کد خبر: ۴۳۷۹۰۰
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲

کارزار انتخابات فرانسه درگیر رسوایی مالی نامزدها و خشونت هواداران

انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه در شرایطی حدود دو هفته دیگر آغاز می شود که کارزار تبلیغاتی انتخابات بارها شاهد رسوایی مالی نامزدها و صحنه تظاهرات، درگیری و خشونت هواداران جناح های سیاسی بوده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، انتخابات پیش روی ریاست جمهوری فرانسه که دور نخست آن سوم اردیبهشت ماه بین 11 نامزد از جناح های سیاسی مختلف برگزار می شود، این بار به دلایلی مختلفی همچون گسترش دیدگاه های عوامگرایی (پوپولیستی) در جامعه غرب و تحولات جهانی از جمله روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ در آمریکا، از اهمیت مضاعفی برخوردار است و از همین رو بسیاری از کشورهای جهان به ویژه اعضای اتحادیه اروپا، چشم به نتایج این انتخابات دوخته اند.

شاید از همین روست که کارزار انتخابات فرانسه این بار شاهد چالش ها و تنش های بیشتری شده است که نمونه های بارز آن را می توان در گسترش افشاگری ها و تظاهرات علیه نامزدها در نقاط مختلف این کشور مشاهده کرد.

نقطه عطف این روند را که از ماه ها پیش کلید خورده است می توان افشاگری در خصوص ایجاد شغل های ساختگی توسط «فرانسوا فیون» نامزد احزاب راست و میانه برای همسر و فرزندانش در پارلمان فرانسه دانست؛ رسوایی ای که به شدت به محبوبیت این نامزد لطمه زد، وی را از رتبه نخست نظرسنجی ها پایین کشید و منجر به برگزاری چندین تظاهرات علیه وی شد.

این روند با رسوایی «مارین لوپن» رهبر و نامزد حزب راست افراطی جبهه ملی ادامه یافت و پارلمان اروپا این نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را به ایجاد مشاغل ساختگی و پرداخت حقوق از بودجه این نهاد برای چند تن از هم حزبی هایش متهم کرد.

این موضوع، حس افشاگری بسیاری از رسانه های فرانسوی از جمله روزنامه چپگرای لوموند را برانگیخت و خبرنگاران را بر آن داشت که در این زمینه گزارش های متعددی تهیه و منتشر کنند؛ روندی که در نهایت با واکنش لوپن مواجه شد و وعده داد که از این روزنامه پرشمارگان فرانسوی شکایت می کند.

اما مهمترین نتایج این افشاگری ها را شاید بتوان گسترش تظاهرات و اعتراض های مردمی نسبت به فساد اداری شخصیت های سیاسی انتخابات ریاست جمهوری دانست؛ موضوعی که بارها کارزار انتخاباتی نامزدهای را دچار تنش و پاریس و دیگر شهرهای فرانسه را صحنه تظاهرات کرد.

اگرچه برخی از این اعتراض ها در قالب هایی همچون پاشیدن آرد به «مانوئل والس» سوسیالیست و در روزهای اخیر به صورت «فرانسوا فیون» جمهوریخواه تجلی یافته است، اما در مواردی این اعتراض ها رنگ و بوی خشن تری به خود گرفت و حتی در یک مورد رسانه ها صحنه سیلی خوردن مانوئل والس نخست وزیر سابق و نامزد شکست خورده سوسیالیست ها در رقابت های مقدماتی چپ ها را در جریان یک سفر تبلیغاتی منتشر کردند.

از طرف دیگر این اعتراض ها در سطح گسترده تر با برگزاری چندین تظاهرات له و علیه فرانسوا فیون در پایتخت و شهرهای بزرگ فرانسه در پی رسوایی اقتصادی این نامزد و برگزاری چندین تجمع اعتراضی نسبت به سفر مارین لوپن به شهرهای مختلف، نمود یافت و روز گذشته با خشونت و درگیری در جریان سفر این نامزد عوامگرا به «آژاکسیو» واقع در جزیره «کرس»، بار دیگر تکرار شد.

هرچند فرانسوی ها پیشتر نیز شاهد چندن تظاهرات علیه مارین لوپن در شهرهای «نانت» و «اویرون» بودند که در مورد دوم با زخمی شدن 11 پلیس و ژاندارم در جریان خشونت ها پایان یافت.

شاید بتوان شکل دیگر این خشونت ها را در قالب اتهام زنی نامزدها علیه شخصیت های سیاسی فرانسه بازتعریف کرد؛ روندی که بارزترین نمونه آن اتهام ایجاد «کابینه سیاه» توسط «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه علیه «فرانسوا فیون» است که بازتاب گسترده ای در رسانه های اروپایی داشت.

باید به چالش های یاد شده،برگزاری دهها تظاهرات علیه خشونت های پلیس و تظاهرات در اعتراض به مشکلات اقتصادی ناحیه گویان فرانسه واقع در آمریکای جنوبی را اضافه کرد؛ شرایطی که می تواند در صورت گسترش، بحرانی برای دولت سوسیالیست فرانسوا اولاند در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایجاد کند.

رئیس جمهوری فرانسه هر پنج سال یک بار و با رای مستقیم مردم انتخاب می شود و دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه 23 آوریل (3 اردیبهشت 96) با حضور 11 نامزد برگزیده احزاب و نامزدهای مستقل و دور دوم آن هفت می (17 اردیبهشت 96) با حضور دو برگزیده دور نخست، برگزار می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین