کد خبر: ۴۴۰۳۹۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲

سورپرایزهای انتخاباتی روحانی /وظیفه میرسلیم و هاشمی‌طبا در مناظرات /ریسک بالایی که قالیباف کرد

حسن روحانی حتما کار سختی در انتخابات خواهدداشت . همه افراد حاضر در رقابت ، غیر از اسحاق جهانگیری او را رقیب اصلی خود می دانند.
آفتاب‌‌نیوز :
صحنه انتخابات حالا روشن ترین وضعیت را داد . ۶ نامزد نهایی را شورای نگهبان انتخاب کرده و از همین امروز رقابت آغاز شده است . فهرست اعلامی سور‍‍‍پرایزهایی هم داشت . از رد صلاحیت ها تا آن ها که مجوز گرفته اند . روی ۴ گزینه کسی شکی نداشت . یعنی تقریبا مشخص بود که از این سمت محمد باقر قالبیاف و سید ابراهیم رییسی و از آن سمت حسن روحانی و اسحاق جهانگیری در عرصه حضور خواهند داشت . نکته اصلی افراد مکمل بودند . همین جا بود که نام افرادی همچون علیرضا زاکانی ، محمد هاشمی ، میرسلیم ، زاهدی ، حاجی بابایی مطرح می شد . برخی معتقد بودند این افراد مکمل می توانند در نهایت بر معادلات مناظره ها و یا سایر بخش های مبارزات انتخاباتی تاثیر بگذارند .

رد صلاحیت مرد لابی های جمنا

از عصر روز گذشته خبرهایی مطرح شد مبنی بر اینکه علیرضا زاکانی جزو افراد تایید صلاحیت شده است . زمزمه هایی هم در مورد میرسلیم و محمد هاشمی هم بود . گفته می شد که علیرضا زاکانی در مناظرات حملات تندی به روحانی خواهد داشت و همین مساله می تواند فضای مناظره ها را شبیه انتخابات ۸۸ کند . می گفتند او رای ندارد اما می تواند در تشکیل قطب کمک کند . او تایید نشد و حالا در بیانیه ای نوشته است :« اگر خواست خدا بر این قرار می‌گرفت که در میان احراز صلاحیت‌ شده‌ها باشم، خدا را شکر می‌کردم و اکنون که مشیت الهی جز این است به طور مضاعف خدا را شاکرم.تکلیف تعطیل‌بردار نیست و امروز مهمترین تکلیف، کمک به جبهه انقلاب برای پایان دادن به وضع موجود و نجات قوه مجریه از دست لیبرال‌ها است.» آن سو تر هم کسانی بودند که می گفتند با آمدن محمد هاشمی ، طیفی از حامیان آیت الله هاشمی به سمت او جذب می شوند و او در نهایت کناره گیری کرده و این آرا به سمت حسن روحانی شیفت می کند . گفته می شد که او می تواند به دلیل تجربه بالا و داشتن اخبار پشت پرده به جهت همنشینی سالیان سالش با آیت الله هاشمی، فرد مهمی در مناظره ها باشد . او تایید صلاحیت نشده و حالا گفته است :« به رای شورای نگهبان تمکین میکنم .آمده بودم تا در صورت عدم تایید صلاحیت روحانی، در صحنه باشم»

سورپرایزهای انتخاباتی روحانی

اما حالا باید به وجه مهم و اصلی این ماجرا پرداخت ؛ یعنی کسانی که تایید شده اند . حسن روحانی حتما کار سختی در این رقابت خواهدداشت . همه افراد حاضر در رقابت ، غیر از اسحاق جهانگیری او را رقیب اصلی خود می دانند . او باید از دولتش دفاع کند ، و البته مردم را برای تداوم اعتماد به او قانع کند. حسن روحانی با دو رقیب اصلی یعنی محمد باقر قالیباف و سید ابراهیم رییسی مواجه است . باید منتظر ماند و دید استراتژی حسن روحانی برای این انتخابات چیست ؟ آیا او همچنان با همان کاراکتر سال ۹۲ باز می گردد . برخی خبرها حاکی از این است که روحانی چند سورپرایز برای این انتخابات خواهد داشت . او برنامه محاسبه شده ای آماده کرده است .

رئیسی و امیدش برای رفتن به پاستور

اما سید ابراهیم رییسی پدیده این دوره از اصولگرایان است . به یکباره آمده و به یک باره ماندنی شده است . او نوعی شکاف در میان اصولگرایان هم ایجاد کرده است . حالا که اسامی اعلام شده است حتی می توان گفت که او و قالیبا دقیقا اصولگرایان را به دو بخش جدا از هم تفکیک کرده اند . آنها برای رقابت با روحانی آمده اند اما قبل از اینکه به او برسند رقابت سنگینی با یکدیگر دارند . قالیباف آمده تا یک شکست دیگر و شاید آخرین شکست در کارنامه سیاسی اش ثبت نشود و ابراهیم رییسی هم با امیدهای زیادی وارد عرصه شده ؛ حساب ویژه ای هم روی پیروزی باز کرده است . او حالا افراد متفاوتی هم در ستاد خود دارد.

در مورد او اما یک نکته مهم وجود دارد . پایداری ها او را دوره کرده اند . این برای رییس بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود اگر گفته شود او گزینه مصباح یزدی در انتخابات است . این یک حساسیت ویژه در میان سیاسیون اصولگرا ایجاد می کند و البته یک بازخورد منحصر به فرد در جامعه دارد. برخی می گویند پایداری ها نباید تابلو انتخاباتی ابراهیم رییسی باشند . شاید هم همین توصیه ها موجب شد که وقتی چند روز پیش پایداری حمایتش را از رییسی اعلام کرد ، فشارهای زیادی واردشد تا پایداری این اعلام حمایتش را پس بگیرد.

فعلا که از ابراهیم رییسی دو نشانه برای نوع مواجهه با حسن روحانی دیده شده ؛ یکی سخنانش در ستاد انتخابات وزارت کشور و دیگری نامه ای که در موردبرنامه های حسن روحانی و پخش آن از صدا و سیما نوشته .

برخی می گویند ابراهیم رییسی انچنان که به نظر می رسد نیست . نمی تواند پدیدگی در انتخابات را داشته باشد . او با لحنی آرام سخن می گوید و بعید هم هست که با این شکل از ورود به انتخابات شانس پیروزی داشته باشد .

ریسک بالایی که قالیباف کرد

محمد باقر قالیباف می داند که ریسک سیاسی بزرگی انجام داده است . او باز برای رسیدن به ساختمان ریاست جمهوری ردای نامزدی پوشیده است . او در این چند روز بسیار تند و تیز ظاهر شده است و حرف های سنگینی به روحانی زده و البته باید در انتظار حرف های سنگین روحانی هم باشد . پخش یک ترانه کودکانه در مورد حمایت از او در این چند روز و استقبال منحصر به فرد از آن در حوزه طنز و فکاهی می تواند نشان دهد که نوع مواجه شدن جامعه با سخنانی که علیه او در رسانه های مجازی پخش می شود تا چه حد است .

اما فرد دیگر این انتخابات که حتما توجه به او بسیار مهم است اسحاق جهانگیری است . او قطعا حرف های مهمی در این رقابت خواهد داشت . نامه نیوز ۱۱ فروردین خبر داده بود که جهانگیری نامزد اصلاح طلبان خواهد بود و برای کمک به روحانی خواهد آمد . اصولگرایان تلاش می کنند با تخریب و ایجاد اختلاف اعلام کنند که او بنای کناره گیری ندارد اما اسحاق جهانگیری عهدی با روحانی بسته است . جدال او با رقبا در این مناظره ها دیدنی خواهد بود .

دو فرد دیگر دراین انتخابات هستند که می توانند شکل رقابت را با تغییراتی مواجه کنند . می گویند میرسلیم و هاشمی طبا چندان شانسی ندارند اما آنها دو فرد با تجربه هستند که حتما حرف هایی برای گفتن در مناظره ها خواهند داشت . یکی به سمت اصولگرایان است و آن دیگری احتمالا متمایل به دولت . به نظر می رسد که انتخابات داغی در پیش است .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ایزدی نجف ابادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۱
2
2
اصول گرایان با ترکیب قالیباف و رئیسی نقشه ی سال 84 را دوباره می خواهند تکرار کنند همه فکر می کنند . رئیسی در نطر سنجی های روز های پایانی امتیاز دلخواه را کسب نکند احتمال کناره گیری از انتخابات از طرف ایشان هست
تا تبدیل به مهره سوخته نشود
می ماند قالیباف و روحانی...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۱
3
3
بابد به اقای قالی باف گفت شهر های کوچک ایران وروستاه همانند تهران نیست که شما پارک ها را بفروشی مجتمع تجاری کنی چها راه های شهر تهران را نت شهر بانک شهر بگذاری یک دست فروش را که به علت داشتن غیرت دزدی وتن فروشی نمی کند کنار خیابان جهت سیر کردن شکم خانواده فعالیت می کند قل چماقان شما زیر مشت ولگد ناکار کنند. یا برای عروسی دختر خود خیابانهای لویزان را ۲۴ ساعته اسفالت کنی و حکومت نظامی برگزارکنی بابت یک بنر ۱۰ هزار تومانی مرگ بر امریکا یک میلیارد تومان به یک موسسه فرهنگی شهرداری کمک کنی و ۹۸ درصد ان را دوباره خود بگیری و هزینه تبلیغات کنی اقای قالیباف دیگر افرادی مثل مرحوم هاشمی نیست که کار زیر بنایی کند مترو بسازد تا شما سوار ان شوی و بچه های مورد نظر را استخدام کنی تا حمایتت کنند. بافتخار شما به چه چیزی است به اینکه بلوک جلو مغازه های تهران بگذاری و مردم را سرکیسه کنی و ملک ۲میلیاری را به ۳۰۰ میلیون بدهی ۹۶ درصد مالیت پیشکش سرهنگ گاز انبری
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۱
3
3
ايشون چند بار رد شده مردم نمى خواهند شما را
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
3
5
درود برروحانی
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین