فیات 500 به زودی شصتمین سالگرد تولدش را جشن خواهد گرفت. این اتفاق تنها برای فیات رخ نخواهد داد. خودروهای زیادی هستند که اینک به مرز میانسالی وارد میشوند اما نگاهی عمیق و سنگین به گذشته آنها حکایت از اثر تحول برانگیزشان در تاریخ صنعت اتومیبل دارد.
به گزارش عصر ایران به نقل از "سیویتی نیوز"، برخی از این اتومبیلهای تاریخ بسیار خلاقانه داشته اند، برخی محبوبیتشان مثال زدنی است و برخی دیگر از ظاهر بهتری برخوردار بودهاند. اما زمانی که حرف از تحرک و جابهجایی و پیوستن به جایگاه اتومبیل به میان میآید، تاریخ فرهنگی مشترک نیز مطرح میشود و در این زمینه خودروها حرفهای زیادی در کلاس و سطح خود دارند.
فورد مدل T- 1908
این خودرو (تصویربالا) احتمالا در دهه دوم زندگی خود به سر میبرده، اما فورد مدل T یک سکوی پرتاب برای تحول صنعت اتومبیل در زمان خودش محسوب میشود. اولین مدل از این خودرو در خط مونتاژ خودکار ساخته شد تا به شکلی مستمر در هزینهها صرفهجویی شود. از طرفی به منظور جلب مشتریان بیشتر و افزایش قدرت خرید، قیمت کمتری برای این خودرو در نظر گرفته شد. این خودرو به مدت 19 سال در خط تولید باقی ماند و در بسیاری از نقاط جهان باقی ماند. بیش از نیمی از رانندگان آمریکایی در آن زمان صاحب این مدل شدند و فورد به عنوان جایگزین مدل A ،حدود 14.68 میلیون دستگاه از این خودرو را ساخت.
آستین 7، 1922
احتمال دارد کادیلاک تایپ 53 ساخت سال 1916 اولین خودرو با ایده ساخت جعبه دنده 3 پداله و اهرم تغییر دنده به حساب بیاید. اما آستین 7 خودرویی است که با کلاچ، ترمز، گاز و ترمز دستی به صورت استاندارد در جهان ساخته شد. حتی اگر بگوییم که این خودرو فروش چندانی در جهان نداشته اما تکرار و رواج کم نظیر این طراحی در جهان، این خودرو را بیش از حد ارزشمند کرده است. این خودرو همچنین قالبی برای مدلهای کامپکت در زمان خود محسوب میشود. طول آستین 7 حدود 1.9 متر و عرض آن 1.06 متر برآورد میشود.
فولکسواگن بیتل 1938
بیتل در اروپا حکم فورد T در آمریکا را داشت. نسخهای اقتصادی، کاربردی و همهگیر.چیدمان موتور عقب با سامانه خنککننده ، الهامبخش ساخت فیات 5000 شد و به پایه و ساختاری نمادین برای برای ساخت پورشه 911 مبدل گشت.
سیتروئن 2CV، 1948
داستان این خودرو در نوع خود شنیدنی و مشهور است. این مدل برای پاسخ گویی به نیازهای روستائیان فرانسوی طراحی شد. فضای طراحی شده برای سر در این خودرو به قدری بود که کاربران با پوشیدن کلاههای بزرگ نیز به راحتی به حرکت خود ادامه می دادند. این خودروی سایز متوسط جای مناسبی برای جابهجایی محصولات مزرعه داشت و در حد خود سواری نرمی را ارائه میداد. این نسخه سیتروئن میتوانست در زمین نرم تازه شخم زده نیز حرکت کند. نتیجه تمامی این ملاحظات در خودرو باعث شد تا این نسخه تا 1990 در خط تولید باقی بماند. البته ایجاد پارهای از تغییرات اجتنابناپذیر به نظر میرسید. با این وجود این خودرو وجهه و اعتبار سیتروئن در کسب عنوان خلاقترین کمپانی در ساخت سامانه تعلیق محسوب میشود.
فیات 500، 1957
اساسا اولین خودروی شهری در جهان به شمار میآید. اصلی ترین ورژن فیات 500 در رقابت با موتورسیکلت و اسکوتر ساخته شد. هنوز هم این خودرو به شکل هوشمندانهای اقتصادی محسوب میشود. استفاده از یک خنککننده کوچک هوا در کنار موتور در محفظه بار از خلاقیتهای ساخت خودرو در آن زمان محسوب میشود. طول این خودروی چهار صندلی به 2.97 متر میرسد. موتور دو سیلندر 479 سیسی قابل اعتماد است و قابلیت ارتقاء دارد.
مینی 1959
این خودرو نمیتواند ادعا کند که اولین خودروی شهری یا اولین خودرو با محرک چرخهای جلو است. اما قطعا اولین خودرو با موتور عرضی نصب شده زیر کاپوت است. این ابتکار برای صرفهجویی در فضا و نصب گیربکس در زیر درب موتور انجام شد. نتیجه این ابتکار تولید یک خودروی کوچک با قابلیت حمل چهار چمدان و افزایش لذت رانندگی بود. این خودروی بریتانیایی که تقریبا در هیچ کلاس جهانی قرار نمیگرفت، مورد توجه ستارگان دنیای موسیقی قرار گرفت.
فورد موستانگ 1964