کد خبر: ۴۳۸۴۵۶
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱

ایزوستیا: آمریکا خواست بگوید من ارباب جهانم

سرگئی اورجونیکیدزه، دیپلمات، معاون اسبق دبیر کل سازمان ملل، رئیس شورای اجتماعی همکاری بین المللی و دیپلماسی علنی تالار اجتماعی فدراسیون روسیه در مقاله ای برای روزنامه ایزوستیا به بررسی علل حمله موشکی آمریکا به سوریه پرداخته است.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از  روزنامه ايزوستيا،  او در این مقاله می نویسد:  ضربه آمریکا به پایگاه هوایی سوریه به معنی تجاوز و پایمال کردن فاحش حقوق بین‌المللی است. جالب‌ترین امر این است که شورای امنیت سازمان ملل همین دیروز مشغول بررسی پیشنویس قطعنامه مربوط به روشن کردن جوانب بکار گرفتن سلاح شیمیایی در سوریه بود. ولی چند ساعت پس از نیل به توافق در مورد بازرسی این حادثه نگذشته بود که ضربات هوایی آمریکا به پایگاه سوری وارد شد. مگر این امر به معنی تجاوز نظامی بی‌پرده نیست؟

امر شایان اهمیت این است که واشنگتن حین این اقدام عواقب سیاسی و نظامی اقدام خود را محاسبه نکرده بود زیرا تروریست‌ها با استفاده از این ضربه عملیات تهاجمی خود را آغاز کردند. این واقعیت با اظهارات رئیس کنونی کاخ سفید طی مبارزه انتخاباتی در مورد قصد تشکیل ائتلاف ضد تروریستی با شرکت روسيه چطور جور مي‌شود؟ در کدام مورد به او باور کنیم؟ آن وقت یا امروز؟ علاوه بر این، آمریکایی‌ها از لحاظ نظامی به تروریست‌ها کمک کردند.

ضمناً متهم کردن بشار اسد از نقطه نظر نظامی مطلقاً بی‌معنی است. جای تردید ندارد که در اراضی تحت کنترل تروریست‌ها انبارهای محل تولید و انبار کردن مهمات مختلف و از جمله مهمات دارای محتوای شیمیایی قرار داشت. ارتش سوریه به این انبارها ضربه زد. ولی پرتاب بمب حاوی سلاح شیمیایی از نقطه نظر نظامی حماقت محض خواهد بود.

بنظر می‌رسد هدف از اقدام مذکور نشان دادن این است که چه کسی ارباب دنیا است. آمریکا نشان می‌دهد اگر بخواهد به کسی توسری بزند، توسری می‌زند. ضمناً آمریکایی‌ها بعد از این رفتار از اقدام کره شمالی در جهت ساخت سلاح هسته‌ای ابراز تعجب می‌کنند. روسيه هم با خروج از تفاهم نامه مربوط به حوادث هوایی در سوریه به آمریکا نشان داد: در سوریه هواپیماهای ما پرواز می‌کنند. مسکو به کاخ سفید می‌گوید: با احتیاط اقدام کنید. در آسمان سوریه احساس راحتی نکنید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین