کد خبر: ۴۳۸۰۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
بررسی وعده انتخاباتی پرداخت یارانه 250 هزار تومانی

مهدی تقوی: احمدی نژاد به ازای هر 45500 تومان 200 هزار تومان از جیب مردم برداشت

به گفته یک استاد دانشگاه؛ در زمان دولت احمدی نژاد به ازای هر 45 هزار و 500 تومان یارانه نقدی 200 هزار تومان از جیب مردم برداشته شد؛ شاهکار آقای روحانی این بود که مشکلات زمان احمدی نژاد را حل و فصل کرد.
آفتاب‌‌نیوز : همواره نزدیک شدن به فضای انتخابات همراه با مطرح شدن وعده های انتخاباتی است؛ وعده هایی که گاه شدنی است و گاه با فضای واقعی و اجرایی فاصله بسیاری دارد اما جذابیت ایجاد کرده و عوام را پاس صندوق های رای می کشاند؛ یکی از این وعد ها که مدتی است در فضای مجازی شنیده می شود افزایش یارانه نقدی به میزان 250 هزار تومان است.

به گزارش پول نیوز، طبیعی است که شرایط و فضای اقتصادی کشور، کاندیداها را بر آن دارد تا راهکارهایی برای بهبود اقتصاد کشور ارائه بدهند اما شعارهای پوپولیستی همچون افزایش سقف یارانه های نقدی در حالی مطرح می شود که کارشناسان اقتصادی بارها به کندی اقتصاد بر اثر پرداخت یارانه های نقدی اشاره کرده اند و مسوولان دولت یازدهم نیز پرداخت یارانه ماهانه 45 هزار و 500 تومان به هر نفر را مصیبت می دانند.

پرداخت یارانه نقدی به 72 میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت کشورمان، در حالی که درآمدهای حاصل از فروش نفت به یک چهارم زمانی که این طرح مصوب شد، رسیده و بازارها و صنایع تولیدی به تازگی یک بحران اقتصادی را پشت سر گذاشته اند و هنوز هم برخی از بخش های اقتصادی از رکود خارج نشده اند، مشکلات بسیاری را برای ساختار اقتصاد ایران به وجود آورد که ملموس ترین آن را در بخش تخصیص بودجه عمرانی شاهد بودیم.

این یک واقعیت است که پرداخت یارانه های نقدی به جمعیت حدود 80 میلیون نفری به بهای عقب ماندگی آبادانی کشورمان تمام شد. حالا عده ای بازهم با شعار افزایش میزان یارانه ها به دنبال افزایش رای و محبوییت در میان اقشار مختلف مردم هستند که کارشناسان اقتصادی می گویند این یک خطر جدی برای اقتصاد ایران محسوب می شود و می تواند پیامدهای منفی متعددی را به دنبال داشته باشد.

مهدی تقوی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی که از منتقدان سر سخت پرداخت یارانه نقدی است در گفتگو با خبرنگار پول نیوز گفت: آنگونه که از گوشه و کنار خبرمی رسد اطرافیان محمود احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اعلام کاندیداتوری کرده اند که امیدواریم با بررسی سوابق آنها صلاحیتشان برای شرکت در انتخابت تایید نشود و اگر چنین اتفاقی رخ داد مردم با یادآوری شرایط اقتصادی در زمان زمامداری آنها، روی برگه های رای خود نام آنها را ننویسند.

تقوی خاطر نشان کرد: نباید فراموش کنیم که پرداخت یارانه تقدی مردم را بیچاره کرد؛ عامل تورم 40 درصدی شده و نرخ رشد اقتصادی را منفی کرد به همین جهت نباید اجازه داد این تفکر گسترش یابد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برخی افراد می توانند وعده چرداخت 450 هزار تومان به جای 45500 هزار تومان را به مردم بدهند اما این مبلغ را از کجا می آورند؟ هزینه پروژه های عمرانی را کم می کنند یا بازی هایی می کنند تا مردم فقیر تر شده و تنها محل درآمد آنها همین یارانه نقدی باشد.

به گفته تقوی؛ در زمان دولت احمدی نژاد به ازای هر 45 هزار و 500 تومان 200 هزار تومان از جیب مردم برداشته شد؛ بیکاری فراگیر شده و آسیب های اجتماعی به بالاترین سطح خود رسید. شاهکار آقای روحانی این بود که مشکلات زمان احمدی نژاد را حل و فصل کرد.

این استاد دانشگاه یادآوری کرد: هدفمندی یارانه ها یا به عبارت بهتر سرهم بندی یارانه ها عاملی شد تا مشکلات اقتصادی مشکلات بیشماری در حوزه های اجتماعی نیز ایجاد کند به همین جهت رسالت سنگینی بر دوش رسانه ها قرار دارد، باید فاجعه احمدی نژاد و همفکران او را برای مردم روشن کرده و اجازه ندهند افراد نالایق وارد پاستور شوند.

بیست و نهم اردیبهشت ماه سال جاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود. هر چند هنوز ثبت نام ها و تایید صلاحیت کسانی که زمزمه اعلام آمادگی آنها برای این دوره از انتخابات نقل محافل شده، آغاز نشده است و ستادهای انتخاباتی به طور رسمی شروع به کار نکرده اند اما شاهد شروع تبلیغات آرام برخی نامزدها در شبکه های اجتماعی هستیم که امید می رود مردم با بررسی دقیق وعده های انتخاباتی و سنجش آنها به کاندیدایی رای دهند که با وعده های پوپولیستی اقتصاد کشور را به عقب نرانند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
بی سیم چی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
0
3
خدایا خودت منجی ما رو بفرست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
0
3
و چه بدتر اينكه روند فوق همچنان ادامه دارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین