رضاییان در حسابها آمده است یا خیر؟ »

پاییز تلخ
بالاخره در پاییز استقلال در بعد مدیریت با انتخاب سیدرضا افتخاری به عنوان مدیر عامل موقتا آرام گرفت اما نتایج تیم به هم ریخته بود، استقلال یکی در میان جلو آمد و اصلا توقع هواداران را برآورده نکرد و خرید های منصوریان هم بیشتر به درد بیمارستان هزار تخت خوابی می خورد یعنی همان خریدهایی که از نظر مالی افشارزاده را برکنار کرده بودند، از منظر فنی هم می رفتند تا افتخاری و منصوریان را برکنار کنند. این ماجرا بسیار ادامه پیدا کرد اما نتیجه تغییر نمی کرد تا اینکه هواداران استقلال کم کم از تیم نا امید شدند. با این وجود نتایج در بهمن ماه عوض شد.

محرومیت فیفا! 
استقلال از سوی فیفا محروم شد  و به این ترتیب خرید های جدیدی مثل آندو و جباروف و چشمی روی دست استقلال ماند نکته اما این بود که پس از این محرومیت استقلال با جوان ها بلند شد و زمستانش بهار شد.

دربی انتقامی
استقلال در این زمستان دربی ۸۴ را برد: «هشتادوچهارمین مصاف قرمز و آبی تهران با برتری دور از انتظار استقلال پایان یافت تا در حالی که تصور می شد سرنوشت قهرمانی لیگ مشخص شده است، حساسیت به صدر جدول برگردد. ۸۵ هزار تماشاگر استقلالی و پرسپولیسی با عبور پیاپی چهار گل از خط دروازه ها در نیمه نخست سورپرایز شدند؛ اما در نیمه دوم منصوریان بازی را بست تا تیمش با پذیرش فقط یک گل، سه پوئن حیثیتی و تاریخی را از پرسپولیس مدعی و صدرنشین برانکو بگیرد. »

در واقع نتایجی که بعد از محرومیت استقلال گرفت و تاکنون هم ادامه دارد شاید حسن ختامی باشد خوب برای استقلالی که سال عجیبی را پشت سر گذاشته بود. استقلال در بهمن ماه پرسپولیس را هم مثل بسیاری از تیم های دیگر سه تایی کرد و با السد و التعاون و نفت آبادان و پیکان و ... هم عالی بازی کرد و برد.

اعتصاب و شعار بازیکنان! 
در آخرین روزهای زمستان اما اتفاقات بی سابقه ای در استقلال رخ داد که تعجب همگان را بر انگیخت، اعتصاب های طولانی و عدم حل مشکل مالی بازیکنان از یک سود و البته جبهه گیری اعضای مدیریت باشگاه آنقدر ناراحت کننده بود که شاید بررسی آن در عید نوروز خیلی جالب نباشد، به هر حال بازیکنان هم به صف بندی هیات مدیره پیوستند و حتی مثل بوقچی ها شعار« جهانیان حیا کن استقلال رو رها کن » را سر دادند آن هم در حالی که کارهای اجرایی و پرداخت حقوق بازیکنان تنها با مدیر عامل است و رئیس هیات مدیره تنها وظیفه نظارت از دور را بر کار مدیر دارد و کار دیگری برای او نمی توان تصور کرد.

مصاحبه های سریالی منصوریان و حسن زمانی هم در واقع پایان تلخ مدیریتی را برای استقلال در آخرین روزهای ۹۵ داشت که واقعا جای تعجب داشت و البته سلطانی فر مسخ این شعارها و هرج و مرج ها نشد و به ترکیب استقلال دست نزد تا استقلال با همان ترکیب هیات مدیره وارد سال ۹۶ شود هیات مدیره ای که سلطانی فر انتخاب نکرده و به نظر می رسد پای همه آن اعضا با این عملکرد روی پوست موز باشد.

منبع: مهر


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین