کد خبر: ۴۴۰۴۰۵
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵

نباید همت‌ها و باکری‌ها تنها با نام اتوبون‌ها شناخته شوند/ انتقاد علیمردانی از وضعیت سینمای اجتماعی

هاتف علیمردانی، کارگردان فیلم «آباجان» با انتقاد از وضعیت فروش فیلم‌های اجتماعی، تاکید کرد نباید نمایش فیلم‌ها دست سینماداران باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
برنامه «سینما دو» در شانزدهمین برنامه خود که پنجشنبه 31 فروردین روانه آنتن شبکه دو سیما شد، میزبان هاتف علیمردانی، کارگردان فیلم «آباجان» بود.

در بخش مربوط به نقد و بررسی فیلم «آباجان» ساخته هاتف علیمردانی، وی در پاسخ به این پرسش که چرا به سراغ سینمای اجتماعی رفته و از سینمای کودک فاصله گرفته است، پاسخ داد: «هزینه بالایی برای تولید فیلم‌های سینمای کودک لازم است و نمی‌توان بدون بودجه لازم سراغ این کار رفت.»

وی پیرامون فروش فیلم «آباجان» توضیح داد: «در کل تاریخ سینمای ایران سه یا چهار فیلم اجتماعی بالای سه میلیارد تومان فروخته است و بقیه فیلم‌ها با احتساب بهترین فروش‌ها زیر سه میلیارد بوده، ضمن اینکه فیلم‌های حاتمی کیا را هم جزو فیلم های اجتماعی تعریف نمی‌کنم.»

علیمردانی ادامه داد: «خدا را شاکرم که همیشه فیلم‌هایم فروش خوبی داشته و همین امر باعث شده بتوانم فیلم بعدیم را بسازم. اما اکنون با وجود اینکه «آباجان» فیلم برگزیده مردمی جشنواره بوده که به همین دلیل توانست اکران نوروزی را بگیرد و در فضای مجازی هم فعالیت خوبی داشته اما تا کنون که نصف مدت اکران آن گذشته است، حدود یک و نیم میلیارد فروش داشته و تا پایان زمان اکران هم به همان دو، سه میلیارد می‌رسد.»

او در ادامه تاکید کرد: «اما با این وضعیت، فروش فیلم‌های اجتماعی به مشکل برمی‌خورد. نباید نمایش فیلم دست سینمادار باشد که عدالت در خصوص نمایش و فروش ژانرهای مختلف را با انتخاب برخی فیلم‌های خاص و بفروش به خطر بیندازد.»

جواد طوسی، منتقد سینمایی هم در باره فیلم «آباجان» بیان داشت: «در ارزیابی کلی فیلم های علیمردانی از «بخاطر پونه» به بعد نشان می‌دهد کانون خانواده برای علیمردانی بسیار اهمیت دارد و بحران هایی که از شرایط اجتماعی متاثر می‌شود در فیلم های او نقش پررنگی دارد.»

علیمردانی در همین ارتباط پاسخ داد: «من در حال تجربه هستم ضمن اینکه به نظرم پراکندگی قومی و فرهنگی در کشور ما یک فرصت بسیار خوب برای فیلمساز است. حتی در تهران هم مناطق مختلف فضاهای مختلفی ایجاد می‌کنند که جنس تفکر شخصیت‌ها را متفاوت می‌کند و بار دراماتیک کاراکترها را قوام می‌بخشد. من «آباجان» را در ژانر دفاع مقدس تعریف نمی‌کنم، «آباجان» یک فیلم اجتماعی در دهه 60 است که واقعه دفاع مقدس را به عنوان حقیقتی تاثیرگذار در زندگی افراد آن دهه نمایش می‌دهد.»

طوسی با تاکید بر شخصیت آباجان در این فیلم، از علیمردانی پرسید چرا شخصیت‌های دیگر مثل محسن در این فیلم قوام پیدا نمی‌کنند که علیمردانی پاسخ داد: «من به عنوان یک فیلمساز اجتماعی خط و خطوط مشخصی دارم. یک فیلمساز مستقل هستم که باید بدون ترس فیلم بسازم. وقتی در پروانه ساخت بخش‌هایی از شخصیت «محسن» در فیلمنامه حذف می‌شود این قهرمان مقوایی می‌شود. امروز که سال‌ها از آن تاریخ جنگ گذشته نباید همت‌ها و باکری‌ها به عنوان نام یک اتوبان برای فرزندان ما شناخته شوند. امروز باید دقیق‌تر و درست‌تر حرف بزنیم و صراحت زیادی داشته باشیم تا قهرمان های ما بهتر شناخته شوند.»

او درباره مساله این فیلم توضیح داد: «بحران این فیلم گم شدن فرزند است. ببینید در زندگی واقعی شاید هیچگاه وقایع به هم مربوط نیست و من هم در فیلم هایم که فضای ناتورالیستی دارند به این مساله توجه می‌کنم. در مورد کلیت داستان سعی می‌کنم داستانک‌ها در دل بحران بیایند ضمن اینکه حجم این داستانک‌ها نباید خط اصلی را تحت تاثیر قرار دهند. با بی طرفی کامل این فیلمنامه را نوشتم چون دیدگاه منِ کودک در دهه 60 همه واقعیت را نمی‌توانست نشان دهد.»

طوسی در ادامه به نگاه علیمردانی به روزمرگی اشاره کرد و گفت: «در مقاطع زمانی فیلمسازان مختلف روزمرگی به صور گوناگونی دیده شده است.» که علیمردانی پاسخ داد: «یکی از تجربه‌های من این است که علاوه بر بفروش بودن، فیلمم مقبول و دوست داشتنی باشد. تاکنون شاید به 50 درصد از این مساله رسیده باشم. همیشه وقتی فیلمی را می سازم بهترین اثرم به نظرم می آید بعد از دو سه ماه احساس می‌کنم ایده ساده لوحانه‌ای داشته و بعد دیگر نمی‌توانم آن را ببینم و آن موقع است که به سراغ ساختن فیلم بعدیم می‌روم.»

برنامه «سینما دو» به تهیه‌کنندگی عباس یداللهی و کارگردانی حمیدرضا معدنچی کاری است از گروه نهادهای اجتماعی که پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین