کد خبر: ۴۳۵۴۹
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۱:۰۱

همکاری لبنان و سازمان ملل برای بررسی ترور حریری

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاري رويتر، مروان حماده وزير ارتباطات لبنان، طي كنفرانس خبري گفت: دادگاهي به رياست يك قاضي غير لبناني در خارج از لبنان برگزار خواهد شد؛ اما هم‌چنان شمار قابل توجهي از لبناني‌ها در آن حضور خواهند داشت.
حماده در سفرش به نيويورك و واشنگتن با مقامات سازمان ملل ديدار و گفت‌وگو كرد. وليد جنبلاط رهبر دروزي‌هاي لبنان، وي را در اين سفر همراهي مي‌كند.
حماده در جريان بمب‌گذاري اكتبر 2004 از ترور جان سالم به در برد. وي عموي جبران تويني، روزنامه‌نگار مخالف سوريه است كه در بمب‌گذاري دسامبر 2005 به قتل رسيد.

وزير ارتباطات لبنان ضمن بيان اينكه مذاكرات پيرامون تمهيدات لجستيكي و تامين بودجه‌ي اين دادگاه در حال انجام است، افزود: انتظار داريم در اين خصوص سريعا تصميم‌گيري شود.

هم‌چنين شوراي امنيت سازمان ملل بايد طي قطعنامه‌اي موافقت خود را اعلام كند. تحقيقات سازمان ملل در خصوص ترور رفيق حريري نخست وزير فقيد لبنان، به رياست سرژ برامرتز انجام مي‌پذيرد و وي قرار است گزارش خود را پيش از 15 مارس به شوراي امنيت ارايه كند. در همين حال، ديپلمات‌ها اعلام كردند كه برامرتز معاون دادستاني ديوان لاهه كه اكنون در مرخصي به سر مي‌برد، در حال بررسي و بازنگري پرونده‌ها و پوشه‌هاي به جامانده از دتلف مهليس، دادستان آلماني سابق اين پرونده است تا از اين طريق در خصوص اعتبار و سنديت شواهد در دادگاه مربوطه اطمينان خاطر يابد. 

حريري و دست كم 20 تن از همكاران وي، در تاريخ 14 فوريه‌ي 2005 در جريان يك بمب‌گذاري در بيروت كشته شدند و مهليس اين ترور را ممكن پذير ندانست؛ مگر با تاييد مقامات امنيتي عالي رتبه‌ي سوريه. مقامات دمشق هر گونه ادعا در خصوص دست داشتن مقامات دولت بشار اسد رييس جمهور سوريه را ماجراي ترور جريري بي‌پايه و اساس خوانده‌اند. در حال حاضر چهار ژنرال لبناني در اين كشور در بازداشت به سر مي‌برند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین