کد خبر: ۴۳۶۸۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
طرح ترامپ برای تضعیف هلال شیعی و نفوذ ترکیه در منطقه

روزنامه الحیات: آمریکا قصد دارد رقه را پس از آزادسازی به لاس وگاس سوریه تبدیل کند/تهران درصدد مقابله با طرح ترامپ است

آمریکا قصد دارد در آستانه کنترل شهر رقه، ‌مناطق شرقی رود فرات و استقرار پنج پایگاه نظامی و همچنین هواپیماها را نیز در اختیار داشته باشد و در این مسیر باید به سوی تحقق دو اولویت سوق یابند؛ نخست شکست دادن داعش و دوم تضعیف هلال شیعی که از ایران و عراق آغاز شده و به سوریه و لبنان می‌رسد اما تهران درصدد مقابله با طرح ترامپ است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- روزنامه عرب‌زبان «الحیات» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که دولت دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا قصد دارد در روزنامه الحیات: آمریکا قصد دارد رقه را پس از آزادسازی به لاس وگاس سوریه تبدیل کندآستانه کنترل شهر رقه، ‌مناطق شرقی رود فرات و استقرار پنج پایگاه نظامی و همچنین هواپیماها را نیز در اختیار داشته باشد و در این مسیر باید به سوی تحقق دو اولویت سوق یابند؛ نخست شکست دادن داعش و دوم تضعیف هلال شیعی که از ایران و عراق آغاز شده و به سوریه و لبنان می‌رسد اما تهران درصدد مقابله با طرح ترامپ است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ الحیات به نقل از مقام‌های غربی اشاره می‌کند که ترامپ در تلاش برای حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه؛ یعنی نیروهای کردی با استفاده از تجهیزات و تسلیحات سنگین برای شکست دادن داعش است و پس از آن بدنبال آزادسازی آن منطقه با دو هزار مشاور و فرمانده و کماندوهای آموزش‌دیده و جناح‌های مورد‌حمایت ارتش آزاد سوریه در اردن است. در این نبرد قرار است نیروهای دموکراتیک سوریه و شاخه‌ای از ارتش آزاد در عرصه میدانی عمل کنند و پشتیبانی و پوشش هوایی آمریکایی‌ها را نیز برای شکست داعش در نزدیکی مرزهای عراق داشته باشند. 

این روزنامه اشاره می‌کند که ترامپ قصد دارد با مدیریت بحران سبب کاهش نفوذ ایران شود. یکی از مقام‌های مطلع در گفت‌‌وگو با الحیات ادعا کرده که واشنگتن معتقد است حضور نظامی در رقه و مناطق پیرامونی آن سبب تضعیف هلال شیعی و نفوذ ایران در عراق، سوریه و لبنان می‌شود؛ نفوذی که به گفته آن مقام پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی تقویت شد. 

الحیات اشاره می‌کند که نیروهای سوری و سازمان‌های شبه‌نظامی مورد حمایت تهران به دنبال پوشش هوایی از سوی روسیه برای خارج کردن نیروهای مزاحم از ناحیه شرقی حلب و پیشروی به سوی سد و فرودگاه نظامی هستند. این در حالیست که ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا برای کنترل این مناطق عجله دارد و یک مقام کرد به الحیات کفته است یک فروند هواپیمای متشکل از نیروهای دموکراتیک سوریه فرود آمده است که در آن کارشناسان آمریکایی و بریتانیایی به این گروه ۲۰۰ تا ۲۷۰ نفره کمک می‌کنند که کنترل سد را در اختیار گیرند؛ کنترل سد برای جلوگیری از بمبگذاری ضرورت دارد. 

الحیات اشاره می‌کند که یکی از اصول اساسی طرح ترامپ کنترل فرودگاه برای فراهم کردن شرایط فرود هواپیماهای نظامی آمریکا در باند فرودگاه و به پرواز درآوردن آن‌ها است. یک مقام غربی به الحیات گفته است که امریکا در حال حاضر، چهار فرودگاه در شرق رودخانه فرات و مناطق تحت قلمروی نیروهای دموکراتیک سوریه را داراست. 

این روزنامه اشاره می‌کند که هدف پنتاگون از کنترل بر فرودگاه در سوریه کاهش وابستگی به پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه است؛ زیرا آنکارا محدودیت‌هایی را برای استفاده ائتلاف بین‌المللی از آن پایگاه اعمال کرده است چرا‌که معتقد است واشنگتن متکی به کمک شبه‌نظامیان کرد در نبرد رقه است؛ شبه نظامیانی که از سوی دولت ترکیه تروریست خطاب می‌شوند.
 
یک مقام کرد به الحیات گفته است: «هنگامی که کنترل سد و فرودگاه در دست نیروهای امریکایی قرار گیرد نیروهای دموکراتیک سوریه آزادسازی رقه را با مشارکت نیروهای آمریکایی و بالگردهای آپاچی رسیده از غرب عراق آغاز خواهند کرد. 

این مقام اشاره می‌کند که آمریکا قصد دارد رقه را به لاس وگاس سوریه تبدیل کند  و پس از آزادسازی، پروژه‌های بازسازی و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی را در آن منطقه عملیاتی کند. 

الحیات اشاره می‌کند که ایران و ترکیه در حال آماده‌سازی خود برای مقابله با طرح ترامپ هستند؛ به طوری که ارتش ترکیه با حمایت از شاخه‌های طرفدار ترکیه ارتش آزاد سوریه برای انجام حمله به تپه‌های مرز سوریه و ترکیه برنامه‌ریزی کرده است؛ آن هم پس از همه‌پرسی قانون اساسی در ۱۶ ماه جاری.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
بی سیم چی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
0
8
خدا قوت
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین