آفتابنیوز : دیروز این هواپیما با حضور «فرهاد پرورش» مدیرعامل ایران ایر، در تولوز فرانسه به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تحویل شد.
به گزارش آفتاب و به نقل از ایرنا، این هواپیما در حالی در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست که آسمان تهران بارانی و مه آلود است.
به مناسبت ورود این هواپیما با ماشین های مخصوص، در باند فرود آب پاشیده شد.
سپس ایرباس را به آشیانه انقلاب شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هدایت کردند.
نخستین
هواپیمای ایرباس مدل اِی321 (A321) بیست و سوم دی ماه 1395 به تهران وارد
شد. دومین فروند با مدل 330 سری 200 نیز بیست و یکم اسفندماه گذشته در
فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست.
در آیین ورود دومین فروند از
هواپیماهای ایرباس، مدیرعامل ایران ایر گفت: از امروز روند تحویل سومین
فروند هواپیمای ایرباس آغاز شده است و اگر همه چیز خوب پیش برود بیست و نهم
یا سی ام اسفند ماه شاهد ورود سومین فروند هواپیمای ایرباس به کشور خواهیم
بود.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین المللی نیز در این آیین
گفت: پرداخت 330 میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی به ایران ایر در
زمان دولت پیشین تصویب شد تا ایران ایر بتواند 6 فروند هواپیمای نو خریداری
کند.
«اصغر فخریه کاشان» افزود: طبق قرارداد امضا شده با ایرباس 15
درصد منابع مالی باید توسط ایران ایر تامین شود که بخشی از آن از محل این
تسهیلات و بخشی دیگر نیز توسط شرکت های لیزینگ تامین می شود.
شرکت
ایران ایر قرارداد خرید صد فروند هواپیمای ایرباس را به ارزش 10 میلیارد
دلار امضا کرده است که باید در یک دوره 10 ساله همه هواپیماهای خریداری شده
جدید خود را از ایرباس تحویل بگیرد.
این قرارداد شامل 46 فروند
هواپیما321 می شود که می تواند روزانه 14 یا 15 ساعت در مسیرهای طولانی
پرواز کند و در مجموع بیش از هشت هزار و 300 صندلی را به ظرفیت هما می
افزاید.
سومین فروند از هواپیماهای ایرباس با 238 صندلی شامل 32
صندلی بیزینس کلاس و 206 صندلی اکونومی کلاس وارد ناوگان هوایی ایران ایر
شده است.
با لغو تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و امضای
قرارداد خرید 200 فروند هواپیمای جدید برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی
ایران نوسازی ناوگان هوایی ایران وارد عرصه جدیدی شد تا با ورود ناوگان
هوایی نو هموطنان با اطمینان خاطری بیشتری سفرهای هوایی خود را انجام دهند.
شرکت
هواپیمای جمهوری اسلامی ایران قرارداد خرید یکصد فروند هواپیما را با شرکت
فرانسوی ایرباس و 80 فروند را با شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ امضا
کرده است.
قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای 70 نفره نیز با شرکت
فرانسوی-ایتالیایی «ای.تی.آر» (ATR)- از شرکت های زیرمجموعه ایرباس- بزودی
نهایی می شود.
در سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»، جایگاه
صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از 200 فروند
هواپیمای مسافری دوربرد، میان برد و کوتاه برد دارای بیش از50 هزار صندلی
جدید ارتقا می یابد و با ورود تدریجی این هواپیماها فرصت اشتغالزایی مستقیم
برای بیش از 20 هزار نفر از متخصصان ایرانی فراهم می شود.
اوایل
مهرماه پارسال اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا
(اوفک-OFAC) برای شرکت های هواپیماسازی ایرباس و بویینگ مجوز فروش هواپیما
به ایران را صادر کرد.
با صدور این مجوز، مذاکرات بین نمایندگان شرکت
های بوئینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به
مراحل نهایی رسید و قرارداد 10 میلیارد دلاری بین ایران ایر و شرکت ایرباس
برای خرید یکصد فروند هواپیما امضا شد.
بر اساس این قرارداد، ایران
ایر 46 فروند هواپیما 321 از ایرباس می خرد که در مجموع بیش از هشت هزار و
300 صندلی را به ظرفیت هما اضافه می کند.
ایران ایر همچنین 38 فروند
ایرباس از نوع 330 تحویل می گیرد که 253 صندلی دارد و در مجموع شمار صندلی
های این سری از هواپیماها برای این شرکت بیش از 11 هزار و 400 صندلی می
شود.
قرار است ایران ایر 16 فروند هواپیمای ایرباس 350 متشکل از پنج هزار و 600 صندلی را نیز برای پروازهای دوربرد خود تحویل بگیرد.
صنعت
هوایی کشور در سال های گذشته به واسطه تحریم، بازسازی و نوسازی نشده بود و
متخصصان صنعت هوایی ایران در سال های گذشته در شرایط بسیار سخت به دلیل
نبود دسترسی آسان به قطعات هواپیماها با تلاش های شبانه روزی خود صنعت
هوانوردی ایران را سرپا نگه داشته بودند.
براساس قراردادی که ایران
ایر با بوئینگ منعقد کرده قرار است نخستین فروند از این هواپیماها در 2018
به ایران ایر تحویل شود و شرکت ای تی آر نیز قرار است از 20 فروند هواپیمای
72 نفره 3 فروند آن را در آینده نزدیک تحویل ایران ایر دهد.
در این
قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوع های دیگری چون آموزش خلبانان و
تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی (ای.تی.ام-ATM)،
عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری
برای ایران ایر منظور شده است.
خرید همه این هواپیماها به صورت اجاره به
شرط تملیک است و ایران ایر 85 درصد منابع مالی آن را از فایناس خارجی و 15
درصد آن را از منابع داخلی خود تامین خواهد کرد.
با صدور مجوز
اداره خزانه داری امریکا به شرکت های بویینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به
ایران، مذاکرات بین نمایندگان بویینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری
اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید تا اینکه در سفر بیست و یکم
آذرماه امسال معاون مدیرعامل بویینگ به تهران، پس از 41 سال قرارداد خرید
80 فروند بویینگ به ارزش بیش از 10 میلیارد دلار امضا شد.
بر پایه
این قرارداد، ایران ایر از این شرکت 80 فروند هواپیما در سه کلاس متفاوت
خرید که 50 فروند آن مدل 737 با 130 صندلی است؛ بنابراین در مجموع ظرفیت
صندلی های صنعت هوایی ایران، با تحویل این هواپیماها به بیش از 6 هزار و
500 صندلی می رسد.
همچنین 15 فروند بویینگ 777 ای.ار- 300 با 350
صندلی و 15 فروند هواپیمای پهن پیکر 777 با بیش از 390 صندلی خریداری شده
است تا مجموع صندلی های این هواپیماها در ایران ایر بیش از 11 هزار و 100
صندلی افزایش یابد.